Bästa preampen rätt ut i PA:t?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Bästa preampen rätt ut i PA:t?

Inlägg av SNY »

Finns det någon bra preamp som funkar bra helt utan stärkare, dvs rakt ut i PA:t?
Vi försöker minimera utrustningen och tänkte testa helt förstärkarlöst.

Jag har en EBS ValveDrive som låter helt okej, men som dels saknar XLR och dels är rätt begränsad soundmässigt. Jag är egentligen mest ute efter ett lite poppigare och mer distinkt sound (Bruce Thomas, John Deacon, Phil Lynnot) och har kollat lite på nätet och fastnat för Tech 21 VT Bass. Deluxemodellen verkar vettig. Tech 21 gör en närmast identisk SanseAmp modell och jag funderar lite på hur de skiljer sig soundmässigt? Det är ofta svårt att avgöra via youtubefilmer av högst blandad kvalitet. Jag hade en EBS Micro Bass II tidigare, men gillade den inte alls, trots att jag älskar både min Gorm och Fafnern jag hade tidigare.

Någon tipsade någon i Facebookgruppen om MXR M80. Men då diskuterades det "hängmatta" vilket jag som novis tolkar som bara bas/diskant och inget mellanregister. Alltså rätt långt från mina ideal.

HJÄLP!!! Vad ska jag ha? Har sett att "Ale" vill byta bort en Tech 21 VT Bass Deluxe mot något mindre och har föreslagit min ValveDrive, men han verkar ha gått i ide. Någon som känner honom, får gärna be honom kontakta mig.

Är den någon annan som har bytesförslag så är det bara att höra av er. ValveDriven är fräsch och väldigt lite använd.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Bästa preampen rätt ut i PA:t?

Inlägg av TDHP »

SNY skrev: ...Någon tipsade någon i Facebookgruppen om MXR M80. Men då diskuterades det "hängmatta" vilket jag som novis tolkar som bara bas/diskant och inget mellanregister. Alltså rätt långt från mina ideal...
Nänä, den har diskant/mid/bas.
Dessutom blendpot för balans mellan rent/overdrive och "Color"-knapp, funkar lite som loudness.
Kanonpedal, spöar allt liknande jag har testat faktiskt.
Jag kör också med mycket mid/diskant och jag kan ratta bra ljud DI med den.
(Gjorde det senast på juldagen när min stärkare fick värmeslag!)
Testa om du kan!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

TDHP skrev:
SNY skrev: ...Någon tipsade någon i Facebookgruppen om MXR M80. Men då diskuterades det "hängmatta" vilket jag som novis tolkar som bara bas/diskant och inget mellanregister. Alltså rätt långt från mina ideal...
Dessutom blendpot för balans mellan rent/overdrive och "Color"-knapp, funkar lite som loudness.
Testa om du kan!

Tack för svaret. Jag menade förstås själva begreppet "hängmatta". MXR:en verkar trevlig. Får försöka kika på en sådan också.
Senast redigerad av SNY den mån 30 dec 2013, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Fler tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har haft både SansAmp Bass DI och den programmerbara varianten tidigare men använder numera en VT-Bass Deluxe.

VT-Bass har midkontroll och en Characterratt som ändrar grundkaraktär på ljudet, från SVT via Flip Top till hi-gain crunch. BDDI saknar mid men har istället Presence och Blend. Vilken man föredrar handlar mycket om ljudideal. Själv gillar jag characterratten, den är anledningen till att jag bytte.

Hör av dig om du vill testa VT Deluxen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

BBQV skrev:Jag har haft både SansAmp Bass DI och den programmerbara varianten tidigare men använder numera en VT-Bass Deluxe.

VT-Bass har midkontroll och en Characterratt som ändrar grundkaraktär på ljudet, från SVT via Flip Top till hi-gain crunch. BDDI saknar mid men har istället Presence och Blend. Vilken man föredrar handlar mycket om ljudideal. Själv gillar jag characterratten, den är anledningen till att jag bytte.

Jag förstår att mycket hänger på vilket PA man pumpar ut i, men har du testat detta? Utan stärkare alltså? Funkar det bra? Bedömt från det jag sett på nätet tror jag att VT:n är den som passar mig bäst av de två också.
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem

Inlägg av Pulse »

Jag kör med en twonote torpedo CAB. Ja när jag inte använder förstärkare förstås :-)

En digital effekt i pedalform där jag kan välja mellan olika typer av rörförstärkare, kabinett, vilken mikrofon jag vill använda samt placering och avstånd på mikrofonen. Sen finns en EQ sektion också lite enklare variant.

Kan också spara presets.

Ingen xlr ut dock, vet inte om rackversionen har det.

Får fram riktigt bra ljud tycker jag och särskilt bra känsla om jag lyssnar i inear. Blir luftigare än andra högtalarsimulatorer jag testat.

Den är lite dyr kanske men jag gillar den.

//Pulse
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

SNY skrev:
BBQV skrev:Jag har haft både SansAmp Bass DI och den programmerbara varianten tidigare men använder numera en VT-Bass Deluxe.

Jag förstår att mycket hänger på vilket PA man pumpar ut i, men har du testat detta? Utan stärkare alltså? Funkar det bra? Bedömt från det jag sett på nätet tror jag att VT:n är den som passar mig bäst av de två också.
Jag har nästan alltid stärken bakom mig live, men i repan har jag kört bas ---> VT-Bass ---> PA med gott resultat. Om bara medhörningen är OK så skulle jag inte tveka att lämna riggen hemma!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Pulse skrev:Jag kör med en twonote torpedo CAB. Ja när jag inte använder förstärkare förstås :-)

En digital effekt i pedalform där jag kan välja mellan olika typer av rörförstärkare, kabinett, vilken mikrofon jag vill använda samt placering och avstånd på mikrofonen. Sen finns en EQ sektion också lite enklare variant.

Kan också spara presets.

Ingen xlr ut dock, vet inte om rackversionen har det.

Får fram riktigt bra ljud tycker jag och särskilt bra känsla om jag lyssnar i inear. Blir luftigare än andra högtalarsimulatorer jag testat.

Den är lite dyr kanske men jag gillar den.

//Pulse
Kollade klipp på tuben. Låter faktiskt riktigt bra, men som sagt - rätt mycket pengar och begagnatmarknaden vekar inte ha mycket att erbjuda. Sedan är jag lite rädd för burkar där allt ska programmeras med en ratt. Har bl.a. en AdrenaLinn som mer eller mindre gett upp pga bräckliga kontakter. Känns mer safe med rejäla spisknappar att vrida på.
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem

Inlägg av Pulse »

Ja knapparna är nog akilleshälen på dessa.
Går iofs att programmera via USB också, lite omständigt i en livesituation dock.
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

BBQV skrev: Jag har nästan alltid stärken bakom mig live, men i repan har jag kört bas ---> VT-Bass ---> PA med gott resultat. Om bara medhörningen är OK så skulle jag inte tveka att lämna riggen hemma!
Jag har också alltid kört på stärkare och har fler än jag förtjänar...
Skulle dock vara så skönt att kunna köra utan stärkare på scenen. Min tinnitus skulle gilla det tror jag. In-ear med möjlighet att kunna styra balansen på scen, men ändå fett stomp ut mot publiken vore drömmen.
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Pulse skrev:Ja knapparna är nog akilleshälen på dessa.
Går iofs att programmera via USB också, lite omständigt i en livesituation dock.
Det får nog bli något mer heavy-duty för min del. Men tack i alla fall. Bra tips!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Använder också en Tech21 VT Deluxe och har varit väldigt nöjd... fram till alldeles nyss då xlr har börjat spraka och ingångssteget börjat dista även vid gainen ställd på lägsta nivå. Vet inte vad som har hänt men jag har inte misshandlat den mer än någon annan pedal.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Grafen skrev:Använder också en Tech21 VT Deluxe och har varit väldigt nöjd... fram till alldeles nyss då xlr har börjat spraka och ingångssteget börjat dista även vid gainen ställd på lägsta nivå. Vet inte vad som har hänt men jag har inte misshandlat den mer än någon annan pedal.
Ajdå... Det låter inget vidare, men du kanske haft oturen att få ett "måndagsexemplar"...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BBQV skrev:
SNY skrev:

Jag har nästan alltid stärken bakom mig live, men i repan har jag kört bas ---> VT-Bass ---> PA med gott resultat. Om bara medhörningen är OK så skulle jag inte tveka att lämna riggen hemma!
Vi kör ganska exakt tvärtom du och jag - jag kör stärkaren på rep och DI utan högtalare på gig.

Min preamp är således en Fafner. Funkar finfint, men kanske lite tung mtp vad jag använder den till...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Tonehammer! Låter bra hur man än gör tycker jag.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Valvedriven skall uppdateras med en XLR-utgång enligt Bosse på EBS. Det gör ju inte att den blir ljudmässigt mer mångsidig i sig men det blir ju lättare att slanga in den i PA i alla fall. Skulle själv gärna släppa stärkaren om jag bara vågade.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Hellsten skrev:Tonehammer! Låter bra hur man än gör tycker jag.
Kollade lite på nätet. Kändes så där... Tycker jag. Lutar nog åt Tech 21 eller MXR just nu.
Användarvisningsbild
SNY
Medlem

Inlägg av SNY »

Lowlife skrev:Valvedriven skall uppdateras med en XLR-utgång enligt Bosse på EBS. Det gör ju inte att den blir ljudmässigt mer mångsidig i sig men det blir ju lättare att slanga in den i PA i alla fall. Skulle själv gärna släppa stärkaren om jag bara vågade.
Jag tycker ValveDriven låter kanon, men är för begränsad ljudmässigt. Jag saknar EBS' fantastiska filter från förstärkarna i både den och MicroBass II.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

SNY skrev:
Kollade lite på nätet. Kändes så där... Tycker jag. Lutar nog åt Tech 21 eller MXR just nu.
Det är kul hur olika man tycker. Tech 21 Sansamp tycker jag låter urtråkig. :D
Det viktigaste är att du hittar något du är nöjd med. Sansamp är lätt att hitta begagnade och sälja om de inte passar. MXR M80 verkar lite ovanligare?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Håller med!
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag har gjort en hel del gig med endast en SansAmp BDDI, fungerar helt fantastiskt, så länge medhörningen är bra.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

TDHP skrev:
Testa om du kan!

Bild
Har långtestat denna och tycker den låter suveränt, bättre än "Sansamparna" enligt mig. Skulle garanterat köpa en om det inte vore för att jag är så nöjd med Tonehammern.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

I tråden på FB var det jag som tipsade om M80:n
Vilket jag alltid gör...

Jag tror att TS där VILLE ha hängmatta och att vi diskuterade den vanliga Sansampen som BARA låter hängmatta om man använder driveratten... (eller annars också... :) )

Jag kör rätt mid:igt med en hel del bas i metalbandet med min M80.
Låter elakt och rått, eller ja, så upplever jag det.
På gig i Bulgarien där backline på plats var ett skämt så kördes det rätt ut i PA:t/medhörningen och det lät VÄLDIGT bra...

Hm... Hittar tyvärr inga videoklipp därifrån, fanns förut på Youtube där man hörde rätt bra hur basen lät...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Inlägg av BaktaktsBilly »

Jag hade en Sansamp BDDI i ett par år och använde den rätt mycket, testat en M80+ på ett par rep och nåt gig.
Båda uppfattade jag som gedigna verktyg och M80+ kändes mer mångsidig. Color-knappen är väl som nån nämnde, hängmatteknappen. Har för mig att jag läste på Talkbass att den ger en ganska snäv och rejäl "scoopning" runt 800 Hz. Blir lite liknande ludd som gjorde att jag sålde BDDI:n (som man inte kan välja bort på BDDI om man ville ha morr).
Båda skulle jag lätt kunna köra med om morren föll mig mer i smaken. M80+ har bra distkanal tycker jag, behöver dock aldrig sån dist till det jag spelar.

Den nya VT Bass DI har väl inte nämnts, den skulle jag vilja testa.
Sen funderar jag på en variant med till exempel Catalinbread SFT (eller nån annan amp-in-a-box) och en DI-box med bra högtalarsimulering. Nån som testat eller kör så?
Skriv svar