Jordfel i eluttag.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Jordfel i eluttag.

Inlägg av Blackfingers »

Kopierar mitt inlägg från "det andra forumet", det skulle egentligen in här först, men tog fel i tapatalk.

Hallå gutar och gummor. I vår replokal så har vi ett uttag som det är jordfel i, det är på nivån att hålla i instrument, sätta läpparna mot mick eller lägga handen på element så får man ström i sig... Mindre behagligt.

Men till min fråga, jag har en Ibanez SR505BM som preampen har packat ihop på, den skickar ut alldeles för mycket signal.
Är det möjligt att det är all elektricitet som gått igenom basen som har pajat preampen?
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Re: Jordfel i eluttag.

Inlägg av Musikanten »

Hej!
Är det jordade el-uttag i lokalen?
Har era förstärkare skyddsjordade nätkablar?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Jordfel i eluttag.

Inlägg av inber »

Musikanten skrev:Hej!
Det har väl alla? Om man inte gjort någon "förbättring". Eller kopplar in en ojordad dosa på vägen. (Hoppas er Gud är med er i så fall).

Det ska mycket till för att jorden på ett uttag ska börja skicka ut ström. Det låter snarare som att ni har något fel på era prylar och att jorden inte är ansluten i jacket. Men varför någon som läst mer än första dagen på elektrikerutbildningen skulle göra något så infantilt övergår mitt förstånd. Det är så korkat att det är rent brottsligt.

Om era förstärkare innehåller en sån krets som datorer har och som tar bort strömspikar, så kan chassit hålla en potential på ungefär halva nätspänningen, dvs ca 120 V växelspänning. Det blir ingen ström att tala om, så man borde knappast dö av det, men det är ju obehagligt. Om ett jack är ojordat, men något annat jack är jordat, så kan man få stötar. Det kanske är vad som händer?

Det är inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, antagligen av detta skäl. (Jag är inte elektriker, men någon annan på forumet är säkert det).

Man ska inte få ström i sig i en replokal. Ni borde tillkalla fastighetsskötaren.

Om din bas kan ha pajat av detta kan jag inte tänka ut. Borde inte bli så, men om jorden i själva verket ligger 120 Volt över jord så vete fan...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

inber skrev: Det ska mycket till för att jorden på ett uttag ska börja skicka ut ström
Nja, inte så mycket. T ex 1 V spänningsskillnad över 0,1 ohm ger 10 A. Det händer faktiskt att det skiljer någon eller några volt mellan skyddsjorden i uttag som matas från skilda centraler. (Ett trefassystem i balans skickar ingen ström genom nollan men vid obalans händer det saker. Om jag förstått rätt strävar man efter att sådan obalansström skall hållas separat från skyddsjorden då det annars uppstår spänningsskillnad.)
Om era förstärkare innehåller en sån krets som datorer har och som tar bort strömspikar, så kan chassit hålla en potential på ungefär halva nätspänningen, dvs ca 120 V växelspänning. Det blir ingen ström att tala om, så man borde knappast dö av det, men det är ju obehagligt. Om ett jack är ojordat, men något annat jack är jordat, så kan man få stötar. Det kanske är vad som händer?
...
Om din bas kan ha pajat av detta kan jag inte tänka ut. Borde inte bli så, men om jorden i själva verket ligger 120 Volt över jord så vete fan...
Om man ansluter en korrekt skyddsjordad utrustning till en ojordad enligt ovan (nominellt 115V eller hela 230 V i fallet med "amerikansk" koppling förutsatt att omkopplaren råkar stå i knatterläge) så händer oftast inget annat än att man kan få en obehaglig stöt om man håller fingrar och/eller läppar på fel ställe.

Men det finns anledning att iaktta försiktighet vid inkoppling av kontaktdon som inte är utförda så att chassi/jord ansluts först. T ex XLR är helt säkra i det avseendet eftersom pinne 1 avsiktligt är placerad grundare i hylskontakten, men man bör nog vara lite försiktig med teleproppar. D-subdon är också tveksamma och det har hänt i min omgivning att serieportar i datorer tagit stryk av sådan inkoppling.

Tveksamt dock att en bas kan ta skada av att koppas in i en ojordad förstärkare.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Jordfel i eluttag.

Inlägg av inber »

Riboe skrev:
Tveksamt dock att en bas kan ta skada av att koppas in i en ojordad förstärkare.
Jag håller med Riboe, nu när jag fått sova på saken. Eller så räcker min fantasi inte till. Inte ens om man lutar stallet på basen mot ett [jordat] element eller gör något annat cirkusnummer borde basen kunna skadas.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Stick i läppen pga ström när man håller i basens strängar....det kan man få om man råkat slå på Phantommatning på mickar dom inte kräver det...

Låter märkligt att uttaget funkar med prylarna men strömmen går via jord. :/
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

inber skrev:
Riboe skrev:
Jag håller med Riboe, nu när jag fått sova på saken. Eller så räcker min fantasi inte till. Inte ens om man lutar stallet på basen mot ett [jordat] element eller gör något annat cirkusnummer borde basen kunna skadas.
Den enda möjligheten jag i så fall kan se är att en halvledarkomponent fått för mycket (back-)spänning i samband med att telepluggens spets kommit i kontakt med förstärkarchassiets potential i samband med ipluggning. Men det förutsätter ovannämnda "cirkusnummer". Och det sker ju avsevärd eller stor spänningsdelning beroende på hur basens utgångssteg ser ut och den resulterande strömmen skall inte kunna orsaka någon skada.

För övrigt brukar väl volympoten sitta vid utgången. Om den kalla sidan skulle vara avbränd så kanske man får ut högre signal än normalt, men då skulle det inte gå att skruva ned till noll.

Edit:
Eller det kanske skulle gå att skruva ned till noll, men med ett språng alldeles nära det mekaniska ändläget. (Det behövs trots allt en aning resistans för att det skall bli riktigt varmt.) Väldigt osannolikt dock, tycker jag.
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Re: Sv: Jordfel i eluttag.

Inlägg av Blackfingers »

whatawaste skrev:Stick i läppen pga ström när man håller i basens strängar....det kan man få om man råkat slå på Phantommatning på mickar dom inte kräver det...
Notera att jag inte får stötar i läpparna av bara micken om jag inte håller i bas samtidigt, gitarristen som sitter på ett annat uttag har inga problem över huvudtaget.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Inlägg av Blackfingers »

Okej då vet jag att det inte är därför preampen har pajat, då är det bara vanlig otur.

Men jordfelet i väggen ska jag få fastighetsägaren att åtgärda, tills vidare byter jag uttag.

Ps. Nu när min bas inte fungerar så lånar jag gitarristens bas, en passiv washburn som låter som den har ett ordentligt jordfel när man inte håller i strängar, rattar eller mekanik.

Edit: konstigt stavfel.
Dessutom tackar jag för alla informativa svar, det är på grund av det här som jag älskar pb :-)
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Ursäkta, men jag fick inget svar på mina frågor.
Vänta med fastighetsägaren tills felet är lokaliserat! :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Inlägg av Blackfingers »

Musikanten skrev:
Ursäkta, men jag fick inget svar på mina frågor.
Vänta med fastighetsägaren tills felet är lokaliserat! :D
Ajuste... Ja, det är jordade uttag, men det kan vara så att jorden inte är kopplad i vissa uttag, har hört lite insider info gällande just detta.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Min elektriska utbildning härrör sig ända från The Swinging Sixities. För att i någon mån sätta siffror på elleckrtrissiteten kan jag referera till bl.a. lek med vridtransformator. Om man som vi anslöt ena änden av vridtrafon till 220 v vägguttag och höll i sekundärsidan med en pol i vardera handen o satte en voltmeter tvärs över, så vill jag minnas att det behövdes en 40-50 volt ac för att det skulle kittla i fingrarna. Någonstans runt 70-80 volt började det bli smärtsamt och strax under 90-100 var experimentet inte längre roande.

Mitt bästa (supersämsta...) test var 390 volt likspänning (anodspänningen i en stereoförstärkare) Vänster hand höll i chassiet och höger hand tafsade på fel ställe. Då lärde jag mig finessen med att ha vänstra handen i byxfickan när micklade med grejor som var påslagna. Den smällen minns jag fortfarande..

Jag tror ingen av oss blev skadade av galenskaperna. Jo förresten, en blev, men bara liiite.
I ett obevakat ögonblick tejpade man fast en mindre elektrolytkondensator under bänkgrannens stol o anslöt till ett lämpligt (olämpligt alltså) nätaggregat. När polaren satt där och mekade vred man på spänningen VÄLDIGT MYCKET. Då exploderar kondingen med en jävla knall. Skitroligt!!
Men vi slutade med detta när en av oss fick splitter i vaden och blodade ner sina byxor.

Konstigt att man överlevde. :shock:

Vi yngel svor en helig ed att aldrig avslöja på vilken skola vi härjade på.
Så glöm nu allt jag skrev.

F.ö. bytte jag bransch efter några år. Det var säkrast så.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

AlbinH skrev: Mitt bästa (supersämsta...) test var 390 volt likspänning (anodspänningen i en stereoförstärkare)
Konstigt att man överlevde. :shock:
Likspänning låter farligt :roll: men är inte så farligt som växelspänning. Jag fick en gång på 50-talet 220VAC mellan båda mina händer.
Det gick inte att släppa förrän sladden åkte ut ur vägguttaget. :shock:
Därför har jag blivit så här... :D
Blackfingers skrev: Ps. Nu när min bas inte fungerar så lånar jag gitarristens bas, en passiv washburn som låter som den har ett ordentligt jordfel när man inte håller i strängar, rattar eller mekanik.
Det är säkert lite dåligt skärmad elektronik i den basen.
Inte värt att klaga, då får du kanske inte låna den mer... :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Inlägg av Blackfingers »

Musikanten skrev:Det är säkert lite dåligt skärmad elektronik i den basen.
Inte värt att klaga, då får du kanske inte låna den mer... :D
Kollade upp den på lokala musikhandlaren och det var inga sådana problem i den stärkaren.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Det kan skilja mellan olika lokaler, så det kan ändå vara fel på basen.
Skadar inte att kolla, i alla fall. Jag hade brum i min P-bas när jag spelade hos en kompis.
När jag höll på strängarna eller stallet brummade det inte.
Hemma var det inga problem.
Jag öppnade basen och skärmade den bättre inuti, sen var det slut med brummet!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Musikanten skrev: Det gick inte att släppa förrän sladden åkte ut ur vägguttaget. :shock:
Därför har jag blivit så här... :D
:idea:

Du spelar alltså numera endast 24/delar?
Lite väl snabba kanske??
Fulltempererat?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jösses, jag har nog problem med detta i vårt musikrum hemma. Har tre jordade uttag och två ojordade i rummet. Märkte att man fick lite darr när man tog i basens strängar (kopplad till förstärkare jordat uttag) och sedan pillrade på mixern som råkade vara kopplad till ojordat uttag i andra änden av rummet.

Måste nog ta hem en elektriker för att få ordning på detta.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:Jösses, jag har nog problem med detta i vårt musikrum hemma. Har tre jordade uttag och två ojordade i rummet. Märkte att man fick lite darr när man tog i basens strängar (kopplad till förstärkare jordat uttag) och sedan pillrade på mixern som råkade vara kopplad till ojordat uttag i andra änden av rummet.

/MrBaloo
Sist jag hade en elektriker hemma, så sa han att det var en BIG NO-NO att blanda jordat och ojordat i samma rum. Du har väl just upptäckt anledningen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev:Jösses, jag har nog problem med detta i vårt musikrum hemma. Har tre jordade uttag och två ojordade i rummet. Märkte att man fick lite darr när man tog i basens strängar (kopplad till förstärkare jordat uttag) och sedan pillrade på mixern som råkade vara kopplad till ojordat uttag i andra änden av rummet.

/MrBaloo
Sist jag hade en elektriker hemma, så sa han att det var en BIG NO-NO att blanda jordat och ojordat i samma rum. Du har väl just upptäckt anledningen.
Jag antar att en elektriker kan fixa detta för en bestämd summa pengar utan att vi behöver rivar vårt hus och bygga nytt från grunden.

Ringer nog en elektriker idag för konsultation.

Det här är inget som vi har gjort själva, utan det var så när vi köpte huset för lite mer än ett år sedan.

Mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Jordfel i eluttag.

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:
inber skrev:

/MrBaloo
Jag antar att en elektriker kan fixa detta för en bestämd summa pengar utan att vi behöver riva vårt hus och bygga nytt från grunden.
Nä, det går inte att fixa i efterhand. Är det fel så måste man riva hela huset och börja om från början. :wink:
Senast redigerad av inber den ons 22 jan 2014, 07:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev:
inber skrev:

/MrBaloo
Jag antar att en elektriker kan fixa detta för en bestämd summa pengar utan att vi behöver rivar vårt hus och bygga nytt från grunden.
Nä, det går inte att fixa i efterhand. Är det fel så måste man riva huset och börja om från början. :wink:
Ajdå. :(
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

MrBaloo,
Du verkar lite yrvaken, så det kanske är bäst jag säger att det självklart är enkelt att dra om, i alla fall nio gånger av tio...

Elektrikern måste hitta en dosa någonstans där jord är framdraget. Stökigt kan det möjligen bli om de närmaste dosorna är utan jord, så att elektrikern måste dra ny kabel ända till centralen. Men det där gör de varje dag.
Senast redigerad av inber den ons 22 jan 2014, 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:MrBaloo,
Du verkar lite yrvaken, så det kanske är bäst jag säger att det självklart är enkelt att dra om, i alla fall nio gånger av tio...

Elektrikern måste hitta en dosa någonstans där jord är framdraget.
Ha, ha. Jo, det förstår jag. Försökte bara skoja till det lite... ;)

Jag ringer en elektriker idag.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Elektriker kontaktad idag!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, kan man använda wn multimeter för att mäta upp om man har krypströmmar mellan utrustning? Tänkte i så fall testa koppla all utrustning till jordade uttag och testa om det fortfarande finns krypströmmar. Men man vill ju inte gärna testa med händerna...
Skriv svar