Meck med vintagestärk (KLAR!!)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Johansson
Medlem

Re: Meck med vintagestärk (KLAR!!)

Inlägg av Johansson »

Skulle just skriva att jag med viss bävan nu går och sätter i mitt Sovtek 12AX7.
Återkommer.
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Samma skrik och samma härliga styrka..
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Då går jag och hämtar det.... :idea:
Det ligger på posten (som finns i huset där jag bor)
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Om jag inte minns fel så hade Zyrran tjutet även med ett nytt (gammalt) och fräscht ECLL800. Men det är ju värt ett försök i alla fall! Hans är lite moddad också vad jag förstår, kan ju ha med det att göra... Vet inte om din är det?

Vad gäller inbördes beundran så tror jag faktiskt vår är befogad :)
Bas.
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Jaha. Det nya röret skriker inte. Byter tillbaka och inget skrik och svag och halva motståndet på ena lindningen. Tar ur röret och mäter en stund senare. Jämn fördelning på tranformatorn. Skrik, inte skrik beroende på rör. Beslutar mig för att köra på skrikröret tills det händer något radikalt. Lägger det av finns ett i reserv och jag får ta en ny felsökarrunda ...
/Johansson
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Jag tror verkligen inte min är moddad men är i skrivande( skrikande ) stund inte säker för jag har inte jämfört schemat med härvorna vid potentiometrarna.
Nu är jag hyfsat nöjd trots allt.
Kan lära mig leva med skriket och hoppas att det goda ljudet består.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Hemma igen efter Lucia-firandet.

På tal om modifiering så undrar jag om det står 18000 på den högra kondingen? Lite svår vinkel...
Kan inte hitta någon med det värdet på schemat.
EDIT.
Kan eventuellt vara ersättning för C4 som ser ut som 0,02µF på schemat (kråkfötter).
I så fall kan det kanske duga. Prima kvalité på dessa kondingar, i vilket fall som helst.
Bild
- Ingvar -
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Efter ytterligare några bytet fram och tillbaka mellan olika rör och där plötsligt halva motståndet försvinner på transformatorn. Ut med röret, knackar på transformatorn och så är det hyfsat jämna motståndet tillbaka. Dessutom tjöt inte "tjutröret" men jag fick ändå full kraft. Pilen pekar allt tydligare i rikting mot en defekt output tranformer.. Eller......?
Hur ska jag tänka om det ska införskaffas en ny. Det går bara runt i skallen.. Hög spänning snurra snurra och det kommer ut hög ström med låg spänning till högtalarutgången.
Vilka ungefärliga värden ska den ha? Ha överseende med okunskapen. :oops:

Jag bytte ju ut tre "prima kvalité" kondingar på 0.1 mf mot Orange drops. Kanske kan jag utgå från att de utbytta kanske trots allt är ok?
Tar mig en titt på C4 med flera när tid finns.
Tyvärr dags att gå till säng. Lång dag i morgon..
Tack!
/Anders
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Johansson skrev:Jag tror verkligen inte min är moddad men är i skrivande( skrikande ) stund inte säker för jag har inte jämfört schemat med härvorna vid potentiometrarna.
Nu är jag hyfsat nöjd trots allt.
Kan lära mig leva med skriket och hoppas att det goda ljudet består.
Angående moddning tänkte jag bara att på den här bilden
Bild
ser det i alla fall ut som att likriktaren och stora burken, C12, är bytta mot modernare varianter. Och jag vet att många rörpulare är som 16-åringar med mopeder, de kan inte meka med en maskin utan att trimma den :)

Men det verkar ju som att det är trafon som inte kan bestämma sig om den ska vara hel eller halv... Mystiskt hur som helst.

C4, är det den på "Filter"-potten? 0.02 uF är den på min, så 18000 pF kan nog vara en ersättning.
Kondingarna på volym- och filterpotten har i alla fall inget att göra med tjut och obetslutsam volym, de är passiva filter som bara modellerar soundet. (Nu kanske jag ljuger, rätta mig gärna om jag har fel!)
Bas.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Hej Dansk_se!
Bra att du tittade på C4, då är det som det skall vara. Den lilla skillnaden betyder inget.
Det lutar nog åt att det är utgångstrafon som är boven. Frågan är bara hur man får tag på en sådan.
Jag sökte lite på nätet och hittade en intressant tråd som handlade om just mätningar på primärlindningar. Lite differens vid resistansmätning är tydligen ok, men i Anders trafo är det halva värdet och periodiskt dessutom.

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=28492" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Jag tycker bara det är kul att hjälpa till, tänker att det nog inte finns jättemånga såna här kvar i landet. Eller världen för den delen. Förutom de 4-5 som finns här på forumet har jag bara sett en på Hagströmmuseet i Älvdalen och en på Dalarnas Museums Hagströmsamlig i Falun. Och det är ju synd om de bara står och är snygga och inte används. Även om de är fruktansvärt snygga :)

Den där trafon är skum. Hur blir det om man löder loss de tre kablarna från den och mäter på själva den? Knacka lätt på den och se om det blir nån skillnad? Med lite tur är felet nån annanstans än i den.
Bas.
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

De stora burkarna C11 20/20 mF och C12 50/50mF är ju bytta. Det var bland det första jag gjorde. Vid C12 fick jag göra lite plats i chassit (klippa/fila bort lite metall) så att polerna skulle gå fria. Likriktardioderna tror jag bestämt är original. På den nya 20/20 mF fanns en märkning med en triangel repektive rektangel vid de två polerna. Att kasta om polariteten skulle väl inte innebära någon skillnad då det är samma värden, eller hur? I morgon fortsätter jag undersökningen av transformatorn.
Jättespännande!!!
/Anders
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Felet har inget att göra med utbytet av de stora elektrolyterna. De båda pluspolerna är identiska och minuspolen är gemensam för båda. Det är säkert så du menar.

Min misstanke är att det finns periodiska fel i primärlindningen. Den skall inte variera i resistans och impedans. Att köra utan högtalare på en rörförstärkare kan vara skadligt för både slutrör och utgångstransformator om volymstyrkan är tillräckligt hög.
Det finns möjligheter att linda om en transformator så att den blir som ny.
Hur mycket sådant kostar idag vet jag tyvärr inte.
För längesedan när jag jobbade med hemelektronik fanns det en specialfirma för transformatorer,
"ETV" Elektrotekniska Verkstaden som låg i Åkarp, mellan Malmö och Lund. Det hände att vi anlitade dem någon gång och det var överkomliga priser med dåtidens mått åtminstone. Det finns säkert flera liknande firmor.
- Ingvar -
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Jag har inte haft annat än mycket låg volym när den varit igång utan högtalare.

Transformatorn T10116 Har en impedans (?) 11 kOhm ser jag på 310:ans schema.
Nu låter jag som jag fattat något igen... :oops:
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Hej! Nu har jag följt den här tråden några dagar och jag håller med om att det lutar åt periodisk kortis mellan primärlindningarna, vilket skulle kunna förklara de underliga resistansvärden som rapporterats.

En intressant detalj jag lagt märke till är att kondensatorn C4 som diskuterats tidigare inte har någon funktion, inte på schemat och synbarligen inte heller på bilderna. Den har antagligen blivit kvar efter någon konstruktionsändring. Den eller de som monterat förstärkaren har nog inte ifrågasatt saken. Eller så har den blivit kvar för att den ser bra ut :) . Kostnaden var ju marginell, bara på sin höjd ett par kronor. (I hemelektronikindustrin däremot, räknade man på ören i materialkostnad.)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Johansson skrev: Transformatorn T10116 Har en impedans (?) 11 kOhm ser jag på 310:ans schema.
Det stämmer. Dessa två modeller har mycket gemensamt.
Anders, trafon har kanske varit dålig redan när du övertog förstärkaren. Vem vet?
Impedansen 11kOhm, det har jag också sett, men är det totalt över hela lindningen?
Det står 11k R-a-a på ECLL800 info.

Impedans = växelströmsmotstånd.
Resistans = likströmsmotstånd.
Man kan inte jämföra det ena med det andra direkt, trots att bådas värden anges i Ohm.
Men om man mäter en högtalare så kan man ibland få ungefär samma resistans som den angivna impedansen.

Det är absolut inget krav att en basist skall ha elektrotekniska kunskaper, tänk på det, Anders!
Du är säkert bättre på att spela bas än vad jag är!

Trevligt att du kom med här, Riboe!
Jag vet att du är hemma på sådana här saker, det stärker ytterligare våra misstankar om trafon.
Senast redigerad av Musikanten den lör 14 dec 2013, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Hej Riboe! Jag har faktiskt också funderat på C4s funktion, men tänk att den säkert har ett syfte som vi vanliga dödliga inte förstår... Men den borde väl gå till jord om den ska göra nån nytta som diskantfilter?
Bas.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Dansk_se skrev:Hej Riboe! Jag har faktiskt också funderat på C4s funktion, men tänk att den säkert har ett syfte som vi vanliga dödliga inte förstår... Men den borde väl gå till jord om den ska göra nån nytta som diskantfilter?
Ja, det verkar mest troligt. Tonkontrollen är i schemat vänd tvärtom mot volymkontrollen dvs moturs ändläge är upptill på potentiometersymbolen. Med vår tänkta jordanslutning nedtill skulle det finnas noll signal vid medurs ändläge (endast den parallellkopplade högpasslänken 560 pF/220 kΩ leder signal till volymkontrollen). Vid andra ändläget får vi en lågpasslänk 20 nF/68 kΩ (- 3 dB vid 117 Hz parallellt med högpasslänken). Man kan misstänka att de valt bort den inställningen.

OBS! För en korrekt beräkning måste man ta med alla komponenterna mellan anoden/styrgaller (på resp rörhalva). Jag saknar vana från filterberäkningar.

Ett påpekande om kapacitansenheter: mF bör tolkas som milliFarad även om det ibland förekommer att mikroFarad förkortas så. 200 µF är alltså lika mycket som 0,2 mF.

(Symbolerna Ω,µ finns i t ex Windows XP under Start->Programs->Accessories->System Tools->Character Map)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Riboe skrev: (Symbolerna Ω,µ finns i t ex Windows XP under Start->Programs->Accessories->System Tools->Character Map)
Tackar för info!
Då vet jag hur jag ska få fram Ω-tecken också nu. :D
µ-tecken går enkelt att fixa med CTRL/ALT/M
På tal om elektrolyter så brukade jänkarna förr skriva MFD för µF, gör dom så fortfarande?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Tog det stopp för herr Johansson eller blev det bara juluppehåll?
Bas.
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Hej!
Har ägnat mig åt en hälsosam avhållsamhet och mer på avstånd iakttagit/beundrat föremålet i fråga. Det började mer och mer likna en besatthet :shock:
Under veckan har den kallstartats ett flertal gånger där inledningsvis tjutet varit mycket dämpat men nu låter den som den brukar. Just nu testade jag åter att kallstarta utan högtalaren inkopplad.
Ett lågt fräsande ljud men sedan med kabeln till högtalaren instucken en fullt fungerande stärkare. En sådan startsekvens kan man ju stå ut med om man vill undvika skrämselhicka.

Jag behöver dock en utgångstransformator till det kommande bygget eller som reserv om den jag har går sönder helt och hållet.
Tror mig ha hittat ett lämpligt objekt passade för plånboken. Hammon 125D Universal.
https://www.tube-town.net/info/hammond/ ... versal.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det någon som bums inlägger sitt veto mot detta val?

Hej Riboe! Tack för intresset. Jag ska vara lite mer noggrann med prefixen. :-)
Användandet av stort M för µ har jag sett väldigt mycket av under mina resor bland komponenterna på Internet.
Är det inte jäkligt bökigt att få fram ett Ohm tecken på senare versioner än XP, exempelvis win 7? eller har jag missat något?
Hälsar en vederkvickt
Johansson
Senast redigerad av Johansson den lör 21 dec 2013, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Johansson skrev: Hej Riboe! Tack för intresset. Jag ska vara lite mer noggrann med prefixen. :-)
Användandet av stor M för µ har jag sett väldigt mycket av under mina resor bland komponenterna på Internet.
Är det inte jäkligt bökigt att få fram ett Ohm tecken på senare versioner än XP, exempelvis win 7? eller har jag missat något?
Mfd kan jag tänka mig att du har sett men knappast MF. Det är inte så ovanligt att man skriver uF i brist på My-tecken. Jag råkade välja ett µ från det kompletta grekiska alfabetet i stället för µ med koden Alt-0181 (håll ned Alt och mata in 0181 med NumLock på).

Character Map kan även nås från Start->Run..., som även fungerar med Win7.
("CharMap" + Enter)
Jag vet inget enkelt sätt att mata in stort Omega. Vi får väl skriva "ohm" då.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Johansson skrev:Just nu testade åter jag att kallstarta utan högtalaren inkopplad.
Ett lågt fräsande ljud men sedan med kabeln till högtalaren instucken en fullt fungerande stärkare. En sådan startsekvens kan man ju stå ut med om man vill undvika skrämselhicka.
Inte bra med obelastad utgång...
Bättre i så fall att kortsluta högtalarutgången för att slippa tjutet i starten.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Om man drar ur högtalarsladden från toppen kortsluter den :) (sitter en sån kontakt på min i alla fall)
Bas.
Johansson
Medlem

Inlägg av Johansson »

Ahhh..
Muchas gracias Musikanten.
En slags startnyckel alltså i form av en kortsluten teleplugg. Vill jag ha Hagströms logga på nyckeln?
Inga funderingar kring val av utgångstransformator? ( observera att själva valet är mitt och endast mitt.)

Riboe. Tack. Naturligtvis är det Omega och inte "ohm-tecken". Undertecknad tillhör människotypen som vill verka bildad men som hela tiden tappar byxorna. :cry:

Johansson
Skriv svar