Hej!
Jag ber om ursäkt om min fråga är korkad men jag har precis startat upp en enskild firma och börjat trubadura ute på olika spelställen. Jag undrar om jag kan betala min replokalshyra (skattefritt) med dessa "vita" pengar och hur denna betalning går till?
/Wagjam
Betala replokalshyra med inspelade pengar
-
- Nykomling
- TDHP
- Forumvärd
Re: Betala replokalshyra med inspelade pengar
Hur skulle en hyreskostnad kunna bli skattefri menar du?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- fieldflower
- Hedersmedlem
Hyreskostnaden blir inte skattefri, men man kan betala den med oskattade pengar.TDHP skrev:Hur skulle en hyreskostnad kunna bli skattefri menar du?
Svaret på frågan är ja.
Om du betalar replokalshyran med pengar från firman dras den utgiften från årets inkomster, dvs du plockar inte ut pengarna som vinst och därmed betalar vanlig inkomstskatt på dem innan du pyntar in dem för hyran.
Skall bokföras som utgift för firman såklart.
Funderade lite på om det betyder att firman måste stå på hyreskontraktet, men det borde egentligen inte behövas eftersom du och firman är samma juridiska person vid enskild firma. Det borde räcka att redovisa inkomster/utgifter på firman. Men någon med mer kunskap kanske kan säga emot eller verifiera detta.
Det är inte jag som tar replokalen för vårt band, så jag har endast teoretiska idéer.
Moms kan man ju också fundera över hur det funkar, men jag är inte så insatt då jag fakturerar som artisteri och därmed inte vare sig betalar in eller drar moms för min firma. och i det fallet betalar man bara hyran inklusive moms, och så är det bra med det.
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Det är ingen moms på hyran.
Eller. Det ska inte vara det i alla fall.
Det fick jag lära mig när vi tog över butiken, ingen moms på våra hyresfakturor.
Eller. Det ska inte vara det i alla fall.
Det fick jag lära mig när vi tog över butiken, ingen moms på våra hyresfakturor.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Nykomling
Tack för svar. Har en fråga till: Kan man fortfarande ta emot studiestöd från ex. Medborgarskolan om man betalar hyran med företagets inkomster (inspelade pengar) ?
- BB3000S
- VIP medlem
Det skulle jag absolut tro - replokalshyra är bara en av sakerna som studiestöd kan gå till, lyckas ni spela ni ihop till hyran kan studiestödet tex gå till mickar, strängar, noter, etc etc. Skulle studieförbundet ändå vilja (eller kräva att få) hiälpa till med hyran specifikt går det ju istället att köpa 'musiktillbehör' för de ingigade pengarna.wagjam skrev:Tack för svar. Har en fråga till: Kan man fortfarande ta emot studiestöd från ex. Medborgarskolan om man betalar hyran med företagets inkomster (inspelade pengar) ?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- eeakga
- VIP medlem
Relaterad fråga:
Vi kör bandet som Ekonomisk Förening med tanken att de vita pengar vi får in köper vi gemensamma prylar för. Funkar bra såhär långt.
Vi har också diskuterat om vi skulle kunna betala vår replokalshyra med firmans pengar, men i vårt fall så står jag personligen på hyreskontraktet, så då är det ju olika juridiska personer.
Någon som har koll på vad som gäller då?
Vi kör bandet som Ekonomisk Förening med tanken att de vita pengar vi får in köper vi gemensamma prylar för. Funkar bra såhär långt.
Vi har också diskuterat om vi skulle kunna betala vår replokalshyra med firmans pengar, men i vårt fall så står jag personligen på hyreskontraktet, så då är det ju olika juridiska personer.
-
- Medlem
Kan du inte ta det som utläggsersättning på samma sätt som om du köpt en kabel eller frimärken med egna pengar och sen fått ersättning från föreningen?eeakga skrev:Relaterad fråga:
http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... tlagg.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har tyvärr ganska dålig koll på ekonomiska föreningar, har mest sysslat med "riktiga" företag och ideella föreningar.

- eeakga
- VIP medlem
Jo, jag tycker ju att det borde kunna gå, men jag ville kolla av lite om någon hade definitiv koll på det.
Ska läsa lite på din länk där. Tack!
Ska läsa lite på din länk där. Tack!