Man kan alltid maila semborg@pratabas.se om man har administrativa frågor eller synpunkter som inte forumvärdarna kan hjälpa till med.EADGC skrev:Mungi skrev:*springer snabbt till Konsum för att köpa popcorn*Fernan skrev:För alla nytillkomnas skull så tycker jag att restriktionerna för de som har sådana i forumet ska lyftas bort så kan ni försöka diskutera sen. Antingen är man med till fullo eller inte alls. Uppför man sig så är man kvar, gör man sig omöjlig så plockas man bort. För gott. Tack för ordet.![]()
Att porta folk på livstid är ju en beprövad och framgångsrik metod. Så går det till på TalkBass och utan detta verktyg skulle antagligen livet bli ohanterligt för moderatorerna. Det finns f.ö. exempel på kända och kunniga personer som är portade för gott. Jeff Berlin tror jag hör till den skaran.
Emellertid har tydligen forumägaren här av okänd anledning ("Information wants to be free."/"Alla skall med."/...?) iaf hittills varit av en annan mening. Finns möjlighet att eskalera frågan till Semborg (eller vem det nu är som har sista ordet)? Det ser ju ut som att majoriteten favoriserar denna lösning.
Vad är fel på PB???
-
- Moderator
Re: Sv: Vad är fel på PB???
- Bachbarian
- Medlem+
Re: Sv: Vad är fel på PB???
Ett beprövat koncept.Moderator skrev: Man kan alltid maila semborg@pratabas.se om man har administrativa frågor eller synpunkter som inte forumvärdarna kan hjälpa till med.
- EADGC
- Medlem+
Re: Vad är fel på PB???
Så här står det i forumets regler:
"
Avstängning av medlem
Vid överträdelse av våra regler och riktlinjer delas varningar ut av administratör, moderatorer eller forumvärdar. En varning gäller i 14 dagar och vid överträdelse efter varning blir kontot temporärt inaktiverat i 1-2 veckor. Administratören och forumvärdarna diskuterar varje fall innan en varning delas ut. Administratören och forumvärdarna kan även besluta om permanent avstänging för medlem som upprepade gånger bryter mot reglerna. Vid särskilda fall kan administratören och forumvärdarna besluta om omedelbar avstängning av medlem. Forumvärdarna tillsamans med administratören måste vara eniga i frågan om permanent avstängning. Skulle oenighet råda avgör Semborg (administratör)."
Tydligen finns mekanismen redan. Finns något prejudikat?
"
Avstängning av medlem
Vid överträdelse av våra regler och riktlinjer delas varningar ut av administratör, moderatorer eller forumvärdar. En varning gäller i 14 dagar och vid överträdelse efter varning blir kontot temporärt inaktiverat i 1-2 veckor. Administratören och forumvärdarna diskuterar varje fall innan en varning delas ut. Administratören och forumvärdarna kan även besluta om permanent avstänging för medlem som upprepade gånger bryter mot reglerna. Vid särskilda fall kan administratören och forumvärdarna besluta om omedelbar avstängning av medlem. Forumvärdarna tillsamans med administratören måste vara eniga i frågan om permanent avstängning. Skulle oenighet råda avgör Semborg (administratör)."
Tydligen finns mekanismen redan. Finns något prejudikat?
- kmo
- Medlem++
Det där är en regel som på gott och ont def. inte har nyttjats...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Tripod
- Medlem++
Jo men Atlant och Perennial och allt han kallade sig bannades ju permanent. Då rådde konsensus bland moderatorer och forumvärd, vad jag förstår. Så långt fullt klart och tydligt.kmo skrev:Det där är en regel som på gott och ont def. inte har nyttjats...
Men efter lobbying från bispringarens sida upphävdes den permanenta banningen vad gäller köp- och säljtrådar åtminstone. Detta har upprört väldigt många som hade trott att frågan var löst permanent, vilket lett till att ett rätt stort antal gamla trogna medlemmar försvunnit.
EDIT: Personnamn ändrat till profilnamn efter påstötning från vederbörande i PM.
Senast redigerad av Tripod den sön 08 dec 2013, 23:39, redigerad totalt 2 gång.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- EADGC
- Medlem+
Intressant! Tänk så mycket man inte vet som "nytillkommen tittare" och sporadisk gäst... Nu först begriper jag Fernans inlägg ovan.Tripod skrev:Jo men Atlant och Inti och allt han kallade sig bannades ju permanent. Då rådde konsensus bland moderatorer och forumvärd, vad jag förstår. Så långt fullt klart och tydligt.kmo skrev:Det där är en regel som på gott och ont def. inte har nyttjats...
Men efter lobbying från bispringarens sida upphävdes den permanenta banningen vad gäller köp- och säljtrådar åtminstone. Detta har upprört väldigt många som hade trott att frågan var löst permanent, vilket lett till att ett rätt stort antal gamla trogna medlemmar försvunnit.
Det var uppenbarligen ett mycket olyckligt beslut att partiellt häva bannlysningen. Det räcker med tillgång till ett enda subforum för att sprida dåliga vibbar och ledningen undergräver sin auktoritet genom att backa på det viset. Illa.

- Tripod
- Medlem++
Ja, det här är svårdebatterat om man inte var med om det. Och att gå igenom allt gammalt för att leta fram länkar vore ett hysteriskt stort arbete. Om man i stället sammanfattar allt som hände så kommer de två sidorna (Janne och Inti på ena sidan de flesta andra på den andra sidan + en del nytillkomna som skäller på båda sidor för att de agerar barnsligt) att ha olika uppfattningar om vad som hände och skälla på varandra för historieförfalskning.EADGC skrev:Intressant! Tänk så mycket man inte vet som "nytillkommen tittare" och sporadisk gäst... Nu först begriper jag Fernans inlägg ovan.Tripod skrev:Jo men Atlant och Inti och allt han kallade sig bannades ju permanent. Då rådde konsensus bland moderatorer och forumvärd, vad jag förstår. Så långt fullt klart och tydligt.kmo skrev:Det där är en regel som på gott och ont def. inte har nyttjats...
Det var uppenbarligen ett mycket olyckligt beslut att partiellt häva bannlysningen. Det räcker med tillgång till ett enda subforum för att sprida dåliga vibbar och ledningen undergräver sin auktoritet genom att backa på det viset. Illa.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Mungi
- VIP medlem
Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Tripod
- Medlem++
Ok. Fredrik Odelmalm kan jag se på FB. Men ingen mer. Vad heter Fredrik på PB?Mungi skrev:Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- macahan
- Medlem+++
Frecko.
- Mungi
- VIP medlem
Fredrik och Jan är nya administratörer.Tripod skrev:Ok. Fredrik Odelmalm kan jag se på FB. Men ingen mer. Vad heter Fredrik på PB?Mungi skrev:Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- blackparkas
- Medlem++++
Jan Hellman var invald som admin ett tag... men han rök rätt snabbt....
Jag förstår att vissa tycker det är high times just nu och gladeligen vill stryka streck och skaka händer och kyssa små barn på huvudet...
Personligen har jag svårt för det.
Stora delar av forumet som jag personligen haft utbyte av har försvunnit, inte enbart tack vare bråk PÅ forumet utan allt som skett bakom kulisserna...
Via pm, via meddelanden på fb, via släktingar, kollegor...
Jag har suttit större delen av helgen och svarat på meddelanden på FB där en forummedlem skrivit hur illa den ena och den andra har betett sig och undviker väldigt duktigt sin egen inblandning i det hela...
Jag tänker således inte dra några streck idag.
Jag undrade hur en viss medlem mådde för 3-4 år sedan, kan varit mer, enligt denne kallade jag honom "psykiskt störd" vilket mycket väl kan vara möjligt och det var väl knappast snällt sagt men det är knappast det grövsta någon blivit kallad här på bygget, jag själv förresten har fått bära epitetet ett antal gånger....
Detta är något som jag, 3-4 år senare, får pm om, bla, på facebook....
Jag är av den åsikten att om man inte kan ta en diskussion på forumet så ska man banne mig inte ta det via några andra kanaler heller....
Jag förstår att vissa tycker det är high times just nu och gladeligen vill stryka streck och skaka händer och kyssa små barn på huvudet...
Personligen har jag svårt för det.
Stora delar av forumet som jag personligen haft utbyte av har försvunnit, inte enbart tack vare bråk PÅ forumet utan allt som skett bakom kulisserna...
Via pm, via meddelanden på fb, via släktingar, kollegor...
Jag har suttit större delen av helgen och svarat på meddelanden på FB där en forummedlem skrivit hur illa den ena och den andra har betett sig och undviker väldigt duktigt sin egen inblandning i det hela...
Jag tänker således inte dra några streck idag.
Jag undrade hur en viss medlem mådde för 3-4 år sedan, kan varit mer, enligt denne kallade jag honom "psykiskt störd" vilket mycket väl kan vara möjligt och det var väl knappast snällt sagt men det är knappast det grövsta någon blivit kallad här på bygget, jag själv förresten har fått bära epitetet ett antal gånger....
Detta är något som jag, 3-4 år senare, får pm om, bla, på facebook....
Jag är av den åsikten att om man inte kan ta en diskussion på forumet så ska man banne mig inte ta det via några andra kanaler heller....
Senast redigerad av blackparkas den sön 08 dec 2013, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har avsagt mig att vara Admin. Jag var det tidigare under en period men nu kommer det inte funka. Så lycka till till Fredrik.Mungi skrev:Fredrik och Jan är nya administratörer.Tripod skrev:Ok. Fredrik Odelmalm kan jag se på FB. Men ingen mer. Vad heter Fredrik på PB?Mungi skrev:Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
- Mungi
- VIP medlem
Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- inber
- VIP medlem
Tack för påminnelsen om varför jag inte använder Facebook.Mungi skrev:Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Tripod
- Medlem++
Nu tycker jag du visar prov på gott omdöme, Jan. Förhållandet till allt för många är allt för infekterat, så det skulle nog inte gå oavsett hur bra du skulle sköta det.Jan Hellman skrev:Jag har avsagt mig att vara Admin. Jag var det tidigare under en period men nu kommer det inte funka. Så lycka till till Fredrik.Mungi skrev:Fredrik och Jan är nya administratörer.Tripod skrev:Ok. Fredrik Odelmalm kan jag se på FB. Men ingen mer. Vad heter Fredrik på PB?Mungi skrev:Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Mungi
- VIP medlem
Ingen orsak. Själv är jag i princip näsran aldrig där och ändå så ramlade jag rakt in i det. Ja, det var han ni tror som kallade en annan psykiskt sjuk.inber skrev:Tack för påminnelsen om varför jag inte använder Facebook.Mungi skrev:Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag blev bland annat kallad det. Utan att ha gjort någon något över huvudet taget. Jag har INTE hållit på med offentlig ärekränkning. Men när andra ger sig på "fienden" så är tydligen allt ok.Mungi skrev:Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
- blackparkas
- Medlem++++
Inte hållt på med offentlig ärekränkning säger du?
Är det inte fult att ljuga?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har som sagt varit Admin för FB-gruppen tidigare och då gick det bra. Men jag är innerligt trött på alla påhopp. Det räcker nu. Glöm det gamla och gå vidare. Ett litet antal personer har frivilligt lämnat forumet och klivit över till basistforum.se. Dom är välkomna tillbaka när helst dom vill. Ingen har tvingat dom. Semborg och moderatorerna har inte gått dom till mötes av vad jag förstått. Men dom är välkomna tillbaka.Tripod skrev:Nu tycker jag du visar prov på gott omdöme, Jan. Förhållandet till allt för många är allt för infekterat, så det skulle nog inte gå oavsett hur bra du skulle sköta det.Jan Hellman skrev:Jag har avsagt mig att vara Admin. Jag var det tidigare under en period men nu kommer det inte funka. Så lycka till till Fredrik.Mungi skrev:Fredrik och Jan är nya administratörer.Tripod skrev:Ok. Fredrik Odelmalm kan jag se på FB. Men ingen mer. Vad heter Fredrik på PB?Mungi skrev:Glöm inte FB. Där har två nya administratörer tillsatts idag.
Kan vi släppa detta nu och gå vidare? Det är MÅNGA som är orsaken till allt gammalt tjafs. Men om vi håller kvar i det gamla och vägrar förlåta blir det aldrig någon ordning på det här stället. Kan vi se framåt istället? Snälla?
- blackparkas
- Medlem++++
Det är lätt att säga när det sedan kommer visa sig att det minsann är du som bestämmer vad som ska glömmas eller icke...
- Mungi
- VIP medlem
Det här handlade om din kompis som gjorde det offentligt. Om du inte är ok med sånt så ta upp det med honom.Jan Hellman skrev:Jag blev bland annat kallad det. Utan att ha gjort någon något över huvudet taget. Jag har INTE hållit på med offentlig ärekränkning. Men när andra ger sig på "fienden" så är tydligen allt ok.Mungi skrev:Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Jan Hellman
- VIP medlem
Du har precis klargjort att du inte tänker dra några streck idag, Parkas. Tråkig inställning. Du är inte mindre skyldig än någon annan. Se framåt istället.blackparkas skrev:Inte hållt på med offentlig ärekränkning säger du?
- blackparkas
- Medlem++++
Jo, det är jag.
Jag har inte talat med utomstående om saker som händer på forumet.
För övrigt så lär det väl dröja innan du själv tar på dig något ansvar för vad som händer...
Personligen tycker jag det är tråkig inställning att skylla allt på alla andra.
Jag har inte talat med utomstående om saker som händer på forumet.
För övrigt så lär det väl dröja innan du själv tar på dig något ansvar för vad som händer...
Personligen tycker jag det är tråkig inställning att skylla allt på alla andra.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag läste vad som skrevs om honom. Det var inte direkt snälla saker. Om jag minns rätt så raderade han sitt inlägg. Vilket även några fler gjorde som innan dess fyrade av några riktigt rejäla smockor. JAG fick samma skit i huvudet av andra trots att jag inte skrivit ett ord eller ens var med i diskussionen.Mungi skrev:Det här handlade om din kompis som gjorde det offentligt. Om du inte är ok med sånt så ta upp det med honom.Jan Hellman skrev:Jag blev bland annat kallad det. Utan att ha gjort någon något över huvudet taget. Jag har INTE hållit på med offentlig ärekränkning. Men när andra ger sig på "fienden" så är tydligen allt ok.Mungi skrev:Det var folk som kallade folk psykiskt sjuka på FB förra veckan. Det lever och frodas.
Nu räcker det kanske? Pajkastning skapar ingen kreativ miljö. Än en gång. Är det inte dags att dra ett sträck? Det är MÅNGA som varit en del av detta. Om vi inte kan dra ett streck och gå vidare så kommer detta aldrig att få ett avslut. JAG tänker åtminstone lämna detta nu.