Pedaltrain Mini, Jr eller Nano?
- FreCKo
- Medlem++
Pedaltrain Mini, Jr eller Nano?
Jag ska TAMEFAN uppgradera nu! Har tidigare kört på Gator-pedalbord som är helt OK för priset, men nu är jag riktigt sugen på något Pedaltrain-pedalbord!
Min plan är att i slutet ha 3-5 pedaler på bordet (stämmis, OD och kompressor givet, eventuellt fuzz och DI också om det blir gig igen).
Med ett Pedaltrain Junior får jag plats med alla dessa pedaler, inklusive någon modulationseffekt och även ett trådlöst system om jag får för mig att skaffa det, vilket är klockrent. Väskan har axelband och det finns specifika monteringskit för att sätta fast Voodoo Labs-elförsörjning på undersidan så att man får undan elkablarna ordentligt, och så finns det specifika utgångar på framsidan av pedalbordet för just elkabeln vilket är klockrent!
Dock är det ju lite "stort", och bärbarhet är alltid något som uppskattas!
Pedaltrain Mini får man plats med 4-5 pedaler på vilket räcker alldeles utmärkt, storleken är helt perfekt men fästa strömförsörjningen under verkar vara lite knepigare, där får man nästan köpa Pedaltrains egna Volto som jag tycker verkar vara lite... Udda om jag ska vara helt ärlig. Går egentligen på batterier osv, och elkabeln ur dosan är lite smårackig vilket jag inte gillar.
Pedaltrain Nano får man plats med 3-4 pedaler på vilket kan vara lite lite, men det finns väskor som gör att man kan fästa pedalbordet på gigbagen (stort plus), man får plats med en "större" strömförsörjning under än Minin (skitknepigt med tanke på storleksskillnaden, men Minin har en stolpe/stång/bärande grej mitt på som förstör ganska mycket).
Så vad säger forumet? Har ni erfarenhet av Pedaltrains pedalbord och kan ge mig några bra tips och råd gällande vilket bord jag ska satsa på?
Min plan är att i slutet ha 3-5 pedaler på bordet (stämmis, OD och kompressor givet, eventuellt fuzz och DI också om det blir gig igen).
Med ett Pedaltrain Junior får jag plats med alla dessa pedaler, inklusive någon modulationseffekt och även ett trådlöst system om jag får för mig att skaffa det, vilket är klockrent. Väskan har axelband och det finns specifika monteringskit för att sätta fast Voodoo Labs-elförsörjning på undersidan så att man får undan elkablarna ordentligt, och så finns det specifika utgångar på framsidan av pedalbordet för just elkabeln vilket är klockrent!
Dock är det ju lite "stort", och bärbarhet är alltid något som uppskattas!
Pedaltrain Mini får man plats med 4-5 pedaler på vilket räcker alldeles utmärkt, storleken är helt perfekt men fästa strömförsörjningen under verkar vara lite knepigare, där får man nästan köpa Pedaltrains egna Volto som jag tycker verkar vara lite... Udda om jag ska vara helt ärlig. Går egentligen på batterier osv, och elkabeln ur dosan är lite smårackig vilket jag inte gillar.
Pedaltrain Nano får man plats med 3-4 pedaler på vilket kan vara lite lite, men det finns väskor som gör att man kan fästa pedalbordet på gigbagen (stort plus), man får plats med en "större" strömförsörjning under än Minin (skitknepigt med tanke på storleksskillnaden, men Minin har en stolpe/stång/bärande grej mitt på som förstör ganska mycket).
Så vad säger forumet? Har ni erfarenhet av Pedaltrains pedalbord och kan ge mig några bra tips och råd gällande vilket bord jag ska satsa på?
- blackparkas
- Medlem++++
Re: Pedaltrain Mini, Jr eller Nano?
Jag har två Pedaltrain, ett mini och ett.... jadu... ingen aning... större än JR... Two?
Har även haft Nano.
Enda fördelen med Nano var just att det gick att ha den på gigbag etc.
Rätt nice!
Men det är så litet...
Har även haft Nano.
Rätt nice!
Men det är så litet...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- FreCKo
- Medlem++
Vad kör du för strömförsörjning på Minin?blackparkas skrev:Jag har två Pedaltrain, ett mini och ett.... jadu... ingen aning... större än JR... Two?
Har även haft Nano.
Rätt nice!
Men det är så litet...

- blackparkas
- Medlem++++
Har en Diago vad-den-nu-heter... 1 amperes vanlig adapter typ, fast bättre än konkurrenternas... 

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- FreCKo
- Medlem++
http://www.diago.co.uk/pedal-power/diag ... ower9.html" onclick="window.open(this.href);return false;blackparkas skrev:Har en Diago vad-den-nu-heter... 1 amperes vanlig adapter typ, fast bättre än konkurrenternas...
En sån där och sen någon fördelare till alla pedaler? Jag känner mig alltid lite skeptisk till såna där av någon anledning...
- blackparkas
- Medlem++++
Japp, precis en sån.
Har haft den på 12 gig och... jadu... en 20 rep kanske. Nå´t åt det hållet.
Funkar klockrent.
Som sagt är den på 1 ampere så den klarar av att driva många pedaler.
Dessutom är klumpen separat och kan tejpas fast under bordet istället för 1spot och de där andra där klumpen sätts fast i eluttaget, mycket smidigare med bara en simpel kontakt...
Skulle jag köpa bord idag skulle det förmodligen bli T.rex
Tonetrunk 42 är förvisso lite för stort, men jag gillar borden skarpt!!
Har haft den på 12 gig och... jadu... en 20 rep kanske. Nå´t åt det hållet.
Funkar klockrent.
Som sagt är den på 1 ampere så den klarar av att driva många pedaler.
Dessutom är klumpen separat och kan tejpas fast under bordet istället för 1spot och de där andra där klumpen sätts fast i eluttaget, mycket smidigare med bara en simpel kontakt...
Skulle jag köpa bord idag skulle det förmodligen bli T.rex
Tonetrunk 42 är förvisso lite för stort, men jag gillar borden skarpt!!
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Kör Mini med 5 pedaler och driver dessa med en 1Spot som jag hittade på Thomann. Funkar hur bra som helst!
http://www.thomann.de/se/visual_sound_v ... o_pack.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/visual_sound_v ... o_pack.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas > distpedaler > stor förstärkare
- blackparkas
- Medlem++++
1spot är säkert förträffligt bra den med, själv föredrar jag diagon just för att man slipper själva klumpen som ska i uttaget och man får det ordentligare på bordet med daisychainen från en fast klump under bordet.
- BaktaktsBilly
- Medlem
Mitt obasbord är ett PT Jr och har 6 "vanliga" pedaler och en Cry-Baby. Visst blir det lite tungt om man ska springa till bussen eller geo-cacha, så där lite okynnes, men nån kilometers promenad är inget större problem med en gitarr på ryggen. Å jag är både liten, klen och lat. =)
Med en Mini så hade jag iofs haft ett till skäl att skippa den där Överdrivs-pedalen jag använder var tredje rep och Cry-Babyn som jag mest kliver på när jag ska väcka basisten.
Med en Mini så hade jag iofs haft ett till skäl att skippa den där Överdrivs-pedalen jag använder var tredje rep och Cry-Babyn som jag mest kliver på när jag ska väcka basisten.
Senast redigerad av BaktaktsBilly den mån 09 dec 2013, 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Måste dock bara påpeka att själva "klumpen" är som min mobilladdare och sladden är typ 3m lång. Bara att rulla ihop i gigbagen och rocka på!blackparkas skrev:1spot är säkert förträffligt bra den med, själv föredrar jag diagon just för att man slipper själva klumpen som ska i uttaget och man får det ordentligare på bordet med daisychainen från en fast klump under bordet.

Bas > distpedaler > stor förstärkare
- FreCKo
- Medlem++
Jag känner mig alltid skeptisk till eldosor som inte har en avtagbar sladd som är av modellen "dator" eller vad man ska säga, som på en T-rex Fueltank eller någon av Voodoo Labs-grejerna. Det känns helt enkelt lite klent, och skulle det hända något så är det knepigt att hitta en ny kabel.
Det är egentligen en ganska liten prisskillnad mellan borden (500 för nano, 600 för mini och 800 för Junior). Frågan är om det inte är bäst att köra en Jr i alla fall, då kan jag montera en stabil elförsörjning under bordet, det finns såna där dedikerade hål för elsladden (
) och om jag får för mig att skaffa trådlöst och DI och modulationseffekter så har jag plats för allting.
Det är egentligen en ganska liten prisskillnad mellan borden (500 för nano, 600 för mini och 800 för Junior). Frågan är om det inte är bäst att köra en Jr i alla fall, då kan jag montera en stabil elförsörjning under bordet, det finns såna där dedikerade hål för elsladden (

- Bassplaya
- VIP medlem
Jag håller på att skissa på ett bord som kommer innehålla TC polytune, Boss Metal Zone och EBS Dphaser. Ev ska en pedal till i samma storlek få plats. Har därför kommit fram till att Pedaltrain Nano blir perfekt för ändamålet. Strömförsörjning har jag redan i form av Diagos lilla strömdosa på 1A, vilken utan problem borde gå att fästa på undersidan av bordet.
EDIT:
Om en är osäker på vilken modell av Pedaltrain som är intressant rekommenderas http://www.pedalboardplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett smidigt verktyg för att se hur stor plats pedalerna tar. Tyvärr syns inte storlek på kontakterna till patchkablarna så här får fantasin ta överhanden, men en får i alla fall en ungefärlig bild. Sen finns tyvärr inte alla pedaler (ex EBS) men då är det ju bara att leta upp en pedal i samma storlek.
EDIT:
Om en är osäker på vilken modell av Pedaltrain som är intressant rekommenderas http://www.pedalboardplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett smidigt verktyg för att se hur stor plats pedalerna tar. Tyvärr syns inte storlek på kontakterna till patchkablarna så här får fantasin ta överhanden, men en får i alla fall en ungefärlig bild. Sen finns tyvärr inte alla pedaler (ex EBS) men då är det ju bara att leta upp en pedal i samma storlek.
- strummer
- VIP medlem
Jag kör JR, 7 boxar och en T-Rex Chameleon på undersidan. Jag har funderat på ett mindre bord, men jr är bra och man får så bra plats med strömförsörjningen:)

Kompressor, det är livet!
- guli
- Medlem
Själv kör jag Mini med 5 pedaler och 1spot med daisychain, har haft det med på VARENDA spelning jag har gjort och har tillochmed fått en öl över hela bordet utan att det har gått något knasigt med strömförsörjningen eller pedalerna, lätt att ta med är ju ett stort plus!
Stenback Four PJ, Fender Precision Japan, De Gier Bebop 5, Yamaha BB1600, Aguilar Tone Hammer 500, Aguilar SL112 x2.
- blackparkas
- Medlem++++
Seaweed skrev:Måste dock bara påpeka att själva "klumpen" är som min mobilladdare och sladden är typ 3m lång. Bara att rulla ihop i gigbagen och rocka på!blackparkas skrev:1spot är säkert förträffligt bra den med, själv föredrar jag diagon just för att man slipper själva klumpen som ska i uttaget och man får det ordentligare på bordet med daisychainen från en fast klump under bordet.
Jo, jag vet att de är små, men jag vill i alla fall hellre ha som på Diagon...

Till Diagon är det ju som en sån där apparatkabel, fast som till gamla kassettbandspelare typ...
Dock så sitter den inte i en kontakt i själva "klumpen"
Minsta T-rex Fueltanken har också den sortens kabel, men förstås i kontakt i metallhöljet på strömförsörjningen.
Palmer har en ganska liten strömförsörjning, inte lika liten som Fueltank Jr dock, som har en riktig "apparatkabel" som till stärkare etc etc...
Fueltank Jr tror jag går att få under Nanot om man sätter lite högre fötter i framkant på bordet, har för mig någon på forumet har så.
En STOR fördel med Pedaltrainborden är deras mjuka väskor....
Man får med sig hur många kablar som helst ovanpå pedalerna när man packar ihop, + att det finns en ficka frampå som sväljer en hel del...
- maxend00d
- Medlem+
jag kör mini med tuner-kompressor-subblaster-SFT overdrive-TC hall of fame, alltså 5 pedaler med 1spot. Funkar guldfisk
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Kör med en av de större pedaltrain för att få plats med vad jag vill av infall i pedalväg, jag får även plats med strömförsörjning och trådlöst på ovansidan utan att mecka. Den blir lite tungt men den står still i repan och vid gig så är allt tungt ändå att flytta.Kör med en T-Rex fuel tank chameleon strömförsörjning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100