Varför ska jag ha en kompressor?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
monokromt
Medlem

Varför ska jag ha en kompressor?

Inlägg av monokromt »

Kan någon ge mig en bra och utförlig förklaring till varför jag behöver en kompressor, så många som säger så olika..

Det jag snappat upp är att den ska "jämna" ut ljudet, detta är dock inget jag märkt något av när det gäller pedaler, i mixning med digitala kompressorer hör jag skillnad

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Varför ska jag ha en kompressor?

Inlägg av fieldflower »

För livebruk är det antingen för att korrigera felaktig teknik eller för att skapa en ljudeffekt.

Felaktig teknik = jämna till ojämnt anslag så du inte svajar eller med tiden tar över ljudbilden.
Då är det ju egentligen bättre att öva upp tekniken...

Eller så gillar man ljudet av en kompressor som är så hårt ställd att den hörs.

Jag själv använder kompressorn för att jämna ut ljudet.
Borde öva mer, men vafan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

En kompressor dödar ofta dynamik kan jag tycka...

Märker inte av det lika mycket på min Sunn med inbyggd tvåbandskompressor som när man använder pedaler.
Och många pedaler arbetar olika.

Testade MXR´s vanliga Dynacomp, upplevde att den mest bara fläskade till ljudet lite och sabbade inte allt för mycket dynamik.
Dynamik vill man ju iofs inte ha i all musik så det behöver inte vara något negativt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inlägg av James Bond »

Med kompressorn kan du få lite bredare/fetare ljud, särskilt på D/G-strängarna. Och så klart jämna ut över hela registret. Men i slutändan är det mycket tycke och smak, och beror mycket på instrument, strängar, anslag, försärkare högtalare lokal mm... Prova och se om du gillart. Själv spelar jag utan kompressorpedal, men gillar att komprimera inspelning.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

+ på att olika kompressorer beter sig olika.

Kompressorn i min Fafner är väldigt diskret - har den så ställd at den bara löser problemet då jag börjar bli för hårdhänt.
Ingen negativ påverkan på ljudkaraktär utan det blir inte högra bara.

Har en DOD kompressorpedal, och till bas är den inte alls rolig att använda.
Är den på så blir det pump-kompression...
Använder den enbart till elgura, men där funkar den dock skitbra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Är 42(41 för f-n :shock: ), har alltid spelat utan kompressor. Fick för mig att jag skulle ha en, just för en fetare ljudbild. Har testat med några av dom bästa i pedalform. Men... Icke! Går inte att lära en gammal hund att sitta. Jag bara måste ha 100% kontroll över mitt anslag, känner mig bunden annars. Har sålt den lilla asbra pedalkompressorn och känner mig lycklig igen.
Håller med 007, vid inspelning är det fint.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har testat olika pedalkompressorer, men det funkar inte för mig.
Det slutar alltid med att jag spelar hårdare och hårdare för att jag tycker att det saknas nåt...
Nu använder jag inbyggda kompressorn i Mesa M9:an väldigt modest, mest för att jämna ut lite i volymskillnaden mellan strängarna på P-basen. I studio lägger jag dock alltid kompressor på basen, det hörs så vansinnigt tydligt hur ojämnt man spelar ibland, speciellt med plektrum i trion där basen ligger jävligt långt fram i mixen med ganska spretigt ljud.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tias »

Jag har insett att jag inte riktigt kan leva utan min kompressor. Jag gissar att det till viss del har med min garageskolning att göra. När jag spelar covers och växlar mellan ballader och fulla ställ så är det lätt hänt att anslaget blir mycket hårdare när jag får "feeling" eller att ljudbilden helt enkelt blir mer mättad av gitarrer och annat - det hjälper kompressorn till med att jämna till. Jag har även en tendens till att snärta till oktaven om jag t ex ska spela en ton på E-strängen och sedan spela oktaven på D-strängen - det hjälper kompressorn också till med att jämna till. Att daska till en öppen E-sträng kan också förstöra en bra mix, men även där hjälper kompressorn till.

Skulle ratta ljud på min preamp en dag och jackade ur alla andra pedal för att få full kontroll på vad jag höll på med, men det lät bara skrot. Pluggade in kompressorn igen och vips så lät allting kalas igen.

Jag spelar då med en väldigt transparent kompressorpedal som jag har så tidigt som möjligt i min signalkedja.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jag använder det mer som en effekt, ger riktigt bra skjuts i ljudet tillsammans med dist och gör ljudbilden lite mer in your face. Lite som en pedalpreamp fast annorlunda.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Jag har i alla år struntat fullständigt i kompressorer och istället haft ett mer eller mindre distat ljud. Som givetvis i sej har komprimerat ljudet en aning. Men har på senare år skaffat en multi-comp som sitter först i kedjan och alltid är på.
Jag använder den med rätt lite komprimering och lite boost. Upplever det som jämnare mellan strängarna och aningen tajtare botten.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

För mig känns det lite som om EBS Mulitcomp är kompressorn för de som inte vill ha en kompressor. Och jag sitter nog i det lägret själv. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag har en MXR M87 Bass Compressor som kan vara väldigt "laid back" men även väldigt "in your face". Det är ju lite studiokompressor över den (i alla fall reglagen) och låter därför jättebra. Men jag har ju en inbyggd kompressor i EBS Dromen och den får ju mest speltid jämfört med M87:an. Så är det någon hugad spekulant på min MXR M87:a, så hojta till så kan den mycket väl vara till salu.

Den inbyggda kompressorn i Dromen går till ratio 3:1 medan Multicomp går till 5:1 har jag för mig. Annars är det ganska lika kataktär hos de båda. Men det är ändå inget snack om att MXR:en låter jättebra.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Använder inte heller kompressor (studio undantaget).
Kör basen rakt in i förstärkaren, så jag vill kunna styra mängden dist med hjälp av anslaget.
Jag är nöjd så.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Skönt att ha kompressor på en Jazz bass. Pga att E- och G- strängen ligger närmre mickarna än övriga strängar. Jag knackar iofs alltid upp A och D polerna på mina mickar. Men ändå. Svårt att få det helt rättvist på en Jazz utan kompressor.
Kör man med rör-preamp så tar röret hand om kompressionen på ett bra sätt. Men ändå..
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Hade alltid kompressor på när jag spelade Fender, men den är ofta av nu med Spectorn. Använder en MXR M87 just för att den är diskret, vilket jag inte alls tycker att EBS är. Där hör man ju att den trycker ihop ljudet. Jag använde den för att jämna ut basens dynamik. Använde också en Trace Elliot 2band men den färgade ljudet precis som EBS. Jag tycker MXR är överlägset bästa kompressor. Den kan man ju ställa attacken på så den inte känns, om ni förstår.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Har en M87 till salu nu: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=69920" onclick="window.open(this.href);return false;
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

EBS, MAd Proffessor eller MXR. De är de tre kompressorer som har lovprisats mycket av det jag har hört. Hur skulle ni ranka dem? Och vad skiljer dem i karaktär?
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Ett tips är att kolla Cyrus recensioner på http://www.ovnilab.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Allt är testat på elbas och han ger en väldigt bra bild av karaktärsskillnader, brus etc
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

Hultberg skrev:Ett tips är att kolla Cyrus recensioner på http://www.ovnilab.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Allt är testat på elbas och han ger en väldigt bra bild av karaktärsskillnader, brus etc
Tackar! Bra sida... önskar att det fanns liknande om andra effekter också.
Skriv svar