forest green inställningar.
- Basjonas
- Medlem+
forest green inställningar.
Ni som har en Mad Professor Forest Green Compressor:
Använder ni compressor eller sustain-läget.
Spontant tycker jag att det känns skönast att spela i sustain-läget där attacktiden är lång så att anslaget blir okomprimerat men det finns säkert flera sidor av myntet.
Vad tycker ni som använder pedalen?
Använder ni compressor eller sustain-läget.
Spontant tycker jag att det känns skönast att spela i sustain-läget där attacktiden är lång så att anslaget blir okomprimerat men det finns säkert flera sidor av myntet.
Vad tycker ni som använder pedalen?
- Hågge
- Medlem++
Re: forest green inställningar.
Jag kör " sustain- läget"
- blackparkas
- Medlem++++
Jag har den inställningen att i skogen. Där skiter man.
Forest Green Shitting-inställningen helt enkelt.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Hågge
- Medlem++
Shit!blackparkas skrev:Jag har den inställningen att i skogen. Där skiter man.
- Basjonas
- Medlem+
Okblackparkas skrev:Jag har den inställningen att i skogen. Där skiter man.
- blackparkas
- Medlem++++
Nämen är det fler åsikter i ämnet eller ska vi låsa tråden här? 
Har lite compressorfunderingar själv och har ju hört en hel del om Forest Green vid det här laget men inte hunnit testa.

Har lite compressorfunderingar själv och har ju hört en hel del om Forest Green vid det här laget men inte hunnit testa.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Hågge
- Medlem++
blackparkas skrev:Nämen är det fler åsikter i ämnet eller ska vi låsa tråden här?

Jag vetefasen var den gör men i sustain-läget känns den som en Boost-pedal, vilket ALDRIG är fel

- blackparkas
- Medlem++++
Boost har jag aldrig känt nåt behov av, däremot en BRA kompressor som tajtar till saker och ting men ändå inte dödar dynamiken...
- Hågge
- Medlem++
Jag tror den gör det ocksåblackparkas skrev:Boost har jag aldrig känt nåt behov av, däremot en BRA kompressor som tajtar till saker och ting men ändå inte dödar dynamiken...

- Basjonas
- Medlem+
I compressor-läget har den rätt snabb attacktid och "hela" signalen komprimeras.
I sustainläget känns det som att attacktiden är längre och att anslaget därför släpps igenom okomprimerat.
Läste någonstans att det egentligen är så att en del av signalen lämnas okomprimerad i det läget och att level-ratten då blir som en blend-kontroll där man mixar komprimerad och okomprimerad signal. Som parallellkomprimering vid inspelning/mix alltså.
Vet inte hur ligger till rent tekniskt men jag gillar sustainläget rent spontant. Det känns mer som en pressad stärkare där man har kvar bettet, men resten av tonen blir lite fetare.
I sustainläget känns det som att attacktiden är längre och att anslaget därför släpps igenom okomprimerat.
Läste någonstans att det egentligen är så att en del av signalen lämnas okomprimerad i det läget och att level-ratten då blir som en blend-kontroll där man mixar komprimerad och okomprimerad signal. Som parallellkomprimering vid inspelning/mix alltså.
Vet inte hur ligger till rent tekniskt men jag gillar sustainläget rent spontant. Det känns mer som en pressad stärkare där man har kvar bettet, men resten av tonen blir lite fetare.
-
- Medlem+
Funkar inte sustainläget som en omvänd kompressor? Istället för att runda av "topparna" förstärker man de svaga istället, därav att den kanske upplevs som en boost. Finessen är att attacken lämnad opåverkad men signalen upplevs starkare och jämnare. Jag har en Okko comp som fungerar så. Låter skitbra.
- Hågge
- Medlem++
jannej skrev:Funkar inte sustainläget som en omvänd kompressor? Istället för att runda av "topparna" förstärker man de svaga istället, därav att den kanske upplevs som en boost. Finessen är att attacken lämnad opåverkad men signalen upplevs starkare och jämnare. Jag har en Okko comp som fungerar så. Låter skitbra.
Så kan det nog vara, bra blir det i alla fall

-
- Medlem++
Vad är skillnaden mellan den vanliga och hardwired-versionen? Förutom priset dvs...
Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jag tyckte att de lät annorlunda, och men det var för mig mest en smaksak vilken var bäst.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem++
- Aslan
- Medlem++
Håller verkligen med!!!:)Henko skrev:Fyfan vilken bra pedal det här är!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
-
- Medlem+
Hmm, nu blir jag intresserad. Har alltid hatat kompressorer , känns helt stympat att bli av med attacken. Även minsta lilla. Den här måste kollas upp, tack kära PB för all GAS! [WINKING FACE]
- Aslan
- Medlem++
Gör det! Tycker Sustain-läget låter kanon!!!:)theLopp skrev:Hmm, nu blir jag intresserad. Har alltid hatat kompressorer , känns helt stympat att bli av med attacken. Även minsta lilla. Den här måste kollas upp, tack kära PB för all GAS! [WINKING FACE]
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- Hågge
- Medlem++
- Hågge
- Medlem++
Måste säga att min FG verkligen är en keeper! Har nu haft den ett tag och spelar ogärna utan den, i tyngre rocksammanhang. Har turnerat en sväng med den och riktigt fått hårdtesta. Ja den är grym helt enkelt.
- Aslan
- Medlem++
Håller med!!!Hågge skrev:Måste säga att min FG verkligen är en keeper! Har nu haft den ett tag och spelar ogärna utan den, i tyngre rocksammanhang. Har turnerat en sväng med den och riktigt fått hårdtesta. Ja den är grym helt enkelt.
Har du nån favoritinställning att delge här?:)
- Hågge
- Medlem++
Min har hamnat på: Sustain läge, level: kvart i 12 och de två nedre knapparna på kl 12:00. Funkar kanon och saknas verkligen om den fattas.Aslan skrev:Håller med!!!Hågge skrev:Måste säga att min FG verkligen är en keeper! Har nu haft den ett tag och spelar ogärna utan den, i tyngre rocksammanhang. Har turnerat en sväng med den och riktigt fått hårdtesta. Ja den är grym helt enkelt.
Har du nån favoritinställning att delge här?:)
- basmartin
- Medlem+++
Har magnusb:s hemma för test. Intryck; den har ett eget sound, dvs mixtrar lite med eq-kurvan. Blir lite mer botten och en aning grynig karaktär i ljudet. Inte så mycket punch kanske. Kompressorn i min LA-610 är mycket mer transparent än denna, trots att det är en rörkompressor. 

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hågge
- Medlem++
Intressant! kanske därför jag diggar den så hårt till just Hårdrock. När jag finlirar har jag en Aguilar TLC för tillfället.basmartin skrev:Har magnusb:s hemma för test. Intryck; den har ett eget sound, dvs mixtrar lite med eq-kurvan. Blir lite mer botten och en aning grynig karaktär i ljudet. Inte så mycket punch kanske. Kompressorn i min LA-610 är mycket mer transparent än denna, trots att det är en rörkompressor.
- Johanivansson
- Medlem+
Vad konstigt. Jag tycker verkligen att det blir mer attack i compression-läget. Snärtigare.