Man behöver inte ha en flint på skallen (även om man får ha det...), men dock ska man ha en Flint på pedalbordet (eller golvet) för att få vara med i den här mycket exklusiva klubben. Hojta så får ni ett medlemsnummer, själv tar jag #1 i egenskap av klubbgrundare
Vi kan utväxla bilder på våra Flintar, ljudklipp och inställningar samt intressanta Flint-historier!
Ok då tar jag #2, och öppnar med följande anekdot:
Jag skaffade en tap-pedal till min flint, och ställde om den från favorite till tap, kopplade in den och började spela. Men det blev ett hysteriskt stampande eftersom den bara gör en tremolering (heter det så) mellan stampen. Hmmmm... Jo, det gick att justera, jag var bara tvungen att läsa bruksanvisningen.
mikkejohansson skrev:Ah, den kan båda sakerna (favorite o tap)? Jag har låtit bygga två små-pedaler, men skam till sägandes inte testat dem ännu...! Måste köpa en sladd...
Den kan antingen eller, växlas med en intern bygling.
Jag köpte en sladd med vinklade kontakter, 30 cm, på tgt11. 295 kr, och så använder jag den ändå inte, för den som följde med funkar minst lika bra när man ändå har tap'en löst på golvet.
Johanivansson skrev:Det är typ en tonkontroll för reverbsignalen. Tycker att den gör rätt stor skillnad. Speciellt med plektrum då.
Jo det var det jag tänkte, att det var en tonkontroll. Men min kanske är paj, händer verkligen ingenting när jag skruvar. men annars låter den kanon.
Prova dra upp mixen rätt högt, hör du inte skillnad på color-ratten så gå tillbaka med pedalen...
Jag är " Color-döv" fick en ny pedal idag som också är "trasig"
Trots en för mig icke hörbar Color- funktion så är detta en underbar pedal, och en underbar klubb så klart. Måste säga att med sublima inställningar på både tremolon o reverbet så är denna pedal nog ganska användbar i "verkligheten" och inte bara en leksak. Tycker att den, när jag spelar själv, uppmuntrar och inspirerar till vemodiga folkliga granskogs melodier.
Johanivansson skrev:Haha, så konstigt att du inte hör =)
Ja, verkligen användbar! Speciellt när man flyttar om ordningen till att ha reverbet arter tremolot.
Har inte testat att växla om ordningen, hur blir skillnaden?
Och så en varning: Försök inte driva Flint med 12 v! Jag råkade på nåt sätt slå om min chameleon till 12v på uttaget som driver flint, och då slutade den funka. Inte ens bypass fungerade, och jsg trodde jag haft sönder min flint. Men när jag upptäckte felet sänkte jag till 9 v och nu är allt som det ska igen.
Skillnaden blir ju att aningen blir det tremoloeffekt på reverbsvansen, vilket ju låter onaturligare på ett sätt, iaf om man tänker att reverbet ska simulera ett rum. Då man man också ha mer tremolo, eftersom allt flyter ihop på ett sätt. Tror att man ändrar genom att trycka på båda knapparna och vrida Decay vänster eller höger om mitten.
Johanivansson skrev:Skillnaden blir ju att aningen blir det tremoloeffekt på reverbsvansen, vilket ju låter onaturligare på ett sätt, iaf om man tänker att reverbet ska simulera ett rum. Då man man också ha mer tremolo, eftersom allt flyter ihop på ett sätt. Tror att man ändrar genom att trycka på båda knapparna och vrida Decay vänster eller höger om mitten.
Ska testa i kväll, även om ett rep inte är det perfekta stället att lyssna på subtila skillnader:D
Blev rep utan trummis, så jag hade tid att lattja lite, och jag gillar definitivt trem->reverb bättre än standardinställningen. Dessutom konstaterar jag att jag gillar reverbets color på mörkast möjliga (helt motsols), och fjädervarianten!
tremolot jag använder är 61 harmonic, jag gillar mjukheten och att det blir lite sväv-wobblande. tube 63 är lite för vanligt för mig, medan65 photo kan vara kul om man stampar in takten, chop chop marsch lixom.
Börjar så smått fundera på om inte en Ola borde kunna få plats på mitt bord också...
Trem --> Reverb är ju definitivt mer användbart på bas, eftersom man inte tappar lika mycket volym.
Det är en nice setting! Som du säger är harmonic lite lättare att få användning för. Jag gillar förresten verkligen plate-reverbet också! Lite mjukare...