Frekvens-slottning..?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Frekvens-slottning..?
Hej Bullen!
Bandet fick en Presonusmixer i julstrumpan, och det finns ju rätt trevliga möjligheter till EQ i den.
Jag funderar över om det är en bra idé att försöka separera instrument i olika frekvens-slottar.
Naturligtvis måste man hitta och boosta varje instruments och sångares sweet spot-toner, men att aktivt försöka se till så att dessa aldrig överlappar.
Baskagge, bas, gitarrer, virvel blir ju gärna lite olika frekvensspektrum av sig självt, men jag funderar på gitarrerna och sången...
Ena gitarristen kör på Gibson och andra på Fender. Har nån idé att boosta Gibsonguran lite lägre och Fendern lite högre, men det är i högsta grad teoretiska funderingar..
Vi som sjunger har lite olika röstkaraktär så jag tror det är hyfsat självseparerande, men man kan ju ändå medvetet undvika överlappning, och även mot andra instrument.
Vad säger ni? Är det en bra idé att försöka separera, och till vilken grad? Detta är främst till live-bruk.
Eller kan man lika gärna lyssna in varje instruments bästa ton och låta det vara så..?
Pojken i filmen har iallafall ollat brevet.
Bandet fick en Presonusmixer i julstrumpan, och det finns ju rätt trevliga möjligheter till EQ i den.
Jag funderar över om det är en bra idé att försöka separera instrument i olika frekvens-slottar.
Naturligtvis måste man hitta och boosta varje instruments och sångares sweet spot-toner, men att aktivt försöka se till så att dessa aldrig överlappar.
Baskagge, bas, gitarrer, virvel blir ju gärna lite olika frekvensspektrum av sig självt, men jag funderar på gitarrerna och sången...
Ena gitarristen kör på Gibson och andra på Fender. Har nån idé att boosta Gibsonguran lite lägre och Fendern lite högre, men det är i högsta grad teoretiska funderingar..
Vi som sjunger har lite olika röstkaraktär så jag tror det är hyfsat självseparerande, men man kan ju ändå medvetet undvika överlappning, och även mot andra instrument.
Vad säger ni? Är det en bra idé att försöka separera, och till vilken grad? Detta är främst till live-bruk.
Eller kan man lika gärna lyssna in varje instruments bästa ton och låta det vara så..?
Pojken i filmen har iallafall ollat brevet.
Medlem i PB50+
- BBQV
- Forumvärd
Re: Frekvens-slottning..?
Jag vet inte om det funkar live, men flera av mina favoritskivor har gitarrerna panorerade stenhårt höger-vänster i ljudbilden.
-
- Medlem+
Hm ! I och med att gitarristerna använder olika guror nja borde inte behövas .
Men kapa dom vid 120 Hertz .
Testa annars att göra en monomix låter det bra då så kan det bara låta bättre när man panorerar ut över sterofältet .
I teorin altså
Men kapa dom vid 120 Hertz .
Testa annars att göra en monomix låter det bra då så kan det bara låta bättre när man panorerar ut över sterofältet .
I teorin altså

Fårfiol -98.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Men är det så bra att panorera så mycker då man kör coverträsk?
De flesta står ju ganska nära scenen och inte alltyid mitt framför, så det är väl risk att de bara får ena gitarren öht om man panorerar dem..?
De flesta står ju ganska nära scenen och inte alltyid mitt framför, så det är väl risk att de bara får ena gitarren öht om man panorerar dem..?
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Och såklart tänkte jag kapa dem vid 100-130 nånstans.
Det är redan inställt och klart.
Det är redan inställt och klart.

Medlem i PB50+
-
- Medlem+
När jag kör ljud brukar jag panna den ena guran till kl 10 och den andra kl 2 ungefär !
Fårfiol -98.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ja, man kanske skulle börja göra det...
Då kan man ju panorera kören ungefär lika mycket också.
Då kan man ju panorera kören ungefär lika mycket också.
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Att köra stereotänk live är någorlunda bortkastat då väldigt få i publiken står i sweetspot. Skit i att panna. Man riskerar bara att folk som står för långt ut på ena sidan hör mindre av den ena gitarren/körsångaren eller vad det nu handlar om. Detta beror mycket på hur lokalen ser ut så gör det inte per automation åtminstone. Skulle aldrig panna på Fasching t.ex. Grund lokal med stor spridning av publiken utåt sidorna.
Det jag brukar göra är att köra högpass/basskär på alla kanaler som inte är så basrika. Vanligtvis allt förutom bastrumma, golvpuka och bas + eventuellt något annat basrikt instrument beroende på instrumentering. Detta sparar effekt från slutstegen och gör att dom inte behöver jobba lika hårt. Gitarr med humbucking mickar tillsammans med en singecoil-gitarr brukar separera sig själva. Annars är det bara att använda öronen. Kompressor på master ut från bordet kan göra att man får mer tryck i ljudet om man inte komprimerar för hårt. Trycker ihop transienterna lite vilket inte är helt fel alltid om man gör rätt.
Det jag brukar göra är att köra högpass/basskär på alla kanaler som inte är så basrika. Vanligtvis allt förutom bastrumma, golvpuka och bas + eventuellt något annat basrikt instrument beroende på instrumentering. Detta sparar effekt från slutstegen och gör att dom inte behöver jobba lika hårt. Gitarr med humbucking mickar tillsammans med en singecoil-gitarr brukar separera sig själva. Annars är det bara att använda öronen. Kompressor på master ut från bordet kan göra att man får mer tryck i ljudet om man inte komprimerar för hårt. Trycker ihop transienterna lite vilket inte är helt fel alltid om man gör rätt.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det är lite så jag tänkt också ang panorering.
Men man kan ju panna lite om det är en djup och smal lokal så mer eller mindre alla är i någorlunda sweet spot.
Hade tänkt labba lite med kompressor på main.
Nivå så det precis börjar komprimera och ration vid 2:1 nånstans kanske..?
Hur brukar ni göra med gate och kompressor på enskilda kanaler live?
Jag har ju möjlighet till det överallt där jag vill nu...
Sång
Elgitarrer (som solar ibland - känns som kompressor måste vara enormt lågt ställd om de ska kunna dra på lite till solot?)
Bas
Alla trummor
Och vad sägs om gate/kompressor på monitorer?
Men man kan ju panna lite om det är en djup och smal lokal så mer eller mindre alla är i någorlunda sweet spot.
Sång
Elgitarrer (som solar ibland - känns som kompressor måste vara enormt lågt ställd om de ska kunna dra på lite till solot?)
Bas
Alla trummor
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Överlag ska man inte komprimera för mycket. 3 - 4 dB max. Kompressionsgrad har mycket med signalnivå in att göra så svårt att säga generellt. Använd öronen. Det är alltid det bästa. För mycket kompressor kan lätt göra att sångmickar börjar runda live också. Just detta är någonting som många ljudtekniker gör bort sig på. Man vill inte att kompressorn börjar pumpa. Man vill ha lite extra energi bara. Aldrig kört kompressorer på monitorer. Gate kör jag i stort aldrig live och väldigt sällan i studio. Det är otroligt lätt att man dribblar bort sig och ställer tröskelvärdet för högt och helt plötsligt kör man en ballad......fieldflower skrev:Det är lite så jag tänkt också ang panorering.
Sång
Bas
Alla trummor
- fieldflower
- Hedersmedlem
Är inte gate på baskagge/virvel bra även live..?Jan Hellman skrev:Överlag ska man inte komprimera för mycket. 3 - 4 dB max. Kompressionsgrad har mycket med signalnivå in att göra så svårt att säga generellt. Använd öronen. Det är alltid det bästa. För mycket kompressor kan lätt göra att sångmickar börjar runda live också. Just detta är någonting som många ljudtekniker gör bort sig på. Man vill inte att kompressorn börjar pumpa. Man vill ha lite extra energi bara. Aldrig kört kompressorer på monitorer. Gate kör jag i stort aldrig live och väldigt sällan i studio. Det är otroligt lätt att man dribblar bort sig och ställer tröskelvärdet för högt och helt plötsligt kör man en ballad......fieldflower skrev:Det är lite så jag tänkt också ang panorering.
Sång
Bas
Alla trummor
Kompressor på monitor tänkte jag att det kanske var lite samma som main - mer intensitet utan att det höjer volymen så förbaskat.
Och ang gate på monitor var min tanke att om monitorerna är tysta(re) mellan låtar eller i paus borde det vara en bra sak. Inte lika noga att det inte blir fullständigt "otaggig" övergång på monitor heller. Men å andra sidan läcker det väl ut så det hörs ut, så det får väl inte bli för taggig gate heller...
Ska bli kul att testa mixern med bandet sen och börja bilda sig en egen upfattning om hur man kan/bör/ska/vill göra med allting.
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Att gate:a för att få tyst mellan låtarna är definitivt overkill. Såg till så att dina medmusikanter håller tyst istället.fieldflower skrev:Är inte gate på baskagge/virvel bra även live..?Jan Hellman skrev:Överlag ska man inte komprimera för mycket. 3 - 4 dB max. Kompressionsgrad har mycket med signalnivå in att göra så svårt att säga generellt. Använd öronen. Det är alltid det bästa. För mycket kompressor kan lätt göra att sångmickar börjar runda live också. Just detta är någonting som många ljudtekniker gör bort sig på. Man vill inte att kompressorn börjar pumpa. Man vill ha lite extra energi bara. Aldrig kört kompressorer på monitorer. Gate kör jag i stort aldrig live och väldigt sällan i studio. Det är otroligt lätt att man dribblar bort sig och ställer tröskelvärdet för högt och helt plötsligt kör man en ballad......fieldflower skrev:Det är lite så jag tänkt också ang panorering.
Sång
Bas
Alla trummor
Kompressor på monitor tänkte jag att det kanske var lite samma som main - mer intensitet utan att det höjer volymen så förbaskat.
Och ang gate på monitor var min tanke att om monitorerna är tysta(re) mellan låtar eller i paus borde det vara en bra sak. Inte lika noga att det inte blir fullständigt "otaggig" övergång på monitor heller. Men å andra sidan läcker det väl ut så det hörs ut, så det får väl inte bli för taggig gate heller...
Ska bli kul att testa mixern med bandet sen och börja bilda sig en egen upfattning om hur man kan/bör/ska/vill göra med allting.

Går det över huvudet taget att lägga kompressor på Aux-utgångarna på det där bordet?
Jag kör aldrig gate på kagge och virvel vare sig live eller i studion. OM jag använder det så är det på pukor. Om ens det. Jag gillar när det sjunger och skramlar lite. Jag eq:ar bort det som ska bort och som stör.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det jag menar med gate är Expander som ju mjukt drar ned då det blir under threshold, inte en stenhård limiter.Jan Hellman skrev:Att gate:a för att få tyst mellan låtarna är definitivt overkill. Såg till så att dina medmusikanter håller tyst istället.fieldflower skrev:Är inte gate på baskagge/virvel bra även live..?Jan Hellman skrev:Överlag ska man inte komprimera för mycket. 3 - 4 dB max. Kompressionsgrad har mycket med signalnivå in att göra så svårt att säga generellt. Använd öronen. Det är alltid det bästa. För mycket kompressor kan lätt göra att sångmickar börjar runda live också. Just detta är någonting som många ljudtekniker gör bort sig på. Man vill inte att kompressorn börjar pumpa. Man vill ha lite extra energi bara. Aldrig kört kompressorer på monitorer. Gate kör jag i stort aldrig live och väldigt sällan i studio. Det är otroligt lätt att man dribblar bort sig och ställer tröskelvärdet för högt och helt plötsligt kör man en ballad......fieldflower skrev:Det är lite så jag tänkt också ang panorering.
Sång
Bas
Alla trummor
Ska bli kul att testa mixern med bandet sen och börja bilda sig en egen upfattning om hur man kan/bör/ska/vill göra med allting.Man kör ju vanligtvis dynamiska mickar live och då är får man inte problemet med att mickarna tar upp en massa skit om ni inte dina bandpolare spelar mellan låtarna..... I pausen drar jag alltid ner mastern till utgångarna alternativt mute:ar kanalerna så då är inte detta ett problem. Det tar ofta ganska mycket tid att ställa in gate:ar på en massa kanaler. Framförallt i ett digitalbord. Jag tycker sällan att det är värt det.
Går det över huvudet taget att lägga kompressor på Aux-utgångarna på det där bordet?
Jag kör aldrig gate på kagge och virvel vare sig live eller i studion. OM jag använder det så är det på pukor. Om ens det. Jag gillar när det sjunger och skramlar lite. Jag eq:ar bort det som ska bort och som stör.
Men viss risk för lite digitalt beteende ändå förstås...
Jepp, det finns high pass, gate, kompressor och 4 band param EQ på alla kanalerna, sub, main, effekterna, auxarna, talkback, aux in. 32 st. På precis allt utom på tape in...
Och dessutom 31 bands grafisk EQ på main L/H och de 6 auxarna.
Och så kan man spara samtliga inställningar (utom trim) så man kan plocka upp när man vill. Så man måste absolut inte börja från scratch med nåt, utan man börjar från sist och justerar om.
Man blir alldeles glad när man labbar runt lite och hittar det ena efter det andra. Bara en sån sak som att man kan lägga på precis hur mycket eller lite effekt man vill på auxarna - fantastiskt bra.
Jo, EQ blir det förstås på allt, och inte minst trummorna.
Aja, får prova mig fram lite...
Tänkte försöka spela in vid rep/gig så man kan labba med det i efterhand och fintrimma hur man skulle vilja att det låter. Men det är ju svårt att simulera scenmiljö, så det får väl ta några gig innan det blir precis som man vill...
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Gate och expander är två HELT olika grejor.
En expander är tvärtemot en kompressor den expanderar istället för trycker ihop. Finare kompressorer i studios har ofta även expander i samma enhet som mina SSL-kompressorer t.ex. En gate klipper signalen under en viss tröskel. Det blir tvärtyst. Gate:ade reverb var populärt ett tag. För 20 - 25 år sedan ungefär. Användes första gången på en Peter Garbriel-platta för övrigt. 

- fieldflower
- Hedersmedlem
I dunno, men det finns 2 settings på gate-delen - Noise gate och Expander.Jan Hellman skrev:Gate och expander är två HELT olika grejor.En expander är tvärtemot en kompressor den expanderar istället för trycker ihop. Finare kompressorer i studios har ofta även expander i samma enhet som mina SSL-kompressorer t.ex. En gate klipper signalen under en viss tröskel. Det blir tvärtyst. Gate:ade reverb var populärt ett tag. För 20 - 25 år sedan ungefär. Användes första gången på en Peter Garbriel-platta för övrigt.
Noise gate är stenhård noise gate under viss nivå medan läget Expander beter sig som en mjukare variant, dvs drar ned redan låg volym, ända till full limit om man ställt den högt.
Verkar skitbra till bombastiska saker, men inte lika bra till grejer som kan vara subtila som akustisk gitarr som kan bli lite digitalt svajigt (eller hur man skall säga) då man låter strängarna ringa ut.
Verkar funka till sång, men vi får väl se hur den beter sig i slamrig livemiljö istf i tysta musikhörnet hemma...
Medlem i PB50+
-
- Medlem
Här får man som amatörmusiker så jäkla mycket bra input. Pratabas när det är som bäst. Tack för en bra tråd!
....och god fortsättning förresten
Rednef
....och god fortsättning förresten

Rednef
- Jan Hellman
- VIP medlem
Då är det nog kanske så att det effektblocket (gate/expander) är omställbart så att man kan köra antingen en expander eller en gate. Om det finns ett renodlat compressor-block så kan man i så fall köra en compressor och en expander samtidigt på kanalerna. Vilket man kan vilja ibland. Åtminstone vid mixning. Har aldrig gjort det live. Eller så har dom använt ordet "expander" till någonting annat än vad en expander vanligtvis gör....fieldflower skrev:I dunno, men det finns 2 settings på gate-delen - Noise gate och Expander.Jan Hellman skrev:Gate och expander är två HELT olika grejor.En expander är tvärtemot en kompressor den expanderar istället för trycker ihop. Finare kompressorer i studios har ofta även expander i samma enhet som mina SSL-kompressorer t.ex. En gate klipper signalen under en viss tröskel. Det blir tvärtyst. Gate:ade reverb var populärt ett tag. För 20 - 25 år sedan ungefär. Användes första gången på en Peter Garbriel-platta för övrigt.
Noise gate är stenhård noise gate under viss nivå medan läget Expander beter sig som en mjukare variant, dvs drar ned redan låg volym, ända till full limit om man ställt den högt.
Verkar skitbra till bombastiska saker, men inte lika bra till grejer som kan vara subtila som akustisk gitarr som kan bli lite digitalt svajigt (eller hur man skall säga) då man låter strängarna ringa ut.
Verkar funka till sång, men vi får väl se hur den beter sig i slamrig livemiljö istf i tysta musikhörnet hemma...
http://www.sae.edu/reference_material/a ... ession.htm
Läs här.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jo, de måste ha använt det till nåt annat.Jan Hellman skrev:Då är det nog kanske så att det effektblocket (gate/expander) är omställbart så att man kan köra antingen en expander eller en gate. Om det finns ett renodlat compressor-block så kan man i så fall köra en compressor och en expander samtidigt på kanalerna. Vilket man kan vilja ibland. Åtminstone vid mixning. Har aldrig gjort det live. Eller så har dom använt ordet "expander" till någonting annat än vad en expander vanligtvis gör....fieldflower skrev:I dunno, men det finns 2 settings på gate-delen - Noise gate och Expander.Jan Hellman skrev:Gate och expander är två HELT olika grejor.En expander är tvärtemot en kompressor den expanderar istället för trycker ihop. Finare kompressorer i studios har ofta även expander i samma enhet som mina SSL-kompressorer t.ex. En gate klipper signalen under en viss tröskel. Det blir tvärtyst. Gate:ade reverb var populärt ett tag. För 20 - 25 år sedan ungefär. Användes första gången på en Peter Garbriel-platta för övrigt.
Läs här.
Den beter sig i Expander-läge som en mjukare gate.
Det är gate eller expander som är valet. Kompressorn står på egna ben.
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Har aldrig fattat grejen med att ta ett ord som redan existerar och används flitigt för att efter eget huvud ändra innebörden på ordet. Det är korkat. R n' B är Rythm n Blues och ingenting annat!! En expander är en inverterad kompressor och ingenting annat!fieldflower skrev:Jo, de måste ha använt det till nåt annat.Jan Hellman skrev:Då är det nog kanske så att det effektblocket (gate/expander) är omställbart så att man kan köra antingen en expander eller en gate. Om det finns ett renodlat compressor-block så kan man i så fall köra en compressor och en expander samtidigt på kanalerna. Vilket man kan vilja ibland. Åtminstone vid mixning. Har aldrig gjort det live. Eller så har dom använt ordet "expander" till någonting annat än vad en expander vanligtvis gör....fieldflower skrev:I dunno, men det finns 2 settings på gate-delen - Noise gate och Expander.Jan Hellman skrev:Gate och expander är två HELT olika grejor.En expander är tvärtemot en kompressor den expanderar istället för trycker ihop. Finare kompressorer i studios har ofta även expander i samma enhet som mina SSL-kompressorer t.ex. En gate klipper signalen under en viss tröskel. Det blir tvärtyst. Gate:ade reverb var populärt ett tag. För 20 - 25 år sedan ungefär. Användes första gången på en Peter Garbriel-platta för övrigt.
Läs här.
Den beter sig i Expander-läge som en mjukare gate.
Det är gate eller expander som är valet. Kompressorn står på egna ben.

- joachime
- Medlem++
Agående expander. Det finns båda sorter. Dels den typ Jan skriver om som förstärker signaler ovanför tröskelvärdet och dämpar signaler under tröskelvärdet. Sedan finns den typ som bara dämpar singaler under tröskelvärdet, så som ff är inne på.
Båda syftar till att öka dynamiken.
Och för att ytterligare komplicera bilden finns även compandern, som expanderar dynamiken under tröskelvärdet och reducerar den när signalen går över trösklevärdet.
Dessutom har vissa kompressorer (som t ex dBX 160) negativa kompressionsvärden vilket gör att signalen dämpas till att hamna under tröskelvärdet, när den ursprungliga signalen går över tröskelvärdet. Vad den funktionen kallas vet jag dock inte.
Och för att ytterligare komplicera bilden finns även compandern, som expanderar dynamiken under tröskelvärdet och reducerar den när signalen går över trösklevärdet.
Dessutom har vissa kompressorer (som t ex dBX 160) negativa kompressionsvärden vilket gör att signalen dämpas till att hamna under tröskelvärdet, när den ursprungliga signalen går över tröskelvärdet. Vad den funktionen kallas vet jag dock inte.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Pumpa
- Medlem+
Kanske expander, den ocksåjoachime skrev:Agående expander. Det finns båda sorter. Dels den typ Jan skriver om som förstärker signaler ovanför tröskelvärdet och dämpar signaler under tröskelvärdet. Sedan finns den typ som bara dämpar singaler under tröskelvärdet, så som ff är inne på.

- fieldflower
- Hedersmedlem
Yupp, precis så.joachime skrev:Agående expander. Det finns båda sorter. Dels den typ Jan skriver om som förstärker signaler ovanför tröskelvärdet och dämpar signaler under tröskelvärdet. Sedan finns den typ som bara dämpar singaler under tröskelvärdet, så som ff är inne på.
Under tröskelvärde dämpar den gradvis mer ju lägre under tröskeln man kommer. (Eller kanske inte mer, men eftersom ljud beter sig logaritmiskt känns det så..)
Då var det en vanlig term iaf då...
Medlem i PB50+