Enskild Firma

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Enskild Firma

Inlägg av joelspatunskij2 »

Hej alla mer kunniga än jag!

Jag har sedan ett halvår tillbaka en enskild firma som jag har använt för att fakturera ett gäng spelningar. Jag har däremot dragit mig för att plocka ut något från firman eftersom att jag är osäker på hur jag gör det på bästa sätt. Men nu känner jag att det är dags för mig att ta del av mina slantar. Jag har haft en del utgifter relaterade både till de specifika spelningarna och till mitt allmäna spelande. Därför känner jag att det hade varit fiffigt att kanske dra av dem för att på så sätt få ut mer av pengarna. Jag har mailat och frågat skatteverket men de är så långsamma så jag tänkte fråga här också.
Nu till frågorna:

1. Är det så enkelt som att jag tar de kvitton jag har (på tex bilhyra, numrerar dem och skriver in dem i bokföringen (jag bokför med penna och papper hittills) under utgifter, och sedan för över pengarna från mitt företagskonto till mitt privata?

2. Vad det gäller resor; kan jag bara dra av bensinkvittot rakt av eller är det milersättninguträkningsskit som måste till?

3. Måste jag bokföra inköp som något speciellt? (alltså strängar, hörlurar, skivor) Eller räcker det med att bara skriva vad det är?

4. Jag har en faktura som inte betalades i tid. Kan jag skriva in på mina kommande fakturor att jag tar ut någon extra avgift ifall den inte betalas i tid och vad ska det stå i så fall?

Många frågor men jag tänker att någon här säkert kan och vill briljera :)

Tack på förhand från okunnig egenföretagare
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Enskild Firma

Inlägg av fieldflower »

Med enskild firma är det egentligen ganska enkelt.
Man måste ju ha koll på pengarna, men specifika konton och sånt är egentligen inte så himla kinkigt iom att eventuell vinst hamnar som vanlig inkomst på dig som person för vanlig skattning enligt vilken skattetabell du nu ligger i.
Detta innebär att så länge du går plus/minus noll på firman är pengarna in skattefria.. Så det är en bra idé att försöka balansera sina inköp mot detta. Blir liksom 30% rena pengar sparade på att gå jämnt ut varje år.

Det är väl inte så enormt troligt att man får en audit så länge ens firma får in pengar "på hobby-basis", men det är ändå en bra idé att ha koll på allt så man sover bättre på nätterna.

Försöker svara på det lilla jag har koll på nedan...
joelspatunskij2 skrev:Hej alla mer kunniga än jag!

Jag har sedan ett halvår tillbaka en enskild firma som jag har använt för att fakturera ett gäng spelningar. Jag har däremot dragit mig för att plocka ut något från firman eftersom att jag är osäker på hur jag gör det på bästa sätt. Men nu känner jag att det är dags för mig att ta del av mina slantar. Jag har haft en del utgifter relaterade både till de specifika spelningarna och till mitt allmäna spelande. Därför känner jag att det hade varit fiffigt att kanske dra av dem för att på så sätt få ut mer av pengarna. Jag har mailat och frågat skatteverket men de är så långsamma så jag tänkte fråga här också.
Nu till frågorna:

1. Är det så enkelt som att jag tar de kvitton jag har (på tex bilhyra, numrerar dem och skriver in dem i bokföringen (jag bokför med penna och papper hittills) under utgifter, och sedan för över pengarna från mitt företagskonto till mitt privata?
Det är en bra idé att ta alla kvitton och alla fakturor och sätta in dem i en pärm så du har alla papper på rätt ställe.
Och kanske göra nån liten excelfil för översiktens skull..
Sedan är det helt enkelt inkomsterna (fakturorna) minus utgifterna (kvittona) som är din vinst eller förlust.
Vinst får du betala vanlig skatt på.
Förlust sparas liksom år från år, så går man lite minus ett år kan man gå lite plus nästa år och ändå undvika skatt. Himla praktiskt.

2. Vad det gäller resor; kan jag bara dra av bensinkvittot rakt av eller är det milersättninguträkningsskit som måste till?
Här är jag lost - har aldrig bokfört resor..

3. Måste jag bokföra inköp som något speciellt? (alltså strängar, hörlurar, skivor) Eller räcker det med att bara skriva vad det är?
Skriv vad det är och spara kvittona i firmapärmen. Så länge det är någorlunda relevant till verksamheten behövs nog ingen story..

4. Jag har en faktura som inte betalades i tid. Kan jag skriva in på mina kommande fakturor att jag tar ut någon extra avgift ifall den inte betalas i tid och vad ska det stå i så fall?
Lost även här... Klart man kan skriva ett villkor på försening, men frågan är hur det funkar rent legalt och vad man har för muskler om det ändå blir försenat...
Min längsta försening på en faktura var 6 månader. Men jag var inhyrd av min dagtids-arbetsgivare så det var bara att ligga på och vara trevlig...;)

Många frågor men jag tänker att någon här säkert kan och vill briljera :)

Tack på förhand från okunnig egenföretagare
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Enskild Firma

Inlägg av inber »

1. Du är skyldig att ha ordnad bokföring. Att samla kvitton i en pärm duger inte. Ta hjälp av någon som kan redovisning så att du inte landar helt fel. Du kan inte göra som du skrivit. Fieldflowers förslag att göra en Excelfil uppfyller knappast lagkraven. För låg nivå. Bokföring har sett likadan ut sedan 1400-talet och formkraven har mig veterligt inte ändrats sedan Excel kom.

2. När det gäller din egen bil så kan du ta ut 18,50 per mil i skattefri bilersättning för resor till och från kunder etc. Hur mycket du tankar för har inget med företaget att göra, eftersom inte företaget äger bilen.

3. Ja.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:1. Du är skyldig att ha ordnad bokföring. Att samla kvitton i en pärm duger inte. Ta hjälp av någon som kan redovisning så att du inte landar helt fel. Du kan inte göra som du skrivit. Fieldflowers förslag att göra en Excelfil uppfyller knappast lagkraven. För låg nivå. Bokföring har sett likadan ut sedan 1400-talet och formkraven har mig veterligt inte ändrats sedan Excel kom.
För enskild firma är det väl mest att hålla reda på och spara plus, minus, fakturor och kvitton och göra en självdeklaration varje år.
Blir lite annorlunda om man momsar förstås, men för mig som kör momsfritt artisteri är det väl bra precis såhär enkelt...?

Klart det finns en hel radda frågor i deklarationen om enskilda firman, men det är ju nej och noll överallt utom Försäljning av tjänster/varor och Inköp av tjänster/varor.

Vad saknas menar du?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

joelspatunskij2 skrev:Hej alla mer kunniga än jag!

Du har redan fått lite svar, men jag fyller i med några saker:

1)
Det går alldeles utmärkt. Bokför du med papper och penna i en liten verksamhet räcker det egentligen med kolumner för bankkonto, inkomster och utgifter, samt kolumner för moms (om verksamheten är momsregistrerad) och eget uttag/egen insättning. I en enskild firma kan du plocka över/sätta tillbaka pengar mellan företagskontot och det privata hur du vill. För du över pengar till det privata kontot gör du ett eget uttag, det räknas inte som en utgift, utan du drar av pengar från kontot och "balanserar upp" med samma summa i eget uttag.

2) Precis som Inber skrev så är det avdrag per mil som gäller när du kört med privat bil. Alla sådana bilkostnader betalar du privat, och gör istället avdrag per mil du kör inom företaget. Du bör föra en körjournal samtidigt där du noterar datum, mätarställning vid start/slut och resans syfte. Kronorna du drar av per mil kan du plocka ut som eget uttag när du vill (efter varje resa, en gång per månad, en gång per år eller aldrig, du bestämmer själv), och sedan fyller du i en särskild ruta i deklarationen för avdrag för resor. Vad som gäller för bensin på hyrbil är jag faktiskt osäker på, men kolla det med skatteverket direkt om det är vad du undrar över. De brukar svara hyfsat snabbt om man mailar dem.
fieldflower skrev:
inber skrev:1. Du är skyldig att ha ordnad bokföring. Att samla kvitton i en pärm duger inte. Ta hjälp av någon som kan redovisning så att du inte landar helt fel. Du kan inte göra som du skrivit. Fieldflowers förslag att göra en Excelfil uppfyller knappast lagkraven. För låg nivå. Bokföring har sett likadan ut sedan 1400-talet och formkraven har mig veterligt inte ändrats sedan Excel kom.
För enskild firma är det väl mest att hålla reda på och spara plus, minus, fakturor och kvitton och göra en självdeklaration varje år.
Blir lite annorlunda om man momsar förstås, men för mig som kör momsfritt artisteri är det väl bra precis såhär enkelt...?

Klart det finns en hel radda frågor i deklarationen om enskilda firman, men det är ju nej och noll överallt utom Försäljning av tjänster/varor och Inköp av tjänster/varor.

Vad saknas menar du?
Även om det räcker med att hålla reda på plus och minus för att kunna fylla i deklarationen så är det inte hur man ska sköta sin bokföring, hur liten verksamheten än är. Bokföringslagen tar upp hur man ska göra, och allting ska bokföras "direkt" samt på ett sätt som inte går att ändra i efterhand. Har man gjort fel ska man behöva göra en not om det i en separat post. Det finns alltså två sätt att bokföra: Antingen med bläckpenna och papper eller särskilt avsett datorprogram. Inte Excel. Det kan vara ett bra komplement till vanlig bokföring, för att räkna, kontrollräkna etc, men självaste bokföringen ska ske på annat sätt.

Nu tror jag det är långt ifrån alla som bokför som lagen säger att man ska, men det var det Inber syftade på, dvs vad det står i bokföringslagen.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

tks skrev:
fieldflower skrev:

Vad saknas menar du?
Även om det räcker med att hålla reda på plus och minus för att kunna fylla i deklarationen så är det inte hur man ska sköta sin bokföring, hur liten verksamheten än är. Bokföringslagen tar upp hur man ska göra, och allting ska bokföras "direkt" samt på ett sätt som inte går att ändra i efterhand. Har man gjort fel ska man behöva göra en not om det i en separat post. Det finns alltså två sätt att bokföra: Antingen med bläckpenna och papper eller särskilt avsett datorprogram. Inte Excel. Det kan vara ett bra komplement till vanlig bokföring, för att räkna, kontrollräkna etc, men självaste bokföringen ska ske på annat sätt.

Nu tror jag det är långt ifrån alla som bokför som lagen säger att man ska, men det var det Inber syftade på, dvs vad det står i bokföringslagen.
Där ser man...
Hade faktiskt ingen aning om regeln om "hard print".
Dags att skaffa en liten bok för bokföringen med andra ord...:)

Kan dock inte låta bli att förundras över tilltron till fysisk bokföring.
Den är ju ungefär lika lätt att ändra som en i Excel... Bara att göra en ny med de ändringar man ville göra liksom...
Ett oknäckt bokföringsprogram är förstås lite svårare att lura (om man förutsätter att det noterar datum på ett säkert sätt - inte datorns interndatum).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Naturligtvis är det bara att slänga bokföringsbokrn och göra en ny.
Dubbel bokföring är ju inget nytt påfund. ;)
Även om man har ett program så kan man helt enkelt böra på en ny bok, om man nu orkar med allt jobb.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mike skrev:Naturligtvis är det bara att slänga bokföringsbokrn och göra en ny.
Även om man har ett program så kan man helt enkelt böra på en ny bok, om man nu orkar med allt jobb.
Fast... om bokföringsprogrammet är lite smart och strikt sätter det datestamps på posterna som användaren inte kan ändra.
Det ser ju lite knasigt ut om de senaste 5 årens bokföring skedde under loppet av en vecka...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

fieldflower skrev:
Fast... om bokföringsprogrammet är lite smart och strikt sätter det datestamps på posterna som användaren inte kan ändra.
Det ser ju lite knasigt ut om de senaste 5 årens bokföring skedde under loppet av en vecka...
5 år går naturligtvis inte att mörka.
Bokslutet sätter P för det.
TVR!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mike skrev:
fieldflower skrev:
Mja, det enda jag någonsin skickat in till någon är totalt pengar in och totalt pengar ut på den årliga deklarationen, så vad de siffrorna baseras på finns bara i min bokföring.
Således kan man ha en hel del fuffens för sig med vad de siffrorna egentligen bestod av...

Tur att det är skönare att ha koll och inte försöka sig på fuffens...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Enskild Firma

Inlägg av inber »

Det är samma bokföringskrav för en enskild firma som för ett börsnoterat bolag. Det kan man ju i och för sig ha synpunkter på, men så ser kraven ut. Det finns någon slags naiv föreställning om att man kan släppa på kraven när man har enskild firma, men den föreställningen finns inte i lagtext eller hos Skatteverket, bara i huvudet hos enskilda företagare.
Senast redigerad av inber den tor 31 okt 2013, 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

fieldflower skrev:
Mike skrev:
fieldflower skrev:
Mja, det enda jag någonsin skickat in till någon är totalt pengar in och totalt pengar ut på den årliga deklarationen, så vad de siffrorna baseras på finns bara i min bokföring.
Således kan man ha en hel del fuffens för sig med vad de siffrorna egentligen bestod av...

Då är det bara att önska lycka till vid en ev. revision. ;)
TVR!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mike skrev:
fieldflower skrev:
Mike skrev:
fieldflower skrev:

Då är det bara att önska lycka till vid en ev. revision. ;)
Har grejat en liten bok som kommer bli ifylld, så det går nog fint...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

:tummenupp:
TVR!
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Tack för utförliga och tydliga svar! Detta har lugnat mig en del och avdramatiserat hela grejen en stor del!
Jag ska maila skatteverket och fråga hur man gör med hyrbil.
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Ny fråga på temat företag; hur gör jag om jag vill föra över ett av mina instrument/förstärkare till företaget? Kan jag då dra av motsvarande kostnad iom att det är en utgift? och är det då inköpsvärdet som gäller? Det som är aktuellt är antingen två aktiva PAhögtalare eller en gammal fenderbas. Förstnämnda inköpt nytt och med väldigt tveksamt andrahandsvärde och sistnämda inköpt begagnat med stabilt andrahandsvärde.
Och viktigaste frågan; ifall det går, vad går det under för kategori i bokföringen? osv..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Bra fråga - jag kommer invänta svar från nån som vet.

(Men det känns osannolikt att man kan göra så med enskild firma eftersom du och firman är samma juridiska person...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem

Inlägg av Mc Green »

Jag har kört sedan 2008, köpte en licens på Visma Enskild Firma. Kostar 1200:-/år, vilket jag bokför som kostnad i företaget. Ärväldigt enkelt att använda och hjälper till att hålla ordning på momsen, t ex när man handlar från Tysken....Då behöver man inte betala moms på inköpet utan det tas in i bokföringen och balanseras mot inkommande moms vid årets slut.
Skulle då verkligen inte vilja bokföra utan program....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

joelspatunskij2 skrev:Tack för utförliga och tydliga svar! Detta har lugnat mig en del och avdramatiserat hela grejen en stor del!
Jag ska maila skatteverket och fråga hur man gör med hyrbil.
Om du behöver hyra en bil för ett uppdrag så är det självklart avdragsgillt. Bokas t ex på konto 5800, resor.

Om du hyr bil under en längre period och dessutom kör med den privat så blir det geggigt. Förmånsvärde och administrativt krångel.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joelspatunskij2 skrev:Ny fråga på temat företag; hur gör jag om jag vill föra över ett av mina instrument/förstärkare till företaget? Kan jag då dra av motsvarande kostnad iom att det är en utgift? och är det då inköpsvärdet som gäller? Det som är aktuellt är antingen två aktiva PAhögtalare eller en gammal fenderbas. Förstnämnda inköpt nytt och med väldigt tveksamt andrahandsvärde och sistnämda inköpt begagnat med stabilt andrahandsvärde.
Och viktigaste frågan; ifall det går, vad går det under för kategori i bokföringen? osv..
Hallå Fox!
Du kan dra av sånt du skaffat under året du startar firman och året dessförinnan.
Skatteverket skriver följande angående utgifter innan verksamheten har kommit igång:

Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit igång får du dra av dem förutsatt att:
• det gäller inköp under startåret och året före, dvs. om verksamheten kom igång i slutet av 2012, får du dra av de utgifter du haft under 2011 och 2012.
• det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, dvs.den behövs för din verksamhet.
• du inte dragit av utgiften tidigare t.ex. i en annan verksamhet.
• det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, t.ex. förbrukningsartiklar och inventarier av mindre värde. (alltså sånt som är värt mindre än ett halvt basbelopp: 50% 44.500:- = 22.250:-)
• det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde.

I bokföringen är det då frågan om kontot för förbrukningsinventarier (minns inte vilket nr)
//Dan
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar