Extern strömförsörjning med batteri i?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Extern strömförsörjning med batteri i?

Inlägg av mrbaloo »

Nu känner jag mig lite dum, men jag har nog aldrig sett något en manual till effektpedaler att det spelar någon roll om batteriet(erna) sitter i pedalen medan man har extern strömförsörjning.

I min enfald tror jag nog att pedalerna är designade så att det inte spelar någon roll om den externa strömmatningen är ansluten medan batterierna sitter i. Det borde väl vara "foolproof", eller hur?

Men hur fungerar det egentligen? Kan man ha batterier i medan man har en extern strömförsörjning? Jag menar: så att man inte skadar batterierna på något sätt och att det är risk för brand.

I alla fall som helst har det aldrig stått något om sådant i en manual jag tittat i.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Extern strömförsörjning med batteri i?

Inlägg av fieldflower »

Det ska nog gå fint.
Är säkerligen alltid kopplat med nån diod så att det inte går "backtröm" till batteriet.
Jag har kört pedaler med batteriet kvar i i åratal utan problem.
Medlem i PB50+
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

fieldflower skrev:Jag har kört pedaler med batteriet kvar i i åratal utan problem.
Jag med. Aldrig hänt något. Däremot laddas de ur ändå även om man kör på ström ifall det skulle vara någon kräm kvar i batteriet. Eller? Vill minnas att mina pedaler gjort så.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

På de allra flesta strömingångar så sitter det en "flärp" som bryter kontakten med batteriet då man sätter in kontakten från den externa strömförsörjningen. Om denna har gått sönder så kanske batteriet drar ur, men det låter lite konstigt.
Det tror jag snarare beror på att det blivit fel på inputen där det BLIR kontakt då man sätter i sladden. Då kan nog batteriet dra ur fast pedalen inte är "på".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Precis vad jag misstänkte, men jag hittade inget stöd för mina teorier i någon manual.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har för mig att det i manualer till BOSS-pedaler brukar, eller i alla fall brukade, stå en rekommendation att alltid ha ett färskt batteri i pedalen även om en kör med extern ström ifall strömkablen skulle trilla ur pedalen mitt i en låt.

Känns förvisso lite långsökt att detta skulle kunna ske. Har själv aldrig råkat ut för detta ens när pedaler stått direkt på golvet.

Men att det skulle vara någon fara för pedalen ser jag ingen anledning till. Precis som HTTP skriver så sitter det en brytare på strömjacket som kopplar bort batteriet när extern strömkälla kopplas in.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ha, det var kanske lite väl länge sen jag läste manualen till min Boss LS-2 (och än längesedan till min fd CEB-3). Där står faktiskt att de rekommenderar batteri i pedalen utifall strömmen går eller att strömsladden lossnar. Men jag tror inte att det står något i manualen till Zoom B3, MXR M87 eller EHX Memory Toy.

Mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

mrbaloo skrev:Ha, det var kanske lite väl länge sen jag läste manualen till min Boss LS-2 (och än längesedan till min fd CEB-3). Där står faktiskt att de rekommenderar batteri i pedalen utifall strömmen går eller att strömsladden lossnar. Men jag tror inte att det står något i manualen till Zoom B3, MXR M87 eller EHX Memory Toy.

Mvh
MrBaloo
Då borde en väl ha batterier i förstärkare och PA också. Annars känns det rätt så meningslöst.

Bara en tanke...

:D
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

I min manual står det att man rekommenderar att inte ha batterier i pedalerna om man använder extern strömförsörjning.

Det anges två huvudanledningar till detta;

1. Underlättar roddandet av pedalbordet pga viktbesparing.
2. Undanröjer risken att gamla bortglömda batterier börjar läcka och fördärvar dyrgriparna.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Bassplaya skrev:
mrbaloo skrev:Ha, det var kanske lite väl länge sen jag läste manualen till min Boss LS-2 (och än längesedan till min fd CEB-3). Där står faktiskt att de rekommenderar batteri i pedalen utifall strömmen går eller att strömsladden lossnar. Men jag tror inte att det står något i manualen till Zoom B3, MXR M87 eller EHX Memory Toy.

Mvh
MrBaloo
Då borde en väl ha batterier i förstärkare och PA också. Annars känns det rätt så meningslöst.

Bara en tanke...

:D
Tänkte samma sak, men jag tror nästan att de menade att strömadaptern kan bli strömlös (brytare på anslutet uttag etc). Men visst, lite komiskt blev det nog. :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

JazzBassillen skrev:I min manual står det att man rekommenderar att inte ha batterier i pedalerna om man använder extern strömförsörjning.

Det anges två huvudanledningar till detta;

1. Underlättar roddandet av pedalbordet pga viktbesparing.
2. Undanröjer risken att gamla bortglömda batterier börjar läcka och fördärvar dyrgriparna.
Det är bra anledningar nog.
Skriv svar