Köpa med sig en bas från Tyskland?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Köpa med sig en bas från Tyskland?

Inlägg av mrbaloo »

Det här har säkert varit upp på tapeten förr, men vad gäller om jag får för mig att köpa med mig en bas från en musikaffär i Tyskland? Blir det någon extra tull och moms då?

Sen vet jag inte heller vad flygbolagen har för policies. Jag får i så fall heller inte med någon case eller gigbag. Iofs var det möjligt att få den välpackad i butiken och personalen rekommenderade att försöka få med basen som handbagage.

Någon här som vet? Hilfe!
shadowskimmer
Medlem+

Re: Köpa med sig en bas från Tyskland?

Inlägg av shadowskimmer »

Ingen tull inom EU och du betalar tysk moms där du köper.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

mrbaloo skrev:Det här har säkert varit upp på tapeten förr, men vad gäller om jag får för mig att köpa med mig en bas från en musikaffär i Tyskland? Blir det någon extra tull och moms då?

Sen vet jag inte heller vad flygbolagen har för policies. Jag får i så fall heller inte med någon case eller gigbag. Iofs var det möjligt att få den välpackad i butiken och personalen rekommenderade att försöka få med basen som handbagage.

Någon här som vet? Hilfe!
Vad flyger du med? Ryan Air kan man köpa ett säta för instrument, oftast billigare än å checka in det
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Lufthansa
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Köpa med sig en bas från Tyskland?

Inlägg av mrbaloo »

shadowskimmer skrev:Ingen tull inom EU och du betalar tysk moms där du köper.
Det låter ju bra.
shadowskimmer
Medlem+

Inlägg av shadowskimmer »

Om du köper på plats alltså. Är det typ postorder så kan det bli svensk moms istället men jag tolkade dig som att du ska köpa över disk.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

shadowskimmer skrev:Om du köper på plats alltså. Är det typ postorder så kan det bli svensk moms istället men jag tolkade dig som att du ska köpa över disk.
Japp, i så fall på plats.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tyska momsen är typ 19% har jag för mig.

Men den läggs inte på priset som i staterna, priset som står brukar vara det man betalar, om man inte lyckas pruta förstås. :D

Antar att det är nåt speciellt eftersom du inte webbhandlar den istället alt. köper i Sverige?
Jag hade lagt till 500 spänn för ett case och checkat in basen.
När vi flög till Bulgarien med Air Berlin så checkade vi in både bas och gitarrer, gitarrerna i hardcase som vi tejpat ihop... en Explorer och en ESP Eclipse.
Hade utöver detta inget bagage förutom handbagage och de vägde in under maxgränsen så det kostade inget, fick gå som skrymmande dock, men jag tror inte Lufthansa tar extra för det heller.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Tyska momsen är typ 19% har jag för mig.

Men den läggs inte på priset som i staterna, priset som står brukar vara det man betalar, om man inte lyckas pruta förstås. :D

Antar att det är nåt speciellt eftersom du inte webbhandlar den istället alt. köper i Sverige?
Jag hade lagt till 500 spänn för ett case och checkat in basen.
När vi flög till Bulgarien med Air Berlin så checkade vi in både bas och gitarrer, gitarrerna i hardcase som vi tejpat ihop... en Explorer och en ESP Eclipse.
Hade utöver detta inget bagage förutom handbagage och de vägde in under maxgränsen så det kostade inget, fick gå som skrymmande dock, men jag tror inte Lufthansa tar extra för det heller.
Hmm, ja det förståss. En case kanske man skulle kunna kosta på sig om jag slår till.

Sen kan man ju tvista om det är något speciellt eller inte. Affären har ingen webshop utan bara en enkel hemsida. Så jag har helt enkelt bara "snubblat" över en bas som jag gillade mycket skarpt. Som du kanske sett i en annan tråd funderar jag på ett värde hos en sån bas (en vit usa-byggd Peavey Patriot) så man inte betalar för mycket om det skulle bli affär.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Vad kostar det att skicka den till dig själv?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Vet inte, men jag fegade ur och köpet uteblev. Så jag slipper kånka en bas genom flyget.
Skriv svar