Basbyggningsprojekt!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Samuel
Medlem

Basbyggningsprojekt!

Inlägg av Samuel »

Hej!

Jag hade tänkt rulla igång ett basbyggningsprojekt om ett par veckor. Problem kommer att uppstå, så här och nu startar jag en tråd där jag ska försöka ventilera mina motgångar och framgångar. Jag har sedan i höstas gått en kurs i trä & smide på en folkhögskola utanför Umeå men i övrigt har jag inga erfarenheter av instrumenttillverkning så detta ska bli väldigt intressant. Budgeten ska jag försöka hålla så lågt som möjligt så jag försöker samla ihop det material som går. Är lite kluven gällande mickar då jag inser att jag där får lägga ut en slant om jag inte tar mina gamla till första basen av märket SX, men jag vettitusan hur bra det kommer att låta. Trä finns, till salu eller gratis, på skolan min och jag tror att där går att finna det mesta jag behöver till kropp och hals. Greppbrädan, om jag bestämmer mig för något annat material än resten av halsen, får jag nog beställa. Någon som vet någon bra adress där man säljer billiga greppbrädor? Trussrod är en annan sak jag funderat på, kanske jag kan ta den från SX basens hals eller kanske till och med tillverka en själv. Någon här på forumet som har gett sig in på ett sådant projekt? Hittade en snubbe på tuben som tillverkade, och det verkade inte vara det svåraste att göra: http://www.youtube.com/watch?v=ztwK3vN5VyM" onclick="window.open(this.href);return false;

Till sist, alla tips och råd och kanske till och med lite skrot någon har liggandes, är av intresse!
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Re: Basbyggningsprojekt!

Inlägg av Zyrran »

gmf.se och gitarrdelar.se har nog det mesta du söker i materialväg.
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Tack z!

Lite frågor.. Är det någon som har någon erfarenhet av att använda björk till kroppen?

Har ni någon åsikt om skillnaden i ljud mellan laminerad- och solid kropp?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Ingen erfarenhet. Däremot vet jag att Falcon här på forumet tidigare haft fina al ämnen till salu.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Samuel skrev:Tack z!

Lite frågor.. Är det någon som har någon erfarenhet av att använda björk till kroppen?

Har ni någon åsikt om skillnaden i ljud mellan laminerad- och solid kropp?
En gitarrbyggare jag känner brukar använda björk i sina byggen till kroppen. Han säger att det är ett utmärkt ton-trä, men rätt tungt så man kan med fördel fräsa i tonkamrar och lägga en separat topp.

Jag tror ytterst få nu levande människor kan höra skillnad på en kropp gjort i ett stycke och en annan som limmats ihop av flera plankor. Plywood har dåligt rykte, fast å andra sidan så funkar det ju utmärkt i ex. Alembics basar (även om deras plyfa består av hoplimmade dyra/utrotningshotade träbitar).
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

BBQV har skrivit bra saker om basbyggande.
http://www.casselbrant.com/bbqv-swewood.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilken folkhögskola går du på?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Tack för svaren!

Jag har nu hittat lite annat trä än bara björk och lönn; relativt stora dimensioner av al, alm och valnöt. Inte för en solid kropp men för tvåämneskropp, även om det kanske inte ljudmässigt gör större skillnad så känns det bättre med två än fem. :)

Jag går Vindelns Folkhögskola.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Samuel skrev:Tack för svaren!

Jag har nu hittat lite annat trä än bara björk och lönn; relativt stora dimensioner av al, alm och valnöt. Inte för en solid kropp men för tvåämneskropp, även om det kanske inte ljudmässigt gör större skillnad så känns det bättre med två än fem. :)

Jag går Vindelns Folkhögskola.
Om du har tillräckligt med valnöt för att göra en topp kommer du få ett vackert instrument!
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Hallå! Jag är på väg att lägga en beställning på dragstång, mickar, greppbräda och bandstavar från stewmac. Det skulle landa på runt 1000+frakt och det jag funderar över är följande.. lönar det sig att köpa från stewmac med tanke på eventuella övriga kostnader, vad brukar den totala räkningen landa på förutom priset för varan och frakt? :?
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Samuel skrev:Hallå! Jag är på väg att lägga en beställning på dragstång, mickar, greppbräda och bandstavar från stewmac. Det skulle landa på runt 1000+frakt och det jag funderar över är följande.. lönar det sig att köpa från stewmac med tanke på eventuella övriga kostnader, vad brukar den totala räkningen landa på förutom priset för varan och frakt? :?
det bör tilläggas att jag ska skicka efter det med den snabbare fraktmetoden, dvs genom dhl express..
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Samuel skrev:
Samuel skrev:Hallå! Jag är på väg att lägga en beställning på dragstång, mickar, greppbräda och bandstavar från stewmac. Det skulle landa på runt 1000+frakt och det jag funderar över är följande.. lönar det sig att köpa från stewmac med tanke på eventuella övriga kostnader, vad brukar den totala räkningen landa på förutom priset för varan och frakt? :?
det bör tilläggas att jag ska skicka efter det med den snabbare fraktmetoden, dvs genom dhl express..
Du åker väl antagligen på tull och moms? Så frågan är om det inte är lika bra att köpa i Sverige, t.ex. av GMF?
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

redan lagt ordern nu :) får hoppas att det inte blir allt för mycket utöver..
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Skissar just nu på formen..
Bilagor
bild 2-1.JPG
bild 2-1.JPG (108.21 KiB) Visad 6378 gånger
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Idag kom grejer från stewmac, snabbt gick det som utlovat! Jag har gjort en skalenlig modell i papp för att få känna formen i händerna (det är svårt att se hur basen faktiskt kommer att bli på endast papper)
Bilagor
DSCN9399-2.jpg
DSCN9399-2.jpg (126.76 KiB) Visad 6323 gånger
DSCN9402-2.jpg
DSCN9402-2.jpg (111.92 KiB) Visad 6323 gånger
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Jag diggar formen! :tummenupp:
Bas.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Dansk_se skrev:Jag diggar formen! :tummenupp:
Jag med! Kom ihåg att övre hornet inte bara är har en dekorativ funktion, utan också är mycket viktigt för balansen.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Fredde79 skrev:Kom ihåg att övre hornet inte bara är har en dekorativ funktion, utan också är mycket viktigt för balansen.
Tror du hornet är för litet och att basen därmed blir framtung?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Samuel skrev:
Fredde79 skrev:Kom ihåg att övre hornet inte bara är har en dekorativ funktion, utan också är mycket viktigt för balansen.
Kan inte säga något definitivt eftersom det beror på så mycket annat också, och jag menar inte att det nödvändigtvis blir ett problem just i detta specifika fall, men jo, ju längre bak axelbandsknoppen sitter, desto större blir ju risken för framtunghet.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Fredde79 skrev:
Samuel skrev:
Kan inte säga något definitivt eftersom det beror på så mycket annat också, och jag menar inte att det nödvändigtvis blir ett problem just i detta specifika fall, men jo, ju längre bak axelbandsknoppen sitter, desto större blir ju risken för framtunghet.
Balans är för fegisar :wink: jag har fått mig en rejäl vänsterbiceps av min epi eb3 (stooort huvud och axebandsknopp bak på halsinfästningen)
Bas.
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Idag har endast suttit och klurat på huvudet.. det blev en jäkla massa tänkande för att balansera estetik och teknik!
Huvudet ska också vara fogat i en lätt vinkel bakåt men ej hunnit rita ut detta..

Trä i basen klurar jag fortfarande på, men jag lutar åt al till kropp och lönn i halsen med en topp av valnöt. Till mina stora sorg fanns valnöten i ej nog stora dimensioner för att göra toppen bookmatched så den får bli i tre istället
Bilagor
headstock.jpg
headstock.jpg (89.54 KiB) Visad 6222 gånger
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sv: Basbyggningsprojekt!

Inlägg av Phear »

Fredde79 skrev:
Samuel skrev:
Det går ju att göra kroppen tjockare vid stallet och tunnare vid hornen

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Phear skrev:
Fredde79 skrev:
Samuel skrev:
Det går ju att göra kroppen tjockare vid stallet och tunnare vid hornen
Det där låter som en bra idé. Det blir ju hävstångseffekt, så tyngden har mest betydelse längst ut.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Funderingar kring ytbehandlingar..

Jag vill olja/vaxa min skapelse, någon som vet om detta också fungerar på halsen med lönn och rosewoodgreppbrädan? Det är ju ett mer utsatt område, bör man alltså använda någon annan ytbehandlingsmetod där?
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Det finns väl vissa fabrikstillverkade basar som har oljadxvaxad hals. Men köper du en olackad hals från Allparts gäller inte garantin om du inte lackar den, p.g.a att halsen kan böja eller vrida sig. Så man bör nog vara rätt säker på träts stabilitet om man inte lackar. Men gör du en laminerad hals , trebitars eller fler, bör det inte vara några problem gissar jag. Har aldrig byggt en hals från scratch så jag vet inte. Men logiskt borde det fungera så. En limträbalk (laminerat trä i flera lager) är ju nästan omöjlig att böja jämfört med vanligt regelvirke, t.ex

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Hejhej!

Jag misstänker att greppbrädan jag beställde från stewmac är felutsågad just där sadeln ska sitta. Mäter jag exakt från sadelnutsåget blir måtten ,enligt stewmacs bandpositions uträknare, lite skeva... :/
Utgår jag dock från ca 0.3 mm in på sadeln stämmer det väldigt bra. Se bild! Och.. jag dubbelkollade även måtten mellan bandhålen i förhållande till varandra, och det stämde precist.

Vad bör jag göra? ska jag sätta in 0.3 mm's spån så utgångsläget blir rätt eller är det rent utav skitsamma, att man inte hör så stor skillnad om sadeln sitter 0.3 mm närmare bryggan?
Bilagor
2.jpg
2.jpg (406.83 KiB) Visad 6101 gånger
1.jpg
1.jpg (332.45 KiB) Visad 6101 gånger
Skriv svar