Har ett problem, eller egentligen et lyxproblem som lätt skulle lösa sig med att köpa mer.... Men, jag har en orange bt500 som jag kör med 2x12 i repan. Hemma har jag två söner som spelar gitar och trummer. För att familjidyllen ska bli komplett måste jag ju självklart ha en amp hemma. Nu orkar jag inte köpa nån billig hemma amp, men tänkte bygga en låda som kan stå hemma. Klart jag kan bygga en 112 och ta med toppen, men så tåankte jag på Phil Jones briefcase ampen, som är liten och tuff, hur den låter vet jag inte!
Som en kul grej tänkte jagf i alla fall testa och bygga en låda med 5-6" element, 2 eller 4! Så, är det nån som testat konceptet och har några synpunkter på vad jag borde tänka på i val av element och material. Oavsett tar jag med toppen hem och kör på den med låg volym! Jag har byggt några låder tidigare, flightcase m.m och är inte helt borta på elektronik heller, så det handverksmassigt går det nog bra!
Efter lite letande runt efter passande element så kommer fråga 1: Hur lågt bör elementen kunna gå hz, man kommer inte lika långt ned som 12 eller 15 naturligtvis, men var går gränsen för att kunna funka som bashögtalare. Finns några kandidater mellem 65-80 hz som lägst, skulle det funka? tänkte föröka hålla mig runt 2-400 kr per element!
Det verkar vara ganska begränsat utval av 4 oms element ( vil helst inte glömma att switcha om toppen mellan lådorna)
hemma kab- 2x5 (6)" ??
-
- Medlem
hemma kab- 2x5 (6)" ??
Senast redigerad av jnl1000 den mån 27 jan 2014, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Re: hemma kab- 2x5 (6)" ??
Kul ide' berätta gärna i tråden hur det hela fortskrider
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Splanky
- Medlem+

Hade liknande tankar. Det ledde till ett projekt och en projekttråd.
Inte samma elementkonfig men det finns rätt många tips och tankar som man kan ta till sig om man vill.
Lycka till!
http://basistforum.se/forum/viewtopic.php?f=26&t=541" onclick="window.open(this.href);return false;
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
- Coltrane
- Medlem

Slängde ihop denna låda med lite playwood jag hade över efter en 2x15 låda som jag byggde
Det är en 2x6 på 300 watt
Lite overkill till den lilla rörradion på 4watt som agerar stärkare. Men låter riktigt trevligt.
Jag tycker du ska göra en låda. Har kört lådan till min kustom 300 topp utan problem.
// Jonas
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Medlem
Splanky:
oj, jag blir inte klok på sökfunktionen här. Det var precis nåt sånt jag letade efter. Jag saknar erfarenhet av vilka element som kan tänkas låta okej. Det går fort att bränna stålar på sånt. Inte för att det finns många genvägar till bra ljud, men jag vet inte riktigt vad jag bör prioritera och vad som inte spelar lika stor roll till det jag ska använda högtalarn till!
coltrane: Snygg låda! Vilka element har du använt?
oj, jag blir inte klok på sökfunktionen här. Det var precis nåt sånt jag letade efter. Jag saknar erfarenhet av vilka element som kan tänkas låta okej. Det går fort att bränna stålar på sånt. Inte för att det finns många genvägar till bra ljud, men jag vet inte riktigt vad jag bör prioritera och vad som inte spelar lika stor roll till det jag ska använda högtalarn till!
coltrane: Snygg låda! Vilka element har du använt?
- Coltrane
- Medlem
Ska kolla vilka element det var, har för mig att jag tog ett par rätt billiga små basar från ljudia
- Splanky
- Medlem+
Parallellkoppla 2 8 ohms element så får du 4 ohm. Finns massor av 5-6" element att välja på. T.ex 5" Beyma 5MP60N, 5" Sica F 1.5 CP, 6" Sica 6 H 1.5 CP eller 6,5" Faital Pro 6 FE200
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
- GurraG
- Medlem++
Har testat en Markbass 4x6" som lät väldigt bra.
http://www.markbass.it/product_detail.php?id=91" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
http://www.markbass.it/product_detail.php?id=91" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic