Vad säger ni?Jensa skrev:Jag trodde inte heller att det skulle vara någon fara, men jag skickade iväg en fullt fungerande bas igår, som kom fram idag, och då visade det sig att stallmicken lagt av. Det har inte visat sig om det är lindningen i micken eller någon lödning/sladd som gått sönder än, men jag kan bara dra slutsatsen att det är kylan som fått något att dra ihop sig till bristning.
Detta var sista gången som jag skickade någon bas när det är kallt...
Fast om lindningen i micken vore av, skulle inte micken vara helt tyst då?
För den ger tydligen lite ljud ifrån sig.
Jag tror att det är några trådar i någon sladd som har gått av, eller en lödning som blivit glapp.
Kyla och koppartråd
-
- Medlem++
Kyla och koppartråd
Citerat ifrån en annan tråd:
- Musikanten
- Medlem+
Re: Kyla och koppartråd
Svårt att säga, men verkar lite långsökt med micken.Jensa skrev: Vad säger ni?

Tror inte så mycket på kylan, mer på vibrationer i transporten.
- Ingvar -
-
- Medlem++
Ja, den förklaringen har kommit ifrån andra håll också.Musikanten skrev:Svårt att säga, men verkar lite långsökt med micken.Jensa skrev: Vad säger ni?
Men om lindningen i micken skulle ha gått sönder, borde inte micken vara helt tyst då?
- Musikanten
- Medlem+
Jo, den borde inte leverera något ljud, möjligen lite brum vid uppskruvat gain.Jensa skrev:Ja, den förklaringen har kommit ifrån andra håll också.Musikanten skrev:Svårt att säga, men verkar lite långsökt med micken.Jensa skrev: Vad säger ni?
Men om lindningen i micken skulle ha gått sönder, borde inte micken vara helt tyst då?
Men kanske det kommer lite ljud från den andra micken, beror ju lite på hur de är kopplade.
Det är troligen något annat som lossnat. Är det passiva eller aktiva mickar?
- Ingvar -
-
- Medlem++
När han hade förstärkaren högt ställd och rörde vid micken med något magnetiskt så lät det, om än svagt.Musikanten skrev:Jo, den borde inte leverera något ljud, möjligen lite brum vid uppskruvat gain.Jensa skrev:Ja, den förklaringen har kommit ifrån andra håll också.Musikanten skrev:Svårt att säga, men verkar lite långsökt med micken.Jensa skrev: Vad säger ni?
Men kanske det kommer lite ljud från den andra micken, beror ju lite på hur de är kopplade.
Det är troligen något annat som lossnat. Är det passiva eller aktiva mickar?
Det är passiva mickar.
- Lowlife
- Medlem+
Troligen avbrott i någon kabel. Stalltips alldeles intill en lödning. Släpp koppartråd/kyla-kombon, alldeles för långsökt.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
-
- Medlem++
Förhoppningsvis så är det så.Lowlife skrev:Troligen avbrott i någon kabel. Stalltips alldeles intill en lödning. Släpp koppartråd/kyla-kombon, alldeles för långsökt.
Ja, det verkar inte vara någon som tror på det.
- Lestrange
- Medlem+
Det kan låta svagt om en trasig mick, pga krypströmmar och annat. Speciellt om det är jordändan av spolen som brustit, medan "hot"-ändan fortfarande har kontakt. I övrigt håller jag med om att kyla nog inte är boven. Spolen måste vara riktigt hårt lindad om metallens krympfaktor ska få den att brista.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
-
- Medlem++
OK.Lestrange skrev:Det kan låta svagt om en trasig mick, pga krypströmmar och annat. Speciellt om det är jordändan av spolen som brustit, medan "hot"-ändan fortfarande har kontakt. I övrigt håller jag med om att kyla nog inte är boven. Spolen måste vara riktigt hårt lindad om metallens krympfaktor ska få den att brista.
Var nog lite snabb i min slutsats om kylan och tänkte inte på vad den får utstå under frakten.
-
- Medlem++
Den har separata volympot'ar för mickarna och det var glapp i den till stallmicken. Enkelt åtgärdat.
- Musikanten
- Medlem+
Jensa skrev:Den har separata volympot'ar för mickarna och det var glapp i den till stallmicken. Enkelt åtgärdat.

- Ingvar -
- B-Å Åhs
- Medlem++
Visst är det trist när de intressanta och högt stående teorierna måste avfärdas ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem++
Förstår inte vad du vill ha sagt, men jag tar det enbart med lättnad, att de värsta farhågorna inte infriades.B-Å Åhs skrev:Visst är det trist när de intressanta och högt stående teorierna måste avfärdas ...