Elektrisk bil
- Axman
- Medlem+
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Kul video om chevrolet volt: https://www.youtube.com/watch?v=F-Hl0AU ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
- eeakga
- VIP medlem
- Inlägg: 1420
- Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
- Ort: Karlskoga
Re: Elektrisk bil
midlifecrisis skrev:Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som Sbjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.
http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Re: Elektrisk bil
Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än Seeakga skrev:midlifecrisis skrev:Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som Sbjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.
http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;
Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.
http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- Nick
- VIP medlem
- Inlägg: 8209
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Jag tycker att model X ser mycket roligare ut än S! Men allt beror på väl på tycke och smak. Jag tycker de flesta sedanmodeller är tråkiga, förutom SAAB 99.midlifecrisis skrev:Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än Seeakga skrev:midlifecrisis skrev:Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som Sbjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.
http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;
Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.
http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Du är ju helt ute och cyklar.
Model X ser ju inte klok ut...
Model X ser ju inte klok ut...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Nick
- VIP medlem
- Inlägg: 8209
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Du har fel! Så länge den inte är blå är den snygg! Hade jag haft för mycket pengar hade jag gärna haft en sån. Men det kommer dröja innan jag byter bil.blackparkas skrev:Du är ju helt ute och cyklar.
Model X ser ju inte klok ut...
- Hellish
- Medlem+++
- Inlägg: 11000
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
En elbil vore smidigt som fasen att ha när man bara brummar runt i stan och närliggande städer, vilket iofs är 98% av min körning.
Hm.. Jag borde kika på elbilar...
Hm.. Jag borde kika på elbilar...
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Re: Elektrisk bil
Och Vauxhall i England?midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
-
- Medlem++
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
- Ort: Kumla
Re: Elektrisk bil
Och Australien?Jan Hellman skrev:Och Vauxhall i England?midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Re: Elektrisk bil
Dieselpanna för värmen . Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Re: Elektrisk bil
Batterierna är utrustad med kyla/värme för att klämma ur Max verkningsgrad. Men jag misstänker att det ändå kan vara tufft att få dem att fungera optimalt i en norrlandsvinter.Svensson skrev:Dieselpanna för värmen . Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Det är lättare att rena avgaser från ett stort kraftverk än ett litet (en bilmotor med andra ord), vilket gör det mer ekonomiskt att rena. Det är lättare att ersätta centralt producerad kraft med ny förnybar kraft, då man gör det centralt, än att ersätta fordonsparken.midlifecrisis skrev:Svensson skrev:anli skrev: En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.
Elbilar i Sverige är riktigt bra, ur kraftproduktionssynpunkt, då vi har stor elproduktion som inte släpper ut koldioxid. 2011 så stod vattenkraften för 66 TWh (45%); kärnkraft 58 TWh (40%) kraftvärmeverk nästan 16 TWh (11%) och vindkraft 6 TWh (4%) (fattas några källor, som kondenskraft (0.3%) och avrundningar, så siffrorna är lite operfekta)[1].
Så kärnkraft, vattenkraft och vind blir 89%, och de flesta kraftvärmeverken går på förnybart bränsle eller sopor. Och då hamnar vi mer eller mindre på 90-95% förnybart eller kärnkraft.
Och en doktorsavhandling som jag läst visar att vi behöver 10-15% mer elproduktion för att kunna försörja hela svenska fordonsparken med el, om vi åker lika mycket som idag. Det är väldigt görligt.
[1] Energiläget 2013, Energimyndigheten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- eeakga
- VIP medlem
- Inlägg: 1420
- Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
- Ort: Karlskoga
Re: Elektrisk bil
Ja, det är väl framförallt batterierna som tappar prestanda vid kyla, och det påverkar ju räckvidden. Nu är det iofs bara Tesla som jag har skaplig koll på, men de har iaf värmekretsar som tar energi från batteriet för att hålla en vettig arbetstemperatur även om det är kallt ute. De andra elbilstillverkarna har säkert liknande system.
Det fungerar nog bra ner till en gräns, men i norrlandsvinter och -40 grader räcker det nog inte till.
En tysk motortidning gjorde ju relativt nyss ett vintertest av ett antal elbilar, där man körde dem uppför Alperna i vinterväder och jämförde räckvidden med den specificerade. Ingen av de testade bilarna klarade angiven räckvidd, så generellt sågade man tillverkarna för att "bilarna inte klarar vinterkyla". Temperaturen är ju säkert en del av sanningen, men en stor del lär ju utgöras av att det mesta av körningen faktiskt var uppför i Alperna, och det känns ju rätt självklart att det äter mer batteri än en genomsnittskörning.
Motsvarande gäller ju rimligtvis även för bensin- och dieselbilar, som också lär dra betydligt över specad medelförbrukning och alltså få kortare räckvidd vid sådan körning. Med den skillnaden att i elbilen kan man få tillbaka en del av den förbrukade energin via laddning genom motorbromsning på nervägen.
Allt detta sagt så tror jag heller inte att elbilar idag är särskilt bra lämpade för långkörning i vinterklimat, och även om jag vansinnigt gärna vill ha en Tesla så skulle jag inte vilja ha den som enda bil. Jag tycker tanken med elbilar är helt suverän, men de fyller inte alla behov (ännu).
Det fungerar nog bra ner till en gräns, men i norrlandsvinter och -40 grader räcker det nog inte till.
En tysk motortidning gjorde ju relativt nyss ett vintertest av ett antal elbilar, där man körde dem uppför Alperna i vinterväder och jämförde räckvidden med den specificerade. Ingen av de testade bilarna klarade angiven räckvidd, så generellt sågade man tillverkarna för att "bilarna inte klarar vinterkyla". Temperaturen är ju säkert en del av sanningen, men en stor del lär ju utgöras av att det mesta av körningen faktiskt var uppför i Alperna, och det känns ju rätt självklart att det äter mer batteri än en genomsnittskörning.
Motsvarande gäller ju rimligtvis även för bensin- och dieselbilar, som också lär dra betydligt över specad medelförbrukning och alltså få kortare räckvidd vid sådan körning. Med den skillnaden att i elbilen kan man få tillbaka en del av den förbrukade energin via laddning genom motorbromsning på nervägen.
Allt detta sagt så tror jag heller inte att elbilar idag är särskilt bra lämpade för långkörning i vinterklimat, och även om jag vansinnigt gärna vill ha en Tesla så skulle jag inte vilja ha den som enda bil. Jag tycker tanken med elbilar är helt suverän, men de fyller inte alla behov (ännu).
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Borde vara ganska enkelt att fixa just långkörning i vinterklimat på ett annat sätt. En bilpool for just det ändamålet verkar ju vettigt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Ja...
Låt oss alla köpa elbilar så vi kan starta bilpooler med bensinbilar för att vi även ska kunna förflytta oss vintertid...
Ni är ju knasiga.
Anledningen till att man har en bil är att man ska kunna förflytta sig oavsett om det regnar eller snöar eller är skitvarmt.
Funkar inte bilen till det man ska använda den till eller är anpassad till klimatet där man bor så ska man inte köpa den...
Skulle ALDRIG köpa en bil som bara går på el.
Prius eller dylikt som funkar som en normal bil om man vill - ok.
Då kan man ju i alla fall använda den på vintern eller när batteriet ballat ur...
Låt oss alla köpa elbilar så vi kan starta bilpooler med bensinbilar för att vi även ska kunna förflytta oss vintertid...
Ni är ju knasiga.
Anledningen till att man har en bil är att man ska kunna förflytta sig oavsett om det regnar eller snöar eller är skitvarmt.
Funkar inte bilen till det man ska använda den till eller är anpassad till klimatet där man bor så ska man inte köpa den...
Skulle ALDRIG köpa en bil som bara går på el.
Prius eller dylikt som funkar som en normal bil om man vill - ok.
Då kan man ju i alla fall använda den på vintern eller när batteriet ballat ur...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Äger du också en lastbil för när du behöver flytta mycket grejer, och en flygplan för när du behöver flyga till Rumänien? Bara för att subventionerade och dåliga idéer fungerar ett tag betyder inte att det kommer att vara så i all framtid.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Det är ju inte samma sak knasboll!
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- midlifecrisis
- Medlem++
- Inlägg: 4212
- Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40
Re: Elektrisk bil
Som sagt, elbil med range extender är nog den bästa vägen. 95% procent av mitt körande är till och från jobbet och då räcker elen. Likaså för andra kortare resor. Skall man korsa kontinenten funkar det med bensin. Likaså vid extremkyla/värme.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Ja, och här i Norden tror jag att hybriderna är det enda som kommer funka.
Kör på Cadillac!
Men ännu hellre, behåll Challengern och de andra RIKTIGA bilarna....
Kör på Cadillac!
Men ännu hellre, behåll Challengern och de andra RIKTIGA bilarna....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25848
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Min Opel som i stort sett aldrig lämnar 08 riktnummerområde skulle definitivt kunna bytas mot en ren elbil.
För 5:- per full tank skulle jag byta i ett nafs om jag bara slapp den initiala investeringen.
Att skära mer än 99% av bränslepriset skulle lätt väga upp den lilla extra planering det skulle innebära för mig.
För 5:- per full tank skulle jag byta i ett nafs om jag bara slapp den initiala investeringen.
Att skära mer än 99% av bränslepriset skulle lätt väga upp den lilla extra planering det skulle innebära för mig.
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Elektrisk bil
Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25848
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Den var billig...blackparkas skrev:Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....
Medlem i PB50+
- anli
- VIP medlem
- Inlägg: 10861
- Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
- Ort: Uppsala
Re: Elektrisk bil
Man får hoppas Ford tar fram en hybridvariant av Expedition som Cadillac Escalade.
Då kanske man kan byta i framtiden,
Då kanske man kan byta i framtiden,
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 25848
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Re: Elektrisk bil
Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...
Medlem i PB50+
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5441
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk bil
Jo men det är inte så kostsamt att installera lite mer kräm.fieldflower skrev:Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.