I augusti köpte min hustru en Ford Windstar av en svensk i Norge. Svenskreggad, alltså. Hon är nämligen reumatisk och hade problem med att sätta sig i sin Volvo och behövde en lite högre bil.
Nu var det en jävla bedragare, visade det sig. Denna biltyp går sällan mer än 20 000 mil (ibland upp till 24 000) innan topplockspackningarna sticker, vilket inte lönar sig att reparera. Alltså är en bil som gått 19500 mil fullkomligt ointressant. Denna hade gått 100 000 km enligt blocketannonsen. Det verkade bra. Alltså halva körsträckan kvar. Mätaren slog om till 100 000 under min provtur. Vi köpte bilen.
Sedan visade det sig att det var miles. Det betyder alltså 16 000 mil. mindre än häften av förväntad körsträcka kvar. Och då hade jag ändå specifikt påpekat att det var en förutsättning att den hade gått dessa 10 000 mil om vi skulle köpa den.
Dessutom tillstötte nästa problem.
När vi hade kommit hem upptäckte vi att han inte hade betalt skatten på väldigt länge heller. Den var restad. Vi insåg att det har vi aldrig en chans att få ut. Vi är ju förstås inte betalningsskyldiga för hans resterande skatt eftersom den förföll under hans tid som ägare av fordonet. Men det drabbar oss eftersom bilen har körförbud så länge skatten är obetald. Och det kunde vi lugnt räkna med att den skulle förbli.
Alltså sa vi "Vi säljer Volvon och biter i det sura äpplet och betalar skatten med de pengarna". Vid första försöket blev vi dock inte av med Volvon. Och det var tur visade det sig. I drygt tre månader fortsatte hon köra Volvo och igår sålde vi den.
I morse ringde jag Transportstyrelsen för att få betalningsuppgifter för skatten. Till min förvåning var det ingen skatteskuld på den. De hade fått in de pengarna från Kronofogden för en vecka sedan. Bara att ställa på, försäkra den och köra. Trodde aldrig att jag skulle bli positivt överraskad av kronolle.
Nu har vi en väldig bekväm bil som är lätt för henne att sätta sig i och som bör gå i några år i alla fall. Hon kör inte så mycket om året. Får man väl vara nöjd med för 13 000:- under dessa omständigheter.
Tack kronofogden!
- Tripod
- Medlem++
Tack kronofogden!
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Tack kronofogden!
Tur i oturen! Kul att det slutade väl! Allt gott.
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Tack kronofogden!
Anade en viss ironi i rubriken, men det var det ju inte alls.
Skönt att det löste sig
Skönt att det löste sig