Halsjustering med oönskat resultat
-
- Medlem
Halsjustering med oönskat resultat
När det kommer till att skruva bas är mina kunskaper och erfarenheter mkt begränsade. Har tidigare nöjt mig med att spela och tagit hjälp av människor som vet vad de gör när det kommer till reparationer och justeringar. Om man aldrig provar så lär man sig ju inget tänkte jag och bestämde mig härom dagen för att försöka sänka stränghöjden lite på min Schatz jazz. När jag köpte den av Kmo så hade den enl mig för hög och stränghöjd vilket jag faktiskt lyckades åtgärda hjälpligt genom att justera dragstången. Det var första gången under min 20-åriga basistkarriär som jag pillade på en bashals med en mejsel. Resultatet blev tillfredsställande. Styrkt av denna, i mina ögon, enorma framgång bestämde jag mig för att upprepa ingreppet - lite till går nog... Efter ett stort antal omtag vara jag tillbaka nästan där jag började... Vad gäller stränghöjden är det inget problem för jag har nu konstaterat att jag gillar känslan av att få "dig in" lite när jag spelar på jazzen men det visar sig nu att den deadspot som tidigare fanns G-strängens sjätte band nu hamnat på sjunde... Frågan lyder: är det bara att fortsätta släppa på dragstången för att få tillbaka deadspoten där den tidigare låg eller har jag under resans gång lyckats ändra något jag inte varit medveten om? Helst vill jag ju bli av med den helt men den är mindre vägen på sjätte än sjunde band.
- BBQV
- Forumvärd
Re: Halsjustering med oönskat resultat
Inget ska ha förändrats iochförsigmed ditt ingrepp så genom att göra "likadant fast tvärt om" så borde du vara tillbaka där du började.
Däremot så bör dragstången ses som ett verktyg för att justera hur böjd halsen är, inte för att sänka stränghöjden. Det har man stallsadlarna till.
Däremot så bör dragstången ses som ett verktyg för att justera hur böjd halsen är, inte för att sänka stränghöjden. Det har man stallsadlarna till.
- Lowlife
- Medlem+
Re: Halsjustering med oönskat resultat
När du ändrar dragstången så ändrar du Hela halssystemets styvhet och resonansfrekvens. Glöm inte att det går att shimsa halsfickan också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!