Vad är fel på PB???

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Re: Vad är fel på PB???

Inlägg av Ente »

Det är ju helt otroligt att folk efterbehandlar sin bitterhet med att ringa upp folk mm..
Men det är som sagt inte alls unikt för PB, utan en följd av ... jag vette fan - nätkränkthet, lättheten att bara kasta ur sig en cyber-åsikt istf att föra en irl-diskussion.. Jag har inte blivit utsatt än under min korta tid här, och hoppas (men vet inte) hur långt jag skulle gå i att försvara 'min rätta åsikt'. För mig har PB varit en underbar källa för information och viss typ av diskussion. Det har hjälp mig att återuppta en dröm som jag haft sedan jag slutade spela för... över 45 år sedan... Det har absolut inte varit gratis... men jag är glad ändå.. och hoppas att alla Ni med erfarenhet och kunskap kommer att finnas kvar här för oss andra som inte är på samma nivå.. Jag tror många åsiktsförbittringar (trots alla smilisar) i alla forum startar med att det skrivna ordet inte kan förmedla tonfall/ögonkontakt mm. Man läser helt enkelt inte samma sak som en annan har skrivit...
Dåligt exempel:
där är en boll
DÄR är en boll
där är EN boll
där är en BOLL
ähh förlåt.. men nja..
Sen finns det ju folk som alltid är idioter äver irl...

Och inte vet jag vad det här tillförde :-) Ville väl bara tacka alla duktiga lite, och hoppas att Ni är kvar...
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Ni menar på fullaste allvar att bråken även fortsatt IRL? Jeezes, då kan man snacka om att det går för långt..
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Men värst av allt är ändå att en medlem kom hem till mig igår morse (kl. 13) med ett Sennheiserkonsthuvud och tvingade mig att spela kontrabas innan jag ens hunnit med min andra kopp kaffe!
Stallet är hendekagonalt.
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Att det ska va så jävla svårt att inse att man kan inte alltid ha rätt ! Och framför allt inte ge sig när folk försöker påtala att du har en annan uppfattning än jag eller resten av världen .
ibland får man bara vara ense om att vara oense !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+

Inlägg av yohan »

http://www.adlibris.com/se/bok/ingen-ta ... 9172321847

Man borde väl kunna få en rätt hyfsad mängdrabatt om man köper 6131 ex? :wink:
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Welcome to the Dark Side, we have cookies....
http://basistforum.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Marshall skrev:Welcome to the Dark Side, we have cookies....
Lite förvirrande att se en massa gamla välkända avatarer, men med nya nicks.

(Ska man regga sig? Jag får se hur jag gör. Man skulle möjligen vilja ha en garanti att inte samma grälsjuka individ/er dyker upp igen, det är tröttsamt att byta forum. Efter tre månaders inferno med en litiumknaprande manodepressiv f d flickvän så säger jag tack, men nej tack, till människor som tvångsmässigt startar gräl.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Dom flesta sidor på nätet använder cookies så det är inte något att locka med.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Sv: Vad är fel på PB???

Inlägg av TDHP »

Mungi skrev:
Haha!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Re: Sv: Vad är fel på PB???

Inlägg av Marshall »

TDHP skrev:
Mungi skrev:
Haha!
:lol:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Forum: Talkbass.com
Grundare: Paul Determan(?)
Öppningsdatum: 1998-MM-DD
Plattform: vBulletin
Antal medlemmar: 232.876
Antal trådar: 916.192
Antal inlägg: 13.968.650

Forum: Pratabas.se
Grundare: Mathias Semborg
Öppningsdatum: 2006-07-15
Plattform: phpBB
Antal medlemmar: 6.132
Antal trådar: 66.747
Antal inlägg: 1.179.014

Forum: Bassnack.se
Grundare: Per Stadin och Ja n Hellman
Öppningsdatum: 2011-11-01
Antal medlemmar: 203
Antal trådar: 727
Antal inlägg: 5.446

Forum: Basistforum.se
Grundare: Hittar ej uppgift om detta
Öppningsdatum: 2012-05-24 (Admin reggad)
Antal medlemmar: 118
Antal trådar: 293
Antal inlägg: 2.901

:hmm:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Vad är fel på PB???

Inlägg av Mungi »

Förstår inte poängen alls.... borde svenska forum byta till vBulletin?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Mungi skrev:Förstår inte poängen alls.... borde svenska forum byta till vBulletin?
Nej, det hjälper inte alls. Det bråkas friskt på TB också. :wink:

Om du vill ha en poäng från mig så är den väl att alla människor funkar inte tillsammans (även om de försöker länge och väl). Det ser vi ju i alla områden i livet. Den logiska konsekvensen är att man bryter upp och börjar på ny kula. Inget konstigt med detta. Nu finns det många basforum att hänga på eller ignorera efter tid och behag.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Mungi skrev:Förstår inte poängen alls.... borde svenska forum byta till vBulletin?
Det betyder att det rent statistiskt inte är ngt fel på PB.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Mr Spock skrev:
Det betyder att det rent statistiskt inte är ngt fel på PB.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

De är inget fel på PB, tycker jag. Det är fel på en del individer, som inte kan uppföra sig. Tråkigt men normalt på internet tyvärr. Om man generaliserar Penny Arcade's lilla mästerverk nedan och byter anonymitet mot "Inga konsekvenser" så passar de väldigt bra på situationen.

image.jpg
image.jpg (92.21 KiB) Visad 732 gånger
[/url]

Min personliga lösning på problemet är bara att ignorera de som inte uppför sig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

bjelkeman skrev:De är inget fel på PB, tycker jag. Det är fel på en del individer....
Indeed! :) +1000000
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

bjelkeman skrev:De är inget fel på PB, tycker jag. Det är fel på en del individer, som inte kan uppföra sig. Tråkigt men normalt på internet tyvärr. Om man generaliserar Penny Arcade's lilla mästerverk nedan och byter anonymitet mot "Inga konsekvenser" så passar de väldigt bra på situationen.

image.jpg
[/url]

Min personliga lösning på problemet är bara att ignorera de som inte uppför sig.
Ack, ja. Vissa disparata personlighetstyper har oerhört svårt att förstå varandra. Inom politiken t ex kan det ju bli väldigt hätskt mellan vänster- och högergrupperingarna och båda parterna tänker till sist att motparten är "dum" och/eller "ond". Det är svårt nog IRL och berövas vi viktiga signaler som minspel och tonfall är det i värsta fall helt kört. Jämför även med hur det kan gå till i trafiken när vi är avskärmade från varandra med stål och glasbarriärer.

Själv är jag också sådan att jag vid behov sätter vissa individer på "ignore", men igen -- vi är olika funtade och denna lösning är inte tillämplig för alla. Som några redan har framhållit i tråden hjälper det då föga att ropa "skärpning" eller "sandlåda"; vissa blir obönhörligen irriterade, vissa kan inte släppa taget o s v. Utan att känna till historiken här förstår jag mycket väl att många forumveteraner är besvikna över utvecklingen, men en delning är faktiskt ibland bästa utvägen även om detta förstås också smärtar. Jfr alla Unix/Linux-dialekter som finns idag. I begynnelsen fanns en Unix, sedan blev det två, sedan tre och idag finns det trillions of gazillions och det var inte alltid tekniska skäl bakom delningen...
Senast redigerad av EADGC den lör 07 dec 2013, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

bjelkeman skrev:
Så gör jag också. Det dröjer inte så värst många sekunder innan man fattar att just den tråden är smittad. Då skiter vi i den fortsättningsvis.

Men jag fattar också att det är en helt annan sak om ens egen inkorg är full av skit.

Men annars är PB fina fisken!! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Det är inget fel på PB. Det är fel på gnäll och förgrämelse. Gå vidare i livet!

Här finns en mängd trevliga personer, en mängd vetgiriga personer och en mängd kunniga personer som kan delge sina erfarenheter. Det är en fin sak med ett forum. Den andra sidan är en ful sida som inte bygger utan bara river ner. Det kallas inte förnyelse, det är degenerering. Låt den fina sidan av forumet blomma och låt den fula vissna. Om det kräver strömhopp så låt gå. Trogna bitterkvistar som fastnat i orättvisans vinkelvolt är ingen förlust.

Jag tar en time-out tills gnället och tjafset har avtagit. Om någon vill mig något (kreativt) så vet ni var ni ska leta. Om någon ska tala om för mig att jag inte vet vad jag talar om så kan denne köra upp dessa kommentarer i en eller annan gång. Jag bryr mig inte av ovan nämnda anledning.

Lägg ner och gå vidare i livet!
Tack och hej på ett tag!
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Nu har jag varit inne på Pratabas en hel del de senaste tre dagarna.
Jag tycker att det ser ut precis som för fem år sedan.
Det är inget fel alls på Pratabas, som sagts tidigare…
Vi får hjälpas åt att ignorera rättshaverister eller be dem lugna sig...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

EADGC skrev:
Nej, det hjälper inte alls. Det bråkas friskt på TB också. :wink:
Det vet jag tyvärr för mycket om. Saker som jag i skrivande stund är med om där skulle aldrig ha hänt här.
EADGC skrev:Om du vill ha en poäng från mig så är den väl att alla människor funkar inte tillsammans (även om de försöker länge och väl). Det ser vi ju i alla områden i livet. Den logiska konsekvensen är att man bryter upp och börjar på ny kula. Inget konstigt med detta. Nu finns det många basforum att hänga på eller ignorera efter tid och behag.
Jo, så kan det vara, men det beror på vilket sätt det sker. På PB på fejjan läste jag nyss att en viss medlem av det gamla gardet (han med allra flest inlägg) fått pm där han uppmanas att "göra det enda rätta" och lämna PB. Sånt känns otäckt.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+

Inlägg av hellride »

Jag är en av de nyaste medlemmarna (varit medlem i vad, 1-2 veckor?).
Och jag måste säga att jag tycker PB inte är nåt annorlunda än övriga forum jag hänger på. I vissa fall mkt trevligare. Men vad vet jag, jag vill ju bara lira bas o snappa upp lite tips om saker o ting. ;)
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

hellride skrev:Jag är en av de nyaste medlemmarna (varit medlem i vad, 1-2 veckor?).
Och jag måste säga att jag tycker PB inte är nåt annorlunda än övriga forum jag hänger på. I vissa fall mkt trevligare. Men vad vet jag, jag vill ju bara lira bas o snappa upp lite tips om saker o ting. ;)
Jo, men det är väl därför som många på PrataBas är uppgivna och förtvivlade - om jag nu får tolka sinnesstämningen. I övriga forum råder ganska ofta ett pöbelvälde, där det sämsta hos flockdjuret människan kommer fram. Ungefär som i bilden ovan.

På PrataBas har vi däremot haft väldigt trevlig stämning och alla har trivts. Antagligen beror en stor del av den goda stämningen på att en ansenlig del av medlemmarna har träffats i verkligheten i Glanshammar en gång per år och klämt på varandras basar. De människor man träffat IRL kallar man inte gärna för otryckbara saker, dels för att man oftast gillar människor man mött och för att man själv inte längre är anonym.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

inber skrev:På PrataBas har vi däremot haft väldigt trevlig stämning och alla har trivts. Antagligen beror en stor del av den goda stämningen på att en ansenlig del av medlemmarna har träffats i verkligheten i Glanshammar en gång per år och klämt på varandras basar. De människor man träffat IRL kallar man inte gärna för otryckbara saker, dels för att man oftast gillar människor man mött och för att man själv inte längre är anonym.
Jo, fast vad jag förstår så har ju flera av kombatanterna faktiskt träffats irl.

Jag har inte träffat mer än kanske tre personer här, så jag borde kanske ha lätt att hitta nån att bråka med. Men det verkar väldigt svårt tycker jag.

Rent allmänt så är det väldigt lätt för folk som står utanför och tycka att man bara ska släppa och gå vidare, inte bry sig när folk är otrevliga, ignorera. Jag vet väldigt lite om vad som har hänt men jag vet tillräckligt för att förstå att en sån strategi inte fungerar för dom som drabbats hårdast. Har man minsta lilla inblick i vad som har hänt och som nu pågått i många år så förstår man att det är väldigt otäckt och det har spridit sig långt bortom det här stället och även drabbat utomstående som inte har något alls med PB att göra.

~ Grace Slick
Låst