Jo, nu är det dags att skaffa en pedal för att få fram lite tydlighet utan att feta till djupet. Först och främst gäller det i partier när jag plockar lite ackord och då föll tanken på en chorus-pedal. Vad rekommenderar ni? Jag vill hålla mig runt tusenlappen. Eller är det någon annan effekt som man ska överväga?
Ska du ha tydlighet är väl inte chorus det bästa alternativet kanske, eller?
Tycker det snarare kan "kladda" för mycket, speciellt om det används samtidigt som det spelas en massa gitarrer...
Mja.. Alltså problemet är att när jag ska ta acjord så grötar det gärna ihop sig.. Kanske EQ-pedal helt enkelt? Det gäller oftast när gitarrerna håller sig lugna, då vill man inte komma som en 15" sub från sandwich och förstöra ^^
Om det grötar ihop sig så finns det nog ingen pedal som räddar dig, jag tror du vinner massor på att fundera på hur du tar ackorden istället. Position och anslag och kanske förenkla dem?
Nja men jag tror jag håller med grabben lite. Brukar det inte ge lite extra diskant med en chorus? I varje fall uppfattar mina skadade öron det så.
Ingemar
Det kanske får bli en EQ-pedal istället som skalar bort lite låga frekvenser. Vet inte exakt vad en chorus-pedal gör men det är lite det ljudet jag vill komma åt.. Kanske både och?
Chorus ska du inte ha om du vill ha tydlighet. Kanske en bra boost/preamp med minst tvåbands eq? Xotic RC är grym. EWC Trilogic är väl samma pedal fast trebands eq.
Tyvärr känner jag inga andra basister så låna pedaler är inte riktigt aktuellt
Kollade in BOSS LMB-3 som lovar tydlighet i ljudet. Hur ställer ni er till den?
Vad du än gör, köp inte ett dedikerat bas-chorus. Det där med att blanda ren signal med den blöta signalen är ett helvete, när du spelar med resten av bandet så försvinner choruseffekten helt. Gitarrpedalerna är bättre, lättare att köpa och sälja och billigare.