Hur många här lever på musiken?
- kmo
- Medlem++
Re: Hur många här lever på musiken?
Har iaf spelat in mer än jag lagt ut på grejer och det är ju alltid nåt. Om man sadlade om och började t ex dansbanda på heltid eller satsade på ett riktigt bra partajband skulle jag nog lacka ur rätt snabbt på spelandet. Ett ok jobb och sen musik för nöjes skull är min melodi.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
-
- Medlem++
Jag går inte runt på det, men det är min enda inkomst.
Är jag professionell nu?
Är jag professionell nu?

- Dansk_se
- Medlem
För mig brukar det bli nån tusing i månaden. Vissa perioder har det varit allt jag fick in, och var sådär precis så jag överlevde. Nu när jag har ett "riktigt" jobb också går det till de flesta musikköp och lite öl!
(Tur att jag bara GASar på ovanliga grejer som inte går att få tag på, hade jag gillat P-basar hade det inte räckt till)
(Tur att jag bara GASar på ovanliga grejer som inte går att få tag på, hade jag gillat P-basar hade det inte räckt till)
Bas.
- BBQV
- Forumvärd
Det är väl så en musikers vardag ser ut?Jensa skrev:Jag går inte runt på det, men det är min enda inkomst.
Är jag professionell nu?

- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Inte lever, direkt, men den ger lite guldkant. Lite möjligheter till excesser...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- Tripod
- Medlem++
Jag har aldrig levt på det helt. Allra minst nu. Men runt 89 -93 var det åtminstone en ganska pålitlig inkomstkälla. Huvudbandet bestod förutom av mig av två killar som levde helt på det.
Fram till familjen tog överhand runt -93 hann jag bygga upp en ljudanläggning som var riktigt bra, helt och hållet för pengar från spelverksamheten. Jag hann investera ett par hundra lök i den. -06 sålde jag den för 25 000. Lite trist i det läget att sådana grejer gått ned i pris så mycket sedan dess.
Fram till familjen tog överhand runt -93 hann jag bygga upp en ljudanläggning som var riktigt bra, helt och hållet för pengar från spelverksamheten. Jag hann investera ett par hundra lök i den. -06 sålde jag den för 25 000. Lite trist i det läget att sådana grejer gått ned i pris så mycket sedan dess.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Axman
- Medlem+
Jag har bara gått minus på musiken förutom en gång då bandet va i Italien i en vecka och den turnen betalade sig själv men inget mer. Nu spelar jag mest för min tjej och katten och relativt sett så tjänar jag på att spela nu!
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
- fieldflower
- Hedersmedlem
Har haft fler gig än nånsin i år.
Musikinkomsterna står för dryga 3% av totalen.
Tjoho!!

Musikinkomsterna står för dryga 3% av totalen.
Tjoho!!

Medlem i PB50+
- B-Å Åhs
- Medlem++
imponerande jag kommer nog upp i 1.7 promille om det inte trillar in nåt gig före årsskiftet
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- fieldflower
- Hedersmedlem
Då kanske man får ta tillfället i akt och gratulera till en bra lön på dagtidsjobbet...

Medlem i PB50+
- B-Å Åhs
- Medlem++
jag överlever bekvämt
"I'm too old for this shit"
- inber
- VIP medlem
Hur många här lever på musiken?
Jag har aldrig tjänat en krona på musiken. Vi är lata och bekväma i vårt band och gillar inte att bära grejor, så vi ställer bara upp när våra vännner fyller år eller gifter sig. Gaget utbetalas enligt vårt 122-sidors kontrakt i rikligt med champagne eller Amarone-vin. 

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
Min huvudsyssla är spannmålsproduktion, dvs jag bonde. Mitt basspelande bestod uteslutande av dansband på deltid mellan 1985-1995. Då var det en extra inkomst. Efter det har det mest varit lite bluesgig några gånger om året. Nyligen började jag basa i ett Eagles projekt. Sammanfattningsvis kan man säga att spela får man göra för att det är djävligt kul. Försörja sig får man gör på annat sätt.
- Blackfingers
- Medlem
Basandet gör mig bara fattigare. Arbetet kan inte ens finansiera det just nu. Jag har aldrig tjänat ens en krona på min musik.
Fender Vintera 70s Jazz