Skivsläpp Online (Structural Disorder-content)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Skivsläpp Online (Structural Disorder-content)

Inlägg av archisland »

Äntligen är den här, vår fullängdare THE EDGE OF SANITY!

Den har resulterat i mina första gråa skäggstrån, en massa omtagningar och en hel del jobb.. men nu finns den äntligen ute!

Spotify: http://open.spotify.com/album/25Iqb4xw3a1UuzMVxiCDk7" onclick="window.open(this.href);return false;
iTunes: https://itunes.apple.com/se/album/the-e ... d808720749" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TuRPDu9 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Soundcloud: https://soundcloud.com/structuraldisord ... f-sanity-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Fler länkar kommer att komma senare under dagen (CDBaby, Amazon etc.)

Notera: (Faktiska) CD-skivor kommer snart att finnas att köpa! Mer info om det kommer snart!

Släng gärna ett öra på den och lämna kommentarer om den gillas/ogillas :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Re: Skivsläpp Online (Structural Disorder-content)

Inlägg av archisland »

Basinfo:
På alla spår utom spår 3, 7, 8 och 10 använde jag min Woodo B6 Black Walnut med Aguilar OBP-3 preamp
På spår 8 och 10 använde jag min morbrors Fender Precision från 1963
På introt till spår 3 och på hela spår 7 spelade jag på min Woodo BX5 Tiger Maple fretless

Linesignalen skickades till Scott Crocker som reampade genom en Axe FXII :)
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

..lät det så illa? :P
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Det är ju en skiva som kräver några lyssningar, så det tar lite tid. :)

Jag gillar skivan! Bra sound, bra låtar och skickligt spelat. Det är en kul touch att ni har valt att låta dragspelet låta som dragspel ibland. Sedan gillar jag ju alltid när man låter musikaliska teman gå igen i flera låtar.

Ska jag vara kritiskt mot någonting så måste det tyvärr bli sången. Det låter bra för det mesta, men blir lite för ansträngt i högre register. Och det är väl egentligen ingen större anmärkning, det är väl bara att i just progressiv musik så ställer iaf jag högre krav på perfektionism än i mycket annan musik. Och i och med att det musikaliska på skivan är på så hög nivå så blir sången det som bryter av lite mot det.

Men sammantaget ett riskigt bra album! Underbart att det görs sådan musik av så hög kvalitet i Sverige.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

eeakga skrev:Det är ju en skiva som kräver några lyssningar, så det tar lite tid. :)

Jag gillar skivan! Bra sound, bra låtar och skickligt spelat. Det är en kul touch att ni har valt att låta dragspelet låta som dragspel ibland. Sedan gillar jag ju alltid när man låter musikaliska teman gå igen i flera låtar.

Ska jag vara kritiskt mot någonting så måste det tyvärr bli sången. Det låter bra för det mesta, men blir lite för ansträngt i högre register. Och det är väl egentligen ingen större anmärkning, det är väl bara att i just progressiv musik så ställer iaf jag högre krav på perfektionism än i mycket annan musik. Och i och med att det musikaliska på skivan är på så hög nivå så blir sången det som bryter av lite mot det.

Men sammantaget ett riskigt bra album! Underbart att det görs sådan musik av så hög kvalitet i Sverige.
Tack för kommentarerna och feedbacken! :D Man blir ju lite otålig när man precis släppt skiva och närmast förutsätter att alla har lyssnat lika mycket på den som en själv typ samma dag som den släpps :)
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

För den som är intresserad så är faktiskt skivan en konceptplatta (Ergo: det finns en röd tråd och en berättelse som löper genom hela skivan)

Huvuddragen i berättelsen är följande:

THE EDGE OF SANITY tells the story of a man who suffers from a severe psychosis after finding out that he is about to become a father for the first time in his life. The psychosis manifests itself as a voice that commands the man to kill his pregnant wife and his unborn child. After committing
this crime the man ends up at a closed ward where he only has got himself, his questions and his memory gaps to accompany him. During sessions together with a psychiatrist his memories slowly start to return and the man realizes more and more what he actually has done.

Är man intresserad av att följa med i texterna är det bara att besöka http://www.darklyrics.com/lyrics/struct ... ity.html#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Gillas.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar