Xotic RC Booster vs RC Bass Booster?
- mikkejohansson
- Medlem++
Xotic RC Booster vs RC Bass Booster?
Nån som testat båda? Har läst mig till att det inte ska skilja nåt i basresponsen utan bara att basversionen har mer headroom (= mindre gain) och lägre diskantcenterpunkt.
Ska försöka låna en gitarrkompis RC Booster och testa mot min OCD.
Ska försöka låna en gitarrkompis RC Booster och testa mot min OCD.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- BaktaktsBilly
- Medlem
Re: Xotic RC Booster vs RC Bass Booster?
Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
Hojta om/när du testat?
- mikkejohansson
- Medlem++
Yes, will do.BaktaktsBilly skrev:Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
Lutar just nu åt att jag köper en Bass RC Booster i slutet av månaden, sen ska jag testa mot kompisens gitarr-variant

- AndersB
- Medlem
En fin insats i basismens namn!
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
- BaktaktsBilly
- Medlem
En sann välgärningAndersB skrev:En fin insats i basismens namn!

- BB3000S
- VIP medlem
Tyvärr, RC'n är helt omöjlig att sälja - så bra är den!mikkejohansson skrev:Yes, will do.BaktaktsBilly skrev:Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
Lutar just nu åt att jag köper en Bass RC Booster i slutet av månaden, sen ska jag testa mot kompisens gitarr-variant- RC:n kommer alltid gå att sälja

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- mikkejohansson
- Medlem++
Du menar att om jag upptäcker att gitarrvarianten också funkar bra till bas - så kommer jag bli tvungen att ha båda två?!BB3000S skrev:Tyvärr, RC'n är helt omöjlig att sälja - så bra är den!mikkejohansson skrev:Yes, will do.BaktaktsBilly skrev:Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
Lutar just nu åt att jag köper en Bass RC Booster i slutet av månaden, sen ska jag testa mot kompisens gitarr-variant- RC:n kommer alltid gå att sälja
![]()
- BB3000S
- VIP medlem
Kan du behålla (eller köpa) gitarrkompisens RC? Trodde att du bara kunde låna den, Varför inte testa den först, blir du nöjd är du nöjd och slipper köpa en ny RC Bass och ta en ev försäljningsförlust. Fast det är klart, det är ju av otvetydigt intresse att få höra om ett A/B test RC vs RC Bass! Min högst spekulativa gissning är att båda funkar fint till bas, iaf så länge det handlar om passiva basar med normal utsignal.mikkejohansson skrev:Du menar att om jag upptäcker att gitarrvarianten också funkar bra till bas - så kommer jag bli tvungen att ha båda två?!BB3000S skrev:Tyvärr, RC'n är helt omöjlig att sälja - så bra är den!mikkejohansson skrev:Yes, will do.BaktaktsBilly skrev:Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
![]()
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- mikkejohansson
- Medlem++
Den är upptagen ett tag framöver, men jag är väldigt sugen på bas-varianten efter att ha hört så mycket gott om den. Dock nyfiken på den vita medBB3000S skrev:Kan du behålla (eller köpa) gitarrkompisens RC? Trodde att du bara kunde låna den, Varför inte testa den först, blir du nöjd är du nöjd och slipper köpa en ny RC Bass och ta en ev försäljningsförlust. Fast det är klart, det är ju av otvetydigt intresse att få höra om ett A/B test RC vs RC Bass! Min högst spekulativa gissning är att båda funkar fint till bas, iaf så länge det handlar om passiva basar med normal utsignal.mikkejohansson skrev:Du menar att om jag upptäcker att gitarrvarianten också funkar bra till bas - så kommer jag bli tvungen att ha båda två?!BB3000S skrev:Tyvärr, RC'n är helt omöjlig att sälja - så bra är den!mikkejohansson skrev:Yes, will do.BaktaktsBilly skrev:Intresserad hur RC Boostern funkar med GK å TKS...
Hojta om/när du testat?
![]()

- AndersB
- Medlem
Om det handlar om en passiv bas med ovanlig utsignal då? Jag sneglar efter nån pedal som kan göra lättsmuts med mudbuckern i telebasen. Funderar på om inte RC (och Mooer-klonen) samt SFT (och Punkster) kan vara alternativ.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
- Basmagnus
- Medlem++
Jag har både RC och SFT. Gillar RC mer, tycker den färgar mindre och låter fetare än SFT som i mitt tycke är mer dist än lätt skitig od.
- drop A
- Medlem
Sådär tyckte jag också om min SFT tills jag testade att skruva ner EQ´n. Bass & Treble runt kvart i samt låg gain = helt annan pedal. Snyggar upp, fettar till och trycker fram basen i ljudbilden. Därmed inte sagt att den är bättre än RCBasmagnus skrev:Jag har både RC och SFT. Gillar RC mer, tycker den färgar mindre och låter fetare än SFT som i mitt tycke är mer dist än lätt skitig od.

- Basmagnus
- Medlem++
Aha, måste prova! Jag har nog inte riktigt gett den en chans.drop A skrev:Sådär tyckte jag också om min SFT tills jag testade att skruva ner EQ´n. Bass & Treble runt kvart i samt låg gain = helt annan pedal. Snyggar upp, fettar till och trycker fram basen i ljudbilden. Därmed inte sagt att den är bättre än RCBasmagnus skrev:Jag har både RC och SFT. Gillar RC mer, tycker den färgar mindre och låter fetare än SFT som i mitt tycke är mer dist än lätt skitig od.Är själv sugen att testa både den och BB.
- AndersB
- Medlem
Gamla Ampeg hade ju den där Baxandall EQ:n. Antar att den är i SFT:n också? Tycker mig ha läst häromdagen att den finns i RC:n dessutom (SFT:n en variant på RC-kretsen månne)?
När Ampeg släpte sin GVT-serie av gitarrstärkare härom året så var Baxandall-EQ:n med och skapade viss förvirring för att folk inte tyckte de fick nån dist ur dem.
När Ampeg släpte sin GVT-serie av gitarrstärkare härom året så var Baxandall-EQ:n med och skapade viss förvirring för att folk inte tyckte de fick nån dist ur dem.
- AndersB
- Medlem
...och det som saknades var då att de inte kranat upp EQ:n. Helst midratten där sådan fanns. Tror EQ:n ligger innan gainen helt enkelt?
- drop A
- Medlem
Yes! Och med en tvåbands Baxandall (som SFT och RC har) behöver du backa bas och diskant för att få fram den knorriga miden. Blir snabbt grötigt när du drar på mycket bas. Drar du på både bas och diskant blir det hängmatta...AndersB skrev:Gamla Ampeg hade ju den där Baxandall EQ:n. Antar att den är i SFT:n också? Tycker mig ha läst häromdagen att den finns i RC:n dessutom (SFT:n en variant på RC-kretsen månne)?
En bild säger mer än tusen inlägg:

- Basmagnus
- Medlem++
Fast jag tycker fortfarande att Sft'n blir bumligare än RC'n som jag tycker behåller en fastare botten. Favoriten är dock xotic tri-logic som även har ett mid-filter. Den känns iof ännu cleanare än RC.
Kanske ska ta och sätta mig med alla tre och faktiskt kolla om jag har backning för det jag tycker [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Kanske ska ta och sätta mig med alla tre och faktiskt kolla om jag har backning för det jag tycker [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
- kmo
- Medlem++
Håller med föregående talare här. Har inga teoretiska belägg för det, men i min bok låter RCn betydligt bättre än SFTn. Som Basmagnus säger, den har betydligt fastare botten som både förblir fast och lycklig även om man maxar gain. Vilket man måste göra om man vill ha just lite od, så där skiljer ju sig pedalerna åt rejält. RCn är mycket mer en boost än en od, även om den är grym för lite värme och liite spräck om man vill.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- magnusb
- VIP medlem
men fuck måste man köpa en sån här nu också [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- Hågge
- Medlem++
Precis såmagnusb skrev:men fuck måste man köpa en sån här nu också [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

- Hågge
- Medlem++
Nu har jag en!
- magnusb
- VIP medlem
Men vafan!Hågge skrev:Nu har jag en!

My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- Hågge
- Medlem++
Jag vet! helt sjukt!magnusb skrev:Men vafan!Hågge skrev:Nu har jag en!
- magnusb
- VIP medlem
Jag bjuder halva nypriset när du lägger ut den på säljes efter helgenHågge skrev:Jag vet! helt sjukt!magnusb skrev:Men vafan!Hågge skrev:Nu har jag en!

- Hågge
- Medlem++
Ha ha ha..magnusb skrev:Jag bjuder halva nypriset när du lägger ut den på säljes efter helgenHågge skrev:Jag vet! helt sjukt!magnusb skrev:Men vafan!Hågge skrev:Nu har jag en!