Oortodox lack

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem

Oortodox lack

Inlägg av bas_anton »

En fundering angående lack. Tänker lite out of the box. (Ja jag vet, cellulosalack ska det va...)
Kan man lacka en baskropp i ask med båtfernissa? För att få till den där högglansiga ytan? Typ så här http://2.bp.blogspot.com/-inJqH1FA6XM/U ... 742967.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Spelar lacken verkligen så stor roll för tonen?

;-)
christian veltman
Medlem+

Re: Oortodox lack

Inlägg av christian veltman »

Har inte testat på bas men väl en byrå. Fick den rekommenderad av en skicklig båtbyggare:
http://www.epifanes.com/home.htm.
Det krävs många lager och mellanslipning. Kul men roligt!

Lack har diskuterats i all oändlighet. De mest seriösa undersökningar kan nog studierna av Italienska
byggare typ Del Gesu och Stradivarius vara. Man har gjort tekniska analyser på laboratorienivå.
Enligt min uppfattning är bra instrument en kombination av flera faktorer.

Kan bli snyggt med högglanslack på en askkropp!
Du lär nog få porfylla och mellanslipa som en tok. Lycka till :-)
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Re: Sv: Oortodox lack

Inlägg av klasextas »

christian veltman skrev:Kul men roligt!
Så kan det vara ibland har jag hört ;-)
christian veltman
Medlem+

Re: Sv: Oortodox lack

klasextas skrev:
christian veltman skrev:Kul men roligt!
Så kan det vara ibland har jag hört ;-)
:D :D :D
Inte illa alls!
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem

Inlägg av bas_anton »

Precis, jag har använt Epifanes till möbler, blir kanon. Men funderar på om någon kan ha några dåliga erfarenheter av fernissa och musikinstrument.
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Köpte en hög-kvalite alkyd-baserad båtlack på Trätjära Ab i Götet (Pretentiöst och lite eko-märkvärdigt, men högkvalitetsprodukter). Detta var ngt liknande Epifanes. Det blev en lyster som inte liknar ngt annat. Men det blir många lager, och blir det ojämt och ränder är det kört. Då är det bara till o slipa ner igen. Ett väldigt hållapåande....

På grund av tidsbrist, drog jag bort lacken och lackade med en självutjämnande polyuretanlack, ZAR, istället Två gånger o en mkt tjusig hård halvmatt yta..Kusligt smidigt.. Så kan det gå....

Nästa gång funderar jag på och olja med Wasp. Fantastisk linoljblandning, du slipper terpentinstanken, och slipa in upp till 800 våtpapper, sen blir det Carnaubavax + nördpolering.

Sensmoral; Detta torde inte bli mindre tjusigt än båtlack, men MKT mindre arbete......Men visst är det ngt speciellt med riktigt fin båtlack. Bara doften.....
christian veltman
Medlem+

bas_anton skrev:En fundering angående lack. Tänker lite out of the box. (Ja jag vet, cellulosalack ska det va...)
Kan man lacka en baskropp i ask med båtfernissa? För att få till den där högglansiga ytan? Typ så här http://2.bp.blogspot.com/-inJqH1FA6XM/U ... 742967.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Spelar lacken verkligen så stor roll för tonen?

;-)
Har du funderat över Franskpolering?
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Lack och ton...har jag oxå funderat över. Problemet kanske uppstår om lacken är för mjuk? En båtlack med sådan överglans som på fotot tror jag är fernissade, eller kanske rättare sagt linolje- eller alkydbaserade lacker. Dessa blir inte speciellt hårda. International har en polyurethan-båtlack. Det skall jag nog testa nästa gång.

Rent praktiskt så var det inga problem att lacka baksidan på jazzbasen med båtlack, problemet blev ränder ojämnheter på ovansidan, tex mellan mickarna, där ytan är för liten för att flyta ut jämt....Man för liksom måla kors o tvärs. För mycket hål för att lägga tillräckligt flödigt.

Men! Utvecklingen går fort i den kem/tekniska världen! Varför inte göra som Leo Fender, kolla vad industrin använder(Cellulosa-lack var billigt)Det kommer nya bättre produkter hela tiden

caramba! dags och bygga en båtbas....
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

allan skrev:
På grund av tidsbrist, drog jag bort lacken och lackade med en självutjämnande polyuretanlack, ZAR, istället Två gånger o en mkt tjusig hård halvmatt yta..Kusligt smidigt.. Så kan det gå....
Det var ett mkt intressant tips :tummenupp:

Var det ZAR Ultra du använde? Lat som jag är vill jag lägga så lite arbete som möjligt för att få ett acceptabelt resultat. Dessutom uppges den stå emot alkohol, bra om nå´n spiller öl på scen...

http://www.mpdiy.com/index.php/produkte ... retanlack/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Jajjemensan!

Zar var det! Men det finns en annat märke som jag tror är bätttre, Lingman (basbyggaren) har använt den rakt av på lönnhalsar: Såg mkt bra ut ut och gav vassare resultat en Zaren. Det var en norsk färg. Blå burk med tre vita stjärnor på... Vänta skall jag kolla..
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

...Jag har kollat runt lite och aktiverat minnet.....Jag ser att Zar har en oljebaserad Polyurethan lack (P-lack)
Kör på den! Jag använde den vattenbaserade halvmatta lacken (bråttom o vile inte åka och byta), och den polerade jag upp med Centurion möbelpolish (Bra polish!). Halvmatt låter roligare än det gör sig på en fenderbas...

Detta kanske inte ger samma lyster som häcken på träbåten med 17 fernissa, men säkert bättre än vattenZaren, och dessutom verkar den vara lika lättarbetad som den vattenlösliga. Dessutom har Zar j-ligt snygga oljebetser...

Tveka inte! (Märker att baksätestakterna är lätt maskerad avundsjuka...det är fruktansvärt roligt med olja och lacker, och man får sig en riktig grundkurs i yrkesarbete, varken man vill eller inte..)

Jaja,,Ovanstående skulle jag nog göra om jag ville ha mkt resultat, men inte fastna i veckolånga slip och lackvändor!

Lyckas till och visa foto!
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem

Inlägg av bas_anton »

Än så länge ett drömprojekt. Bilder och dylikt får komma om projektet sjösätts. Men alltid bra att planera lite :-)
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

bas_anton skrev:Än så länge ett drömprojekt. Bilder och dylikt får komma om projektet sjösätts. Men alltid bra att planera lite :-)
+1!
Har en j-baskropp av svensk lönn. Väger 786 kg. Skall bli världens tyngsta jazzbas med kromat plektumskydd... 2017 tidigast...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

allan skrev:...Jag har kollat runt lite och aktiverat minnet.....Jag ser att Zar har en oljebaserad Polyurethan lack (P-lack)
Kör på den!
Lyckas till och visa foto!
Det skall jag! Har bestämt mig för att ta mig i kragen och slutföra ett par mångåriga projekt.
slayerer666
Nykomling

Inlägg av slayerer666 »

Vilken sorts färg är kompatibel att bli överlackad med ZAR ultra Polyuretan? Jag antar att det är viktigt..
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag har inte testat själv (jobbar på det men har haft för många gig i sommar för att hinna med) men jag tror att flera stora färg-kedjor säljer ZAR. Så fråga i butik och, om du sedan köpt, så försök att testa på en provbit eller under plektrumskydd där det inte syns.
slayerer666
Nykomling

Inlägg av slayerer666 »

Jag har inhandlat lack nu. Det blev inte ZAR utan nån norsk motsvarighet med tre stjärnor i loggan. Jag ska testa på en bit trä med grund/färg/lack och sedan polera upp en snygg finish. Hoppas det funkar.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

slayerer666 skrev:Jag har inhandlat lack nu. Det blev inte ZAR utan nån norsk motsvarighet med tre stjärnor i loggan. Jag ska testa på en bit trä med grund/färg/lack och sedan polera upp en snygg finish. Hoppas det funkar.
Håål mig uppdaterad här på PB hur din lack funkar!
slayerer666
Nykomling

Inlägg av slayerer666 »

hitman skrev:
slayerer666 skrev:Jag har inhandlat lack nu. Det blev inte ZAR utan nån norsk motsvarighet med tre stjärnor i loggan. Jag ska testa på en bit trä med grund/färg/lack och sedan polera upp en snygg finish. Hoppas det funkar.
Håål mig uppdaterad här på PB hur din lack funkar!
Jag lovar! :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

En kompis fernissade en bas för snart 30 år sedan. Den är fortfarande klibbig när man tar upp den ur fodralet, fast torkar när den kommer ut i friska luften, men så fort den läggs ner i fodralet så klibbar den fast i plyschen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Skitbra lack. Vet att "Lingman bass" har använt denna när han lackat lönnhalsar...
allan
Medlem+

Allt om cellulosalack-mytologin...

Inlägg av allan »

http://www.provide.net/~cfh/fenderc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
allan
Medlem+

Fullerplast

Inlägg av allan »

En annan rykare i krysset.....

http://www.caraguitars.com/fullerplast.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
slayerer666
Nykomling

Inlägg av slayerer666 »

Lacken heter förresten TreStjerner... Finns i Nordsjö butiker.
slayerer666
Nykomling

Inlägg av slayerer666 »

Vilken typ av färg rekommenderas? Gärna sprayfärg som har snabb torktid. Jag har inte särskilt bra tålamod ;)
Skulle det funka med akryl?
Skriv svar