Office-paketet löst men nu ny fråga.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Ingemar Sundström
Medlem+

Office-paketet löst men nu ny fråga.

Inlägg av Ingemar Sundström »

Är det nån som vet och är bra på datorer som kan hjälpa mig. När det kommer mail med bilagor i form av document så kan jag inte längre öppna dem i Word. Datorn kräver en "nyckel". Jag har för mig att office ingick när jag köpte datorn så det borde fungera med att skriva in det som står på datorn från Microsoft. Men det gör det inte.

Dessutom så gick garantin ut 2012 på datorn så någon support därifrån får man ej. Är det någon som har en lösning utan att man måste köpa office igen så att säga.

Löste det med nyckel från nätet. Men nu har jag hittat den riktiga nyckel och hur gör man då för att byta? Nån som vet?
Ingemar
Senast redigerad av Ingemar Sundström den mån 23 dec 2013, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: Office-paketet

Inlägg av jisac »

Kan inte riktigt säga vad som är bekymret med ditt Office men testa en av gratisvarianterna...Libre Office:

http://www.libreoffice.org/download" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av jisac den tor 12 dec 2013, 10:35, redigerad totalt 2 gång.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem

Inlägg av Blackfingers »

Kolla upp open office. Det är officepaketet fast gratis.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ingemar Sundström skrev:Är det nån som vet och är bra på datorer som kan hjälpa mig. När det kommer mail med bilagor i form av document så kan jag inte längre öppna dem i Word. Datorn kräver en "nyckel". Jag har för mig att office ingick när jag köpte datorn så det borde fungera med att skriva in det som står på datorn från Microsoft. Men det gör det inte.

Dessutom så gick garantin ut 2012 på datorn så någon support därifrån får man ej. Är det någon som har en lösning utan att man måste köpa office igen så att säga.
Ingemar
Det som står på datorn är kanske license nyckeln för Windows, inte för Office?
(Men då har jag inte använt en Windows dator för arbete sen -95 tror ja, så vad vet jag.)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

bjelkeman skrev:
Ingemar Sundström skrev:Är det nån som vet och är bra på datorer som kan hjälpa mig. När det kommer mail med bilagor i form av document så kan jag inte längre öppna dem i Word. Datorn kräver en "nyckel". Jag har för mig att office ingick när jag köpte datorn så det borde fungera med att skriva in det som står på datorn från Microsoft. Men det gör det inte.

Ingemar
Det som står på datorn är kanske license nyckeln för Windows, inte för Office?
(Men då har jag inte använt en Windows dator för arbete sen -95 tror ja, så vad vet jag.)
Låter som en trolig förklaring...
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Googla "License key Office XXXX" och byt ut XXXX mot den årgång du har på Office så löser det sig automatiskt.

Nej, det är inte helt politiskt korrekt att göra så för folk gör det egentligen för piratkopierade programvaror, men om det ingick och det pajat av någon anledning så tycker jag att man kan få göra på det här sättet!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Vissa datorer kommer förinstallerade med prov-versioner av officepaketet. Dessa löper ut efter några månader. Om du är säker på att du har en betald version ringer du till Microsoft s support. De brukar kunna lösa. Oftast räcker det med att ange licens nyckel för Windows så kan de söka upp det.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Ingemar Sundström
Medlem+

Har för mig att det ingick när jag köpte datorn men kan ha fel. Ska testa tipsen. Tack så länge.
Ingemar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Open office och Libre office kan vara dina vänner. Jag gick över från open till libre när jag märkte att open hade halkat efter i utvecklingen lite. Men det kan ha ändrats nu. Båda härstammar från gamla Star office.

Annars kan du alltid ladda ner Microsoft Word-viewer gratis om du bara vill glutta på wordfilernas innehåll.

/mrbaloo
Ingemar Sundström
Medlem+

Re: Office-paketet löst men nu ny fråga.

Ny fråga på samma ämne överst.
Ingemar
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Vilken version har du?
Ingemar Sundström
Medlem+

Office XP small business version 2002. Om det är rätt nyckel som jag hittade en kopia på. Eller ska man bara vänta till nuvarande går ut. För den skulle göra det efter ett tag.
Ingemar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det verkar vara en provversion av Officepaketet, alltså ingen riktig licens. Då licensen (nyckeln som du skriver) är tidsbegränsad.
Hade det varit en riktig licens, de är inte ridsbegränsade. Men vad du har på din dator i officeversion/typ är svårt att säga. Datorn kanske såldes med en riktig licens till officepaketet, det förekom/förekommer säkert fortfarande. Det är dock mer vanligt med en provlicens som går ut efter kanske ett år. De provlicenserna kan man inte återstarta med samma licensnyckel en gång till. Den "nyckel" du hittade på nätet, då får du vara lite mer precis vad du menade hittade. Var du på microsoft hemsida och kanske tom laddade ner en ny provversion på office som då slutar att fungera om kanske 6 mån. ett år. Eller menade du ett annat mer ljusskyggt sätt. Angående öppna dokument i .doc eller nyare format: Även om inte Officepaketet är nyuppstartat med en riktig licens så är fortfarande de program som finns i officepaketet primärprogram för den typen av dokument i datorn. Om du istället högerklickar på dokumenten så ser du om det i nuläget finns ett annat ickeofficeprogram som kan öppna dokumenten. Då väljer du det programmet istället. Om det fungerar med annat program bra så tror jag även att du kan genom att högerklicka på ett dokument ställa in vilket program som ska vara primärprogram för den typen av dokument. Som det skrivs i tråden så är open office gratis och bra. Om du laddar hem open office, ta då och avinstallera officepaketets trialversion( om det nu är en trial/försöksversion) annars så kommer den att ligga och störa vid dokumentöppnande. Hoppas att detta hjälper. Det är som sagt en massa antaganden baserat på att det är svårt att veta vad du har för version och status på detta paket.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Ingemar Sundström
Medlem+

FreCKo skrev:Googla "License key Office XXXX" och byt ut XXXX mot den årgång du har på Office så löser det sig automatiskt.

Nej, det är inte helt politiskt korrekt att göra så för folk gör det egentligen för piratkopierade programvaror, men om det ingick och det pajat av någon anledning så tycker jag att man kan få göra på det här sättet!
Det var på detta sätt. Men nyckeln jag hittade hemma hade jag seriöst kopierat av, förmodligen som en backup. Men jag vet inte nu hur man ska få in den.
Ingemar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

ingemar jag menar så här, om du har använt detta licensnummer en gång innan, den som du har en backup av, och den som det verkar bara fungerar tidsbegränsat, den som du än en gång vill använda till Office. Då är din office endast en tidsbegränsad version. Om du lyckas med att byta ut licensnummer så kommer troligtvis inte office längre att fungera.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Ingemar Sundström
Medlem+

Ja använt och använt. Office fanns i datorn när jag köpte den men jag har inte skrivit in den nyckel jag hittade nu. Men datorn har sagt till att jag måste köpa office eller skriva in nyckeln. Menar du att den är tidsbegränsad även om den fanns från början och jag har nyckeln?
Ingemar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Om nu office har fungerat fram till en punkt i datorns historia och sedan inte fungerar med sagda dokument, så kom datorn med ett trialversion av officepaketet som vi en tidpunkt slutar att fungera. Då vill microsoft att du köper en nyckel till fullversionen som inte är tidsbegränsad. Det är vanligt att man säljer datorer med detta lockbete som fungerar ett tag. jag återkommer om en stund, jag måste rusa till affären innan den stänger 1400.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns bara två typer av licenser till officekaketet. Fullversion=slutar aldrig att fungera över tid, kostar kanske runt ett par tusen. Trialverson fungerar fullt ut under en begränsad tid och är gratis. Sedan så får man meddelanden om att man ska köpa en licens som får officepaketet att bli en fullversion.
Ingemar Sundström
Medlem+

Ok. Tack för hjälpen och God Jul.
Ingemar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Hoppas att det löser sig God Jul Ingemar.
Skriv svar