Fernan skrev:Dra streck hit o dit bäst ni vill, men så länge forumreglerna tillåter forumshaverister att hålla på (är man belagd med restriktioner här så kör man på i FB eller andra basforum (ex Basschat) i samma stil och verkar inte visa nån förändringsbenägenhet.). Nytillkomna forummedlemmar på PB som inte varit med undrar vad det är för "Jantar", "kränkta medelålders män" som "typiskt svenskt" går i taket hela tiden (det finns tydligen Jantar o kränkta medelålders män på Basschat också). Därför är min ståndpunkt som tidigare; man är med i forumet fullt ut eller inte med alls. Man är inte med i en del av forumet. Jag tror inte att jag sett nån sån här speciell forumlösning nånstans och då är jag med i ett flertal, det kanske är en "typisk svensk" lösning eftersom det är så mycket "Jantar" här...hade det varit i USA så hade problemet varit borta för länge sen. Tack för ordet. Jag finns annorstädes.
Trots att jag tycker stämningen varit normal här på Pratabas ett bra tag, så skriver jag gärna under på vad Fernan skriver. Man ska inte kunna bli blockad ur forumet ett nästan oändligt antal gånger, och ständigt upprepa samma dumheter som gjorde att man blev kickad första gången. Gång på gång. Alltså:
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Fernan skrev:Dra streck hit o dit bäst ni vill, men så länge forumreglerna tillåter forumshaverister att hålla på (är man belagd med restriktioner här så kör man på i FB eller andra basforum (ex Basschat) i samma stil och verkar inte visa nån förändringsbenägenhet.). Nytillkomna forummedlemmar på PB som inte varit med undrar vad det är för "Jantar", "kränkta medelålders män" som "typiskt svenskt" går i taket hela tiden (det finns tydligen Jantar o kränkta medelålders män på Basschat också). Därför är min ståndpunkt som tidigare; man är med i forumet fullt ut eller inte med alls. Man är inte med i en del av forumet. Jag tror inte att jag sett nån sån här speciell forumlösning nånstans och då är jag med i ett flertal, det kanske är en "typisk svensk" lösning eftersom det är så mycket "Jantar" här...hade det varit i USA så hade problemet varit borta för länge sen. Tack för ordet. Jag finns annorstädes.
Han är nu mer även bannad från BC...
Vad är BC?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Med den väldokumenterade historiken av provokationer och rabulism från Perennial, är det inte märkligt att det har runnit över. I ett verkligt sammanhang, på jobbet eller i familjen, hade han antagligen fått lov att betala ett socialt pris också. Det finns en poäng med repression när individen struntar i de sociala konsekvenserna av ett dåligt beteende. Enkel sociologi: aktion = konsekvens
Edit: tagit bort namn o ändrat till nick
Senast redigerad av mojo den mån 09 dec 2013, 13:57, redigerad totalt 2 gång.
Trots att jag tycker stämningen varit normal här på Pratabas ett bra tag, så skriver jag gärna under på vad Fernan skriver. Man ska inte kunna bli blockad ur forumet ett nästan oändligt antal gånger, och ständigt upprepa samma dumheter som gjorde att man blev kickad första gången. Gång på gång. Alltså:
+1
+1
Det står nu klart för undertecknad vad som är fel på PB. En strikt och konsekvent tillämpning av befintliga regler måste införas.
För en utomstående framstår delar av pb som ett sårigt och sorgligt sällskap med lång historia. Många är förbannade, ledsna och besvikna. Grova personangrepp och hårda toner är vanliga. Trådar med tjafs och gräl är överlägset de med flest inlägg och klick. Moderatorerna/forumägaren är helt eller delvis frånvarande.
Alternativa forum är inte särskilt aktiva. Annars skulle jag gå vidare.
LÄGG NER! Han skrev 100 + inlägg under nya nick innan folk listade ut att det var han. Vanligtvis då han själv la till länken till sin myspace-sida i sin signatur. Sen var häxjakten igång igen. Glöm inte bort att MÅNGA var och är på hans "sida" och hoppade av detta forum pga hur folk behandlade honom. Några har hoppat av även nu men det räknas väl inte va? Att nyare och även många äldre medlemmar inte över huvudet taget förstår problemet skiter ni i. Ni SKA ha ert offer, va? Som en person just skrev till mig på Facebook....:
Ingen är intresserad av ett eld upphör, så länge inte några blir hängda. Så är det.
RESPEKTERA FORUMÄGARENS BESLUT OCH SLÄPP DET HÄR! Hur svårt ska det vara.....?
blackparkas skrev:Jag är glad att saker och ting kommit upp i ljuset.
Verkar som att fler och fler inser problemet, även nyare medlemmar som inte ens sett nåt tjafs.
Likhet inför lagen är en viktig princip. Erfarenheten visar att om den frångås, går samhällen sönder...
blackparkas skrev:Jag är glad att saker och ting kommit upp i ljuset.
Verkar som att fler och fler inser problemet, även nyare medlemmar som inte ens sett nåt tjafs.
Likhet inför lagen är en viktig princip. Erfarenheten visar att om den frångås, går samhällen sönder...
Det där är EXAKT vad jag skrivit tidigare här. Det har skrivits värre saker OM än AV personen i fråga. Samma regler SKA gälla alla. Men så funkar det inte här. Lägg NER nu!
Jan Hellman skrev:LÄGG NER! Han skrev 100 + inlägg under nya nick innan folk listade ut att det var han. Vanligtvis då han själv la till länken till sin myspace-sida i sin signatur. Sen var häxjakten igång igen. Glöm inte bort att MÅNGA var och är på hans "sida" och hoppade av detta forum pga hur folk behandlade honom. Några har hoppat av även nu men det räknas väl inte va? Att nyare och även många äldre medlemmar inte över huvudet taget förstår problemet skiter ni i. Ni SKA ha ert offer, va? Som en person just skrev till mig på Facebook....:
Ingen är intresserad av ett eld upphör, så länge inte några blir hängda. Så är det.
LÄGG NER!!!
Om forumägarens beslut är att reglerna kan tillämpas olika för olika individer, vill jag inte längre hedra forumet med min närvaro. Det här handlar inte om blodtörst eller att offra någon, det handlar om att skydda en community från destruktiva mekanismer. Endera tas frågan upp på nytt för en seriös omprövning (och det finns bara ett rimligt utfall), eller så förespråkar jag massemigrering till det forum någon har haft den stora vänligheten att öppna för inte så länge sedan.
Jan Hellman skrev:
Det där är EXAKT vad jag skrivit tidigare här. Det har skrivits värre saker OM än AV personen i fråga. Samma regler SKA gälla alla. Men så funkar det inte här. Lägg NER nu!
Just därför skall vi inte lägga ner. Blir det inte omedelbar bot och bättring är det "vote with your feet" som gäller...
Jan Hellman skrev:LÄGG NER! Han skrev 100 + inlägg under nya nick innan folk listade ut att det var han. Vanligtvis då han själv la till länken till sin myspace-sida i sin signatur. Sen var häxjakten igång igen. Glöm inte bort att MÅNGA var och är på hans "sida" och hoppade av detta forum pga hur folk behandlade honom. Några har hoppat av även nu men det räknas väl inte va? Att nyare och även många äldre medlemmar inte över huvudet taget förstår problemet skiter ni i. Ni SKA ha ert offer, va? Som en person just skrev till mig på Facebook....:
LÄGG NER!!!
Om forumägarens beslut är att reglerna kan tillämpas olika för olika individer, vill jag inte längre hedra forumet med min närvaro. Det här handlar inte om blodtörst eller att offra någon, det handlar om att skydda en community från destruktiva mekanismer. Endera tas frågan upp på nytt för en seriös omprövning (och det finns bara ett rimligt utfall), eller så förespråkar jag massemigrering till det forum någon har haft den stora vänligheten att öppna för inte så länge sedan.
Jo det handlar om blodtörst och att offra. Han har tillgång till annonsavdelningen. VAD är problemet?
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 09 dec 2013, 09:27, redigerad totalt 1 gånger.
Egentligen borde jag - i enlighet med egen programförklaring - hålla mig borta. Men här kommer mina femtio öre:
PrataBas är ett socialt experiment som tillåtits gå över styr.
Kanske kan en "generationsväxling" nu göra PB gott: nya medlemmar utan skelett i garderoben kan prata bas utan att det ideligen utmynnar i personangrepp. Min förhoppning är att forumägare och moderatorer i och med detta tar tillfället i akt att för första gången skapa tydlighet i regelverk - och efterlevnad av detsamma. Under det senaste året känns det som om det pågått mera aktiviteter i det fördolda än på forumet: förutom personliga påhopp i pm, mail och telefonsamtal uppfattar jag att en annan ljusskygg aktivitet utgjorts av "ledningens" interna dialog om utvecklat förhållningssätt till de problem som redan vuxit sig till ohanterlig omfattning.
Hoppas ni får ordning på det hela.
För de som tröttnat, kan jag fortsatt rekommendera basistforum.se: ett trevligt forum för basister, med tydliga och konsekventa regler.
För en utomstående framstår delar av pb som ett sårigt och sorgligt sällskap med lång historia. Många är förbannade, ledsna och besvikna. Grova personangrepp och hårda toner är vanliga. Trådar med tjafs och gräl är överlägset de med flest inlägg och klick. Moderatorerna/forumägaren är helt eller delvis frånvarande.
Alternativa forum är inte särskilt aktiva. Annars skulle jag gå vidare.
Basistforum (BF) är klart på uppgång, och som den här tråden rullar på är det nog (tyvärr för PB) inte osannolikt att den trenden fortsätter. Håller helt med om att det vore vackert om det gick att stryka ett streck och gå vidare, men det kanske inte är så enkelt. Själv kommenterar jag så lite som möjligt i infekterade trådar o ämnen, men helt klart har allt tjafs gjort att PB inte kännts lika kul som det en gång var. Hoppas på en bättre framtid.
Saker som aldrig reds ut kommer alltid att ligga till last.
Så fungerar det i verkliga livet och så fungerar det i det virtuella livet.
"Be the bigger man" är en beundransvärd teori. Men det fungerar väldigt sällan rent praktiskt för: Saker som inte reds ut kommer alltid att ligga till last vare sig man försöker eller ej. Ett väldigt konkret exempel på en långvarig dispyt är ju Israel/palestinakonflikten. Nu säger jag inte att det är samma sak som lite hallabalo på ett internetforum men det kommer aldrig att lösa sig på grund av att saker som ligger till last alltid kommer komma upp, igen och igen och igen. Problemet har växt sig för stort.
Jan Hellman skrev:
Jo det handlar om blodtörst och att offra. Han har tillgång till annonsavdelningen. VAD är problemet? VAD har den här personen gjort DIG?
Det handlar om två saker: Psykologi och principer.
Jag vet av erfarenhet att har osämja tillåtits att växa länge, tål folk till slut inte att se varandra. Löjligt kan tyckas, men så funkar vi människor och det är detta vi har att förhålla oss till och vi måste utveckla strategier för att hantera saken. Blotta närvaron av bråkstakar, om än bara i några delforum, är nog för att trigga undermedvetna alarmsignaler. Se det som en utvecklad allergi: Rent evolutionärt är den betingade reflexen rationell. Radarn signalerar trubbel, var på din vakt... Varför utsätta oss för obehaget om det enkelt kan undvikas?
Således retas våra sinnen enligt ovan på ett basalt plan, men inte nog med detta: Det finns ju även intellektuella grunder för missnöje: Vari ligger det rimliga att t ex låta en elev i en klass systematiskt förstöra för 29 övriga? Den svenska "dumsnällismen" vet tyvärr inga gränser idag; det handlar bara om förövarens rättigheter, inte de övrigas...
Jan Hellman skrev:
Jo det handlar om blodtörst och att offra. Han har tillgång till annonsavdelningen. VAD är problemet? VAD har den här personen gjort DIG?
Det handlar om två saker: Psykologi och principer.
Jag vet av erfarenhet att har osämja tillåtits att växa länge, tål folk till slut inte att se varandra. Löjligt kan tyckas, men så funkar vi människor och det är detta vi har att förhålla oss till och vi måste utveckla strategier för att hantera saken. Blotta närvaron av bråkstakar, om än bara i några delforum, är nog för att trigga undermedvetna alarmsignaler. Se det som en utvecklad allergi: Rent evolutionärt är den betingade reflexen rationell. Radarn signalerar trubbel, var på din vakt... Varför utsätta oss för obehaget om det enkelt kan undvikas?
Således retas våra sinnen enligt ovan på ett basalt plan, men inte nog med detta: Det finns ju även intellektuella grunder för missnöje: Vari ligger det rimliga att t ex låta en elev i en klass systematiskt förstöra för 29 övriga? Den svenska "dumsnällismen" vet tyvärr inga gränser idag; det handlar bara om förövarens rättigheter, inte de övrigas...
Förstår du bättre nu?
Nä det gör jag inte. Jag förstår att om man VILL så går det utmärkt att dra ett streck. Forumägaren har bestämt att han ska få nyttja forumets annonsavdelning. VAD är problemet? VARFÖR älta detta i det evinnerliga?
macahan skrev:Saker som aldrig reds ut kommer alltid att ligga till last.
"Be the bigger man" är en beundransvärd teori. Men det fungerar väldigt sällan rent praktiskt för: Saker som inte reds ut kommer alltid att ligga till last vare sig man försöker eller ej. Ett väldigt konkret exempel på en långvarig dispyt är ju Israel/palestinakonflikten. Nu säger jag inte att det är samma sak som lite hallabalo på ett internetforum men det kommer aldrig att lösa sig på grund av att saker som ligger till last alltid kommer komma upp, igen och igen och igen. Problemet har växt sig för stort.
Men vad bra då. Då sparkar vi ut Palestina. För konflikter går ju aldrig att lösa ändå så varför ens försöka.....
Såg att "Folkhemmet" är i fara nu också...jisses...många spelas ut nu, "Jante-kortet", "Folkhems-kortet","Pöbel-kortet", "Offer-kortet" , konstigt att inte "Rasist-kortet" kommit än, det övertrumfar dem alla och får alla att skamset dra tillbaka sina åsikter. Gör inte nåt större av saken än vad det är, tack. Det räcker med "Forumtrolls-kortet".
EAGDC, bra skrivet ! Man ska inte protestera mot nåt som inte ger "likes" på FB.
macahan skrev:Saker som aldrig reds ut kommer alltid att ligga till last.
Men vad bra då. Då sparkar vi ut Palestina. För konflikter går ju aldrig att lösa ändå så varför ens försöka.....
Nu var det verkligen inte det jag skrev ovan. Men vill du vara otrevlig bara för att du känner att just du måste bemöta mitt inlägg så go ahead. Men jag tänker inte vara otrevlig tillbaks.
Det mest fantastiska är att Jan Hellman fortsätter i det oändliga att försvara Mr Y, helt fantastiskt...
OCH återigen, det är väldigt svårt att dra ett streck, glömma och gå vidare när det gäller nån som bråkat i nio trådar av tio dom sista 3-4 åren. Då pratar jag inte om Mr Y utan Mr X själv.
Som sagts förr, det borde ha stämts i bäcken för länge sen. Jag startade den här tråden för att förhoppningsvis få en reaktion från forumägare och moderatorer.
Återigen, den här soppan är väl svår att förstå för nya medlemmar och man kanske kan tycka att det är bara att dra ett streck över allt och gå vidare. Dock väldigt svårt att förstå för oss som varit med ett tag varför en får stanna och man köper att ett helt gäng av forumets mest aktiva och omtyckta medlemmar lämnar.
För mig, obegripligt..