Spela covers?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Tomtefaen
Medlem

Spela covers?

Inlägg av Tomtefaen »

Tjo allesammans!

Hade en diskussion med mitt band i dag (som för mig troligen blir sista droppen som gör att jag slutar), där vi diskuterade ett gig på fredag. Vi ska lira på KulturNatten i Örebro på fredag, och har hamnat i 'heavy-metal-salen'. Det är lugnt, vi lirar tungt. Problemet är att vi även har akustiska låtar, som vi kör i samma set, som vi troligen inte kan köra där då det inte finns möjlighet att lösa det via PA:t enligt dem (och tydligen är det otroligt jobbigt att vrida om en vanlig gitarr-stärkare till clean).

I vilket fall, så föreslog jag (och en av gitarristerna) att vi kör en cover -- jag vet att de kan två covers, för vi körde två stycken när jag provspelade med bandet första gången. "Neeh, jag vill inte spela covers", sade trummisen och lade armarna i kors. "Det är oproffsigt, och inte originellt. Jag vill bara lira eget material."

Efter mycket diskussion blev det till slut så att vi istället för att nyttja de 20 minuter scentid vi fått ska gå av efter en kvart bara för att slippa spela en cover som vi redan kan, och som skulle lyfta vårt set genom att ha lite variation. Jag förstår inte attityden... Det viktigaste är väl att göra ett bra gig och synas?!

Hur brukar ni andra som spelar i skapande band göra? Har ni varit med om något liknande?
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Spela covers?

Inlägg av TDHP »

Jag hade spelat nån udda cover som smälter in i det egna. Gärna mer en tolkning än en ren cover. Å andra sidan kan jag köpa att är det originallåtar som gäller så är det. Beror lite på vad det är för gig och publik.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Gör en heavy cover på era egna akustiska låtar.

Sådär, problem solved.
Nu tar vi ozonlagret... ;)
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Har ni bara 15 min låtmaterial? Jamma på några riff ni spelat i replokalen så är ni ju uppe i 25 min utan problem!

Jag tycker också att aversionen mot covers är jättekonstig. Har egentligen alltid velat spela i ett coverband, man verkar få så bra respons av publik så fort det blir en cover. Alla gitarrister jag spelat med har totalvägrat förutom just när vi har behövt fylla ut speltid(fast då var målet alltid att få till en egen låt så att vi slapp spela covers) eller någon gång när det varit födelsedagskalas och födelsedagsbarnets favoritlåt ska liras(alltså Twisted Sister).

Kom förbi foajén i Konserthuset vid 22 så lirar vi, då får ni lite jaminspiration även om det inte är heavy metal ;)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Spela covers?

Inlägg av inber »

Lirar man covers så hör alla publiken om det låter dåligt, eftersom publiken jämför med en version man hört på radio, inspelad i en svindyr studio i L.A. och som Bob Rock har mixat i ett halvår innan han var nöjd. Det är ju nästan omöjligt för er att nå upp till.

Det är som gitarristen säger - ni riskerar ju att låta oproffsiga om ni kör en cover. Alldeles för riskabelt.

Kör ni däremot eget material som ingen har hört förut, så behöver ni inte lägga lika mycket tid på rep och soundcheck... :wink:

Skämt åsido så gillar ju publiken att höra en och annan låt de känner igen. Att lira kortare tid för att man fnyser åt covers är ju skittöntigt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Man tar en låt man gillar och gör den till sin egen genom att arra om den !
Eller som redan sagts gör om en av dom lugna låtarna !
Är det en bra låt så låter den bra oavsett om man kör lugnt eller tungt !
Fårfiol -98.
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Vi diskuterade en heavy cover, men tydligen var det inte en bra lösning enligt sångaren.

Vi har bara 15 minuter av egna låtar exkl. den akustiska, totalt cirka 20 minuter. Sen har vi massa halvfärdigt material, men tyvärr funkar det oftast så att gitarristen/rna skriver låtar hemma, tar med sig hela paketet till repan och så får vi andra spela med, vilket innebär att de redan har tagit alla bandbredd och jag får mata rötter. Dock spelar de ju nedstämt till C (ibland B) med scoopad mid, så när jag tröttnar på att inte höras (dist ska inte vara på bas, och helst inget sträng-smatter heller enligt dem!) så spelar jag skalor... Räknas det som jam?

Dock lyckades vi få kontakt med den som kommer att vara tekniker för oss, och vi har fått go för den akustiska... Men jag tror mitt beslut om att hoppa av står fast för det.

@HirYoshima det ska jag!
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tomtefaen skrev:Vi diskuterade en heavy cover, men tydligen var det inte en bra lösning enligt sångaren.

Vi har bara 15 minuter av egna låtar exkl. den akustiska, totalt cirka 20 minuter. Sen har vi massa halvfärdigt material, men tyvärr funkar det oftast så att gitarristen/rna skriver låtar hemma, tar med sig hela paketet till repan och så får vi andra spela med, vilket innebär att de redan har tagit alla bandbredd och jag får mata rötter. Dock spelar de ju nedstämt till C (ibland B) med scoopad mid, så när jag tröttnar på att inte höras (dist ska inte vara på bas, och helst inget sträng-smatter heller enligt dem!) så spelar jag skalor... Räknas det som jam?

Dock lyckades vi få kontakt med den som kommer att vara tekniker för oss, och vi har fått go för den akustiska... Men jag tror mitt beslut om att hoppa av står fast för det.

@HirYoshima det ska jag!
Det låter som en bra idé.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Nu tilltalar väl inte dessa artister heavykillar kanske, men U2 och Springsteen är två exempel på liveakter som i sådana fall är fruktansvärt oproffsiga.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Spela en cover är inte oproffsigt. Att inte fylla setet som utlovat är det däremot.
TDHP
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Tråkigt. Att lägga armarna i kors och vägra och sura är aldrig en bra grej om man lirar i ett band, det är ett givande och tagande som gäller om man ska funka ihop i längden. Framför till de andra hur sur du tycker den inställningen är och att du faktiskt överväger att sluta p.g.a detta så kanske ni får igång en diskussion som kan bli givande istället.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Låt trummisen lira ett (egenkomponerat) trumsolo i 5 minuter, det är ju det han innerst inne vill. :drums:

För övrigt är det så att när det är en massa band som ska spela i 20 minuter, kommer det med med till visshet gränsande sannolikhet, uppstå förseningar som gör att ni ändå bara får 10 minuter på scen.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag kan å ena sidan förstå det ställningstagandet men om man inte har låtmaterial att täcka upp tiden man lovat fylla så är det ju bara att köra covers. Jag inser problemet med att "falla för frestelsen" och ge "det folk vill ha" om man samtidigt försöker komma fram med eget material, jag har viss erfarenhet av detta efter många års spelande i band med eget material.

En liten parallell trots att även detta handlar om covers är om man som vårt band nischat in sig på en viss still (rockabilly) och en viss bandmedlem från tid till annan drar igång Cotton fields... publiken blir galen av lycka samtidigt som jag tänker "Nej nej ge de för f-n inte fingret, då sitter vi fast i Cotton fields träsket".. :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:Jag kan å ena sidan förstå det ställningstagandet men om man inte har låtmaterial att täcka upp tiden man lovat fylla så är det ju bara att köra covers. Jag inser problemet med att "falla för frestelsen" och ge "det folk vill ha" om man samtidigt försöker komma fram med eget material, jag har viss erfarenhet av detta efter många års spelande i band med eget material.

En liten parallell trots att även detta handlar om covers är om man som vårt band nischat in sig på en viss still (rockabilly) och en viss bandmedlem från tid till annan drar igång Cotton fields... publiken blir galen av lycka samtidigt som jag tänker "Nej nej ge de för f-n inte fingret, då sitter vi fast i Cotton fields träsket".. :).
Appropå det se här en av de roligaste rockabillycovers jag hört på länge! :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tVhNx1s-VTE[/youtube]

Här är för övrigt en cover från ett originalset med för övrigt bara mina egna låtar! :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8pxFc1irVEM[/youtube]
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Här är för övrigt en cover från ett originalset med för övrigt bara mina egna låtar! :)

Stenhårt!! :lol: 8) :lol: :tummenupp:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Irbit skrev:
TDHP skrev:Här är för övrigt en cover från ett originalset med för övrigt bara mina egna låtar! :)

Stenhårt!! :lol: 8) :lol: :tummenupp:
Det ingick i den lokala talangtävlingen jag var med i att spela en MJ-cover! :)
TDHP
Skriv svar