Fick mail från Blocket...Varning!
-
- Medlem+
Fick mail från Blocket...Varning!
Fick mail från Blocket att jag skulle få tillbaka pengar till mitt Blocket-konto. Vill varna de som har konto där för jag har inget men fick mail ändå. Klantiga bedragare. Men de har förekommit förr.
Nån som vet om man kan skicka vidare såna mail till polisen eller nån annan myndighet?
Ingemar
Nån som vet om man kan skicka vidare såna mail till polisen eller nån annan myndighet?
Ingemar
- hitman
- Medlem++
Re: Fick mail från Blocket...Varning!
Visst kan man polisanmäla men tyvärr så orkar de nästan aldrig göra något. Det är ett av skälen till att den organiserade brottsligheten går över till Internetbedrägerier.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

- TDHP
- Forumvärd
Jo, det där har cirkulerat nåt år nu.
Det är nog polisanmält ett antal gånger redan.
Det är nog polisanmält ett antal gånger redan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
-
- Medlem+
Jo jag har läst om det tidigare. Men det blir så uppenbart när man inte ens har konto där.
Ingemar
Ingemar
-
- Medlem++
Ett bra tips i största allmänhet är att aldrig lämna ut kontouppgifter/kreditkortsnummer och CVC-kod till någon som man inte håller på att göra business med. Att ett företag skulle vilja ge dig pengar som du inte själv begärt låter inte särskilt realistiskt oavsett vem det gäller och skulle det ske så skulle det inte göras genom att man mailar över uppgifter på det sättet. Den bästa tumregeln utav alla är förmodligen att ta allt på internet med en grävskope-skopa salt 

Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- anthax
- Medlem+
Jag har också fått, samt från "Telia", Visa med mera.
Jag tycker det är skoj att fylla i nummer och namn i formulären med diverse historiska galningar och diktatorer, samt adresser till Lenins mausoleum, Fürer-bunkern, Gulag, Nordpolen och så vidare.
Handlar jag på nätet använder jag ALLTID e-kort med ett tillfälligt nummer som är satt till exakt det belopp som jag ska handla för.
Jag tycker det är skoj att fylla i nummer och namn i formulären med diverse historiska galningar och diktatorer, samt adresser till Lenins mausoleum, Fürer-bunkern, Gulag, Nordpolen och så vidare.
Handlar jag på nätet använder jag ALLTID e-kort med ett tillfälligt nummer som är satt till exakt det belopp som jag ska handla för.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Ja de står på kö med sina mail på oftast dåligt översatt svenska.
Fick en ruggig variant i somras från vad det såg ut en konstnärskollega som enligt mailet hade blivit av med pass plånbok osv och behövde hjälp med pengar för sin hemresa. Där fick jag göra undersökningar innan jag avfärdade mailet som ett bedrägeriförsök.
Hon är mycket ute och reser så där var det inget konstigt. Men någon hade kapat hennes mail och skickade ut till alla hennes kontakter.
Fick en ruggig variant i somras från vad det såg ut en konstnärskollega som enligt mailet hade blivit av med pass plånbok osv och behövde hjälp med pengar för sin hemresa. Där fick jag göra undersökningar innan jag avfärdade mailet som ett bedrägeriförsök.
Hon är mycket ute och reser så där var det inget konstigt. Men någon hade kapat hennes mail och skickade ut till alla hennes kontakter.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- fieldflower
- Hedersmedlem
Sunt förnuft nuförtiden att inte ta såna här mail på allvar.
Minsta lilla "spider sense" skall tas på allvar - INGA myndigheter, banker, etc mailar och ber om uppgifter.
Jobbigare med kapade mail från kompisar, men samma där med spider sense - INGEN mailar om det är kris.
Ringa och kolla är numera sunt förnuft.
Minsta lilla "spider sense" skall tas på allvar - INGA myndigheter, banker, etc mailar och ber om uppgifter.
Jobbigare med kapade mail från kompisar, men samma där med spider sense - INGEN mailar om det är kris.
Medlem i PB50+
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
fieldflower skrev:Sunt förnuft nuförtiden att inte ta såna här mail på allvar.

Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Får lite sånt hela tiden från ebay, länsförsäkringar, SEB, paypal etc. Man ska klicka på en länk å "logga in"
Rätt lätt att genomskåda. Men har man en spamrobot som mejlar å en på tietusen som går på det så är det lätta pengar.
VILL MAN GÖRA NÅGOT ÅT DET. DVS inte göra det till lätta pengar längre. Då ska du ta dej tiden att "logga in" eller svara mejlet (beroende vad som efterfrågas), SJÄVLKLART med falska uppgifter/lösenord/användarnamn/bankkoder etc.
Svarar tusen pers med falska grejer istället för 1 på tietusen med korrekta uppgifter så blir det betydligt mer jobb för att länsa den stackars personen som var lättlurad på pengar. Blir det för mycke jobb så är det inte pengarna värda jobbet längre.
Rätt lätt att genomskåda. Men har man en spamrobot som mejlar å en på tietusen som går på det så är det lätta pengar.
VILL MAN GÖRA NÅGOT ÅT DET. DVS inte göra det till lätta pengar längre. Då ska du ta dej tiden att "logga in" eller svara mejlet (beroende vad som efterfrågas), SJÄVLKLART med falska uppgifter/lösenord/användarnamn/bankkoder etc.
Svarar tusen pers med falska grejer istället för 1 på tietusen med korrekta uppgifter så blir det betydligt mer jobb för att länsa den stackars personen som var lättlurad på pengar. Blir det för mycke jobb så är det inte pengarna värda jobbet längre.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur