Begagnade pianon?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
jannej
Medlem+

Begagnade pianon?

Inlägg av jannej »

Blivit sugen på att ska ett hederligt piano. De finns ju en drös ute för avhämtning. Så länge pianot är helt ut, finns det några märken man ska hålla sig ifrån?

Vad jag förstått ska man hålla sig ifrån mini-varianternabmen annars är de olika tillverkarna generellt likvärdiga?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Begagnade pianon?

Inlägg av Roger Hedin »

jannej skrev:Blivit sugen på att ska ett hederligt piano. De finns ju en drös ute för avhämtning. Så länge pianot är helt ut, finns det några märken man ska hålla sig ifrån? Vad jag förstått ska man hålla sig ifrån minivarianterna men annars är de olika tillverkarna generellt likvärdiga?
Ett stort svart piano med eller utan kandelabrar! Skämt åsido: de stora gamla svarta åbäkena låter ju finemang. Se bara till att det har metallram, att det inte är alltför ostämt - inte heller nedstämt som många tenderar vara, för det är ett elände att dra upp dem till rätt tonhöjd - och att mekaniken inte bråkar. Se sedan till att ha en rejäl släpkärra/skåpbil, bra olycksfallsförsäkring, starka nerver och lättlurade muskulösa kompisar utan omdöme som kan hjälpa dig bära. Sen är det bara att ta hem det. Nordiska och/eller Skandinaviska Pianofabriken är gamla fina märken. Det finns andra också. Lyssna och ta det vars klang du gillar!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Roger Hedin skrev:
jannej skrev:Blivit sugen på att ska ett hederligt piano. De finns ju en drös ute för avhämtning. Så länge pianot är helt ut, finns det några märken man ska hålla sig ifrån? Vad jag förstått ska man hålla sig ifrån minivarianterna men annars är de olika tillverkarna generellt likvärdiga?
Ett stort svart piano med eller utan kandelabrar! Skämt åsido: de stora gamla svarta åbäkena låter ju finemang. Se bara till att det har metallram, att det inte är alltför ostämt - inte heller nedstämt som många tenderar vara, för det är ett elände att dra upp dem till rätt tonhöjd - och att mekaniken inte bråkar. Se sedan till att ha en rejäl släpkärra/skåpbil, bra olycksfallsförsäkring, starka nerver och lättlurade muskulösa kompisar utan omdöme som kan hjälpa dig bära. Sen är det bara att ta hem det. Nordiska och/eller Skandinaviska Pianofabriken är gamla fina märken. Det finns andra också. Lyssna och ta det vars klang du gillar!
Hehe. Just den här gången tänkte jag spara mina vänner och utnyttja rot-avdraget för en flytt. Det kommer ut pianon titt som tätt. Men jag vill bara välja ett som låter bra och kommer fungera när man väl investerar i ett flytt och att stämma det.

Helst vill man slippa något hopplöst åbäke när man väl har baxat in allt på plats.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Antar att det är olika kvalitet på olika märken, vilket bör gå att googla innan man ringer på annonsen.
Det är billigare att bara stämma ett piano än att byta ut en massa stämnaglar för att de inte stod emot tidens tand...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+

Inlägg av bostrowskij »

Yamahapianon brukar ha bra och lättspelad mekanik. Annars är det väl gamla svenska och tyska märken som brukar vara bra, Nordiska piano, Malmsjö , Hoffman m fl
Jag brukar alltid rekommendera småbarnsföräldrar att skaffa ett riktigt piano om de vill att deras barn ska intressera sig för musik. Det är bara att ställa in det så går barnen dit och spelar på det självmant. Ett akustiskt piano är alltid mycket mera spännande med sin klang och dynamik än ett digitalt keyboard, såna tröttnar de betydligt snabbare på.
Gubbstrutt 60+
Skriv svar