Posta skiva utrikes - hur göra?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Posta skiva utrikes - hur göra?

Inlägg av archisland »

Hej PrataBas, du outtömliga kunskapskälla gällande sånt-som-man-som-musiker-borde-veta-men-känner-sig-rätt-grön-på!

Jag och mitt band har tryckt upp en hög med skivor via Dicentia - och vi tänker nu sälja dem för cirkus 100 SEK + frakt inom landet och motsvarande summa pengar fast i dollars/euro i utlandet.

Inom Sverige kör vi på de gröna, vadderade "porto ingår"-kuverten - men hur ska man lämpligtvis göra om man ska skicka till exempelvis Nederländerna, Ryssland eller USA? Något tips?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Posta skiva utrikes - hur göra?

Inlägg av mrbaloo »

Man kör *inte* med postens gröna vadderade kuvert. Man köper "storpack" av vita vadderade kuvert (bubbelfolievaddering) och skriver ut etiketter med ert bandnamn och ev. returadress (överkryssad adress givetvis).

Därefter lägger man i skivan och klistrar en dekal uppe till vänster på kuvertets framsida. Sedan skriver man mottagarens adress manuellt och lämnar in en hög med "paket" till postombudet. De frankerar och sedan betalar man glatt vad portot för allt kostar.

Vill man vara lite kreativ och litar på mottagarens betalningsvilja, skickar man paketen med ett bifogat inbetalningskort (betalningsbeskrivning).

Det blir mycket billigare än de gröna vadderade kuverten och lite proffsigare.

Lycka till.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Re: Posta skiva utrikes - hur göra?

Inlägg av archisland »

Hoppla! Tack mrbaloo!! :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

När ni köper vadderade kuvert. Var noga med att det skall vara lättviktsmodell med just bubbelfolievaddering. Det spelar kanske mindre roll om de är vita eller bruna. Men ibland hittar man bruna vadderade kuvert som är fyllda med återvunnet papper/wellpapp. De blir då skittunga så att er portokostnad skenar iväg.

Man vill ju bara betala för att frakta produkten, inte förpackningsmaterial, eller hur?

De påsar som består av återvunnet papper (även vadderingen) väger > 40 gram (Jiffy-påse) medan lättviktspåsar med bubbelfolie bara väger ca 8.5 gram (Mail Lite). Mail Lite är dessutom billigare i inköp.

Kolla http://www.rajapack.se" onclick="window.open(this.href);return false; efter CD-modell på Mail Lite. Dessa olika påsar finns naturligtvis hos er lokala pappersgrossist också.

Lycka till
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Tack än en gång!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Skickade skivor till Ryssland, Nederländerna, Brasilien mm. igår! Tack för tipsen!! :)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Bra tips! Hur gör ni om ni ska skicka T-shirts också? Eller både skiva och tisha?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

archisland skrev:Skickade skivor till Ryssland, Nederländerna, Brasilien mm. igår! Tack för tipsen!! :)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kul att ni får sälja skivor utrikes. Häftigt med sån bredd på spridningen av er musik.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:Bra tips! Hur gör ni om ni ska skicka T-shirts också? Eller både skiva och tisha?
Jag har aldrig sålt t-shirts, men jag misstänker att man köper större Mail Lite-påsar och sampackar både cd och tröja i samma paket.

Men man skall nog inte gambla och sno in cd:n i tröjan och stoppa allt i ett vanligt större brev. Man skall inte underskatta hanteringen under transport. Dessutom ser det säkert lite oprofessionellt ut för mottagaren om man gör så. Som band är det nog viktigt att också upprätthålla en proffsig uppsyn även utanför scenen (tex med försäljning av merch.).

/MrBaloo
HerrBerglund
Nykomling

Inlägg av HerrBerglund »

Härligt att få sitta och skicka sin musik över världen, det vore något de!
Personligen sitter jag och skickar kabelskor och elektriska förbindningar på liknande vis över världen, inte lika tillfredställande kanske!

Ha i åtanke att vissa tullar är nogrannare än andra ibland... (utanför EU, t.ex Ryssland, Turkiet & Kineserna kan vara hemska)
Man kan alltid skriva något i stil med "Goods of no commercial value, warranty replacement" eller "Gift" även "Sample" om man vill vara säker på att det når sin destination utan att förtullas. Jag säger inte att man SKA göra så, men man KAN ;)

Vi gör ju fakturor/proforma fakturor på allt vi skickar på jobbet, men det känns väl lite väl tilltaget på dessa ting ibland.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

HerrBerglund skrev:Härligt att få sitta och skicka sin musik över världen, det vore något de!
Personligen sitter jag och skickar kabelskor och elektriska förbindningar på liknande vis över världen, inte lika tillfredställande kanske!

Ha i åtanke att vissa tullar är nogrannare än andra ibland... (utanför EU, t.ex Ryssland, Turkiet & Kineserna kan vara hemska)
Man kan alltid skriva något i stil med "Goods of no commercial value, warranty replacement" eller "Gift" även "Sample" om man vill vara säker på att det når sin destination utan att förtullas. Jag säger inte att man SKA göra så, men man KAN ;)

Vi gör ju fakturor/proforma fakturor på allt vi skickar på jobbet, men det känns väl lite väl tilltaget på dessa ting ibland.
Ja, vi var noga med att kryssa i "gift" till den skivan som skulle till Ryssland :) (Och i det här fallet så var den verkligen det.. :) )
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Utanför Europa:
Grönt vaderat kuvert och lägg till porto för Japan, Filipinerna eller Chile. Lätt billigaste 2kilorna du kan skicka utanför europa!

Annars är det som det sägs åvan, dyrt med frankerat kuvert om man inte ska klämma in närmare 2kilo i ett "S" kuvert
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

(Sweet! Då fick man svar på hur man ska göra när det (förhoppningsvis) blir dags att skicka t-shirts :) Tack Saft!)
Skriv svar