Jag gjorde en liten höjdjustering av strängarna på min Squier Classic Vibe 50's Precision härom dagen, och passade även då på att kolla intoneringen. Samtliga strängar stämde väl utom A-strängen som var för hög. Jag backade sadeln tills den stämde, men nu är som synes på bilden A-strängen längst av alla. Om jag kollar på min Fender '78-precision är E-strängen längst, A-strängen något kortare samt D- och G-strängen ännu lite kortare.
Tycker det ser väldigt konstigt ut även om basen intonerar nu. Har någon annan råkat ut för någon liknande "sadelplacering"?
Strängarna är LaBella Deep Talking Bass 45-105 som suttit på sen i somras, är det dumt att försöka intonera strängar som suttit på ett tag?
Det enda jag kan bidra med är att jag alltid får lite olika lägen på stallet när jag byter strängsort(tension). Dock inte så där stor skillnad. Med La Bella's M760 blir intoneringen mycket rakare, t. än för Rotosounds SM77 där det blir skiljer mycket mer åt, Gummisnoddarna Thomastik skiljer ändå mer. På MIN yxa alltså . .
Ente skrev:Det enda jag kan bidra med är att jag alltid får lite olika lägen på stallet när jag byter strängsort(tension). Dock inte så där stor skillnad. Med La Bella's M760 blir intoneringen mycket rakare, t. än för Rotosounds SM77 där det blir skiljer mycket mer åt, Gummisnoddarna Thomastik skiljer ändå mer. På MIN yxa alltså . .
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Jag har samma erfarenhet, min '78-precision är strängad med DR Lo-riders och på den hamnar sadlarna i ett mer "normalt" läge.
När jag tittar på bilden, ser A-strängen helt eljest ut mot de andra.
Det är liasom att den är lindad med bredare tråd och med större glipa mellan varven.
Hör den till setet verkeligen?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Strängkärnan har troligen lossnat från lindningen, ska tydligen kunna hända när strängen klipps av. Har sett flera rekommendationer att man ska vika en liten "böj" på strängen innan man klipper med tång, och sedan klippa ovanför böjen för att förhindra att strängen separerar.
Symptomen tyder i vilket fall som helst på att strängen är kass, den kan ju ha varit dålig från fabriken också vilket ju inte är helt ovanligt. Min erfarenhet är i alla fall att strängset ibland har dåliga enstaka strängar, svåra att intonera eller "wobblande" ljud i det högre registret. Vanligare på billigare budgetsträngar, men det händer ju även på bättre märken. Det brukar dock löna sig att köpa kvalitet.
Strängen känns och låter bra, men visst ser lindningen lite "utdragen" ut så förmodligen har något hänt med den.
Jag ska prova att spela med den ett tag och se/höra hur den uppför sig.
I övrigt känns och låter La Bella så rätt för mig på denna basen, stadig spelkänsla och varm, träig ton med fin kärna.
Nu sitter det nya LaBella-strängar på basen och intoneringsproblemet är borta, så något spök var det med den gamla A-strängen!
Passade även på att byta intoneringsskruvarna mot hårdare och bättre maskinskruv med insexgrepp, originalskruvarna med kombinerat spår- och philipsgrepp var av väldigt mjuk metall och faktiskt redan lite nötta i mejselspåren.
Klokt drag att byta till insexskruvar, de är nämligen av 10.9 eller 12.9-kvalitet (sträckgräns 900 eller 1080 N/mm²). De vanliga skruvarna brukar ligga på i bästa fall cirka halva det värdet.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!