hahaha... touché!Johannes skrev:Jag har hört att det har hänt att musiker med attitydsproblem har svårt att hitta folk att spela med men så är det väl inte i detta fallet?Nyasu skrev:Ja, det var inte mycket till råd ni hade iallafall.
Hur blir man musiker?
- Simon Andersson
- Medlem++
-
- Kontot är inaktiverat
- peter_s
- Medlem++
Jag tycker nog också att du har fått flera bra råd...Nyasu skrev:Ja, det var inte mycket till råd ni hade iallafall.
Men, om du nu inte lyckas hitta andra som vill spela din musik med dig i din hemstad, testa att leta på Internet. Själv har jag, tack vare kontakter jag fått på myspace, gjort en platta i en konstellation med en snubbe i USA och en i Mexiko; och så har jag för tillfället ett samarbete på gång med en annan amerikan, och ett annat med en kille i Japan. Givetvis kommer inget av de nämnda samarbetena leda till några gig - om man nu ska vara realistisk - men det är okej för mig. Vill man så kan man alltid fixa solospelningar.
- blackparkas
- Medlem++++
Vill du få igång musiklivet i din stad så behöver du kanske få ihop ett gäng likasinnade och starta nå´t musikcafé eller nå´t liknande.
Rockklubb en gång i månaden på nå´t utehak kanske?
Rockklubb en gång i månaden på nå´t utehak kanske?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Fender
- Medlem
Climb the mountaiin
Kan bara instämma med tidigare svar på dina frågor och tycker nog att du har fått en hel del att fundera på. Vad jag reflekterar över är att du är 28 bast och inte har några att spela med. Var är dina polare du gigade med tidigare eller har du precis tänkt börjat igen efter uppehåll och alla har dragit till storstan? Jag har jobbat som heltids musiker i mer än 20 år och nästan alla jobb kommer från folk man spelat med tidigare en del fixar man själv eller som ngn sa tidigare att man blir med i band, gig eller vick för att man skapat sig ett kapital som musiker. Det finns nog tyvärr inga genvägar. Vill du hitta folk att spela med och köra ditt race måste du presentera en idé och vara grymt övertygande, till och med sätta gig som morot eller vara öppen för alla tänkbara förslag för att få in en fot i musiker svängen. Utanför kan du nog inte ändra på förutsättningarna som tydligen var bättre förr, inte ens om du vore kommunal kultur politiker. Lycka till.
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.
https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.
https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
Re: Climb the mountaiin
Jag har aldrig haft några sådana.Fender skrev:Var är dina polare du gigade med tidigare
Nej, jag är högerkristen.
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Hur blir man musiker?
Gör folk planer?
VAD, NÄR, HUR.
Vad vill du/ni göra. När ska det göras. Hur gör du/ni för att det ska bli av.
PLAN:
VAD: Spela utanför hemstaden
NÄR: Innan året är slut
HUR: Örjan frågar TDHP på Pratabas om lite tips på krogar som kör rock. Lasse frågar sångaren i sitt tidigare band om han har någon kontakt. Bertil ska se till att fixa ett schysst presskit så att vi kan sälja in vår grej till krogen/spelstället sen.
DEADLINES: Maj ska alla kontakter vara samlade samt presskittet klart. Därefter börjar vi kontakta ställena.
Jävlit bögtöntigt å orockigt. Men det funkar. Då blir saker gjorda istället för att man sitter å önskar eller väntar på att nån annan ska.
"Höja gaget", "Åka på turne", "släppa skiva", "få över 1000 plays på vår nya youtubevideo"
Börja smått, å se till att följa upp. Den viktiga frågan är "HUR GÖR VI FÖR ATT". Kan man svara på det så är det ju inget som hindrar en från att göra just det.
VAD, NÄR, HUR.
Vad vill du/ni göra. När ska det göras. Hur gör du/ni för att det ska bli av.
PLAN:
VAD: Spela utanför hemstaden
NÄR: Innan året är slut
HUR: Örjan frågar TDHP på Pratabas om lite tips på krogar som kör rock. Lasse frågar sångaren i sitt tidigare band om han har någon kontakt. Bertil ska se till att fixa ett schysst presskit så att vi kan sälja in vår grej till krogen/spelstället sen.
DEADLINES: Maj ska alla kontakter vara samlade samt presskittet klart. Därefter börjar vi kontakta ställena.
Jävlit bögtöntigt å orockigt. Men det funkar. Då blir saker gjorda istället för att man sitter å önskar eller väntar på att nån annan ska.
"Höja gaget", "Åka på turne", "släppa skiva", "få över 1000 plays på vår nya youtubevideo"
Börja smått, å se till att följa upp. Den viktiga frågan är "HUR GÖR VI FÖR ATT". Kan man svara på det så är det ju inget som hindrar en från att göra just det.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Eller mer seriöst endå:
VAD: Leva på musiken
NÄR: 2015
HUR: Åttadubbla våra gig, våra merchintäkter, royalitys. Eller ta 8gånger mer i gage och höja priserna.
Sen börjar man om.
VAD: Åttadubbla antalet gig per år.
NÄR: Innan 2015
HUR: Börja spela Creedens covers
VAD: Leva på musiken
NÄR: 2015
HUR: Åttadubbla våra gig, våra merchintäkter, royalitys. Eller ta 8gånger mer i gage och höja priserna.
Sen börjar man om.
VAD: Åttadubbla antalet gig per år.
NÄR: Innan 2015
HUR: Börja spela Creedens covers
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
- Blackfingers
- Medlem
Jag har förvisso ett band men det tog tid att hitta, och en jävla massa tur, så jag har börjat jobba för att de yngre ska inse att det här med musik och band är coolt, och ge dem en chans till en levande musikkultur. Visa att det går att få komma ut och spela även om man kommer från en liten ort. Som till exempel The Hawkins som kommer från grannorten Arboga som vann en plats på sweden rock.
Fender Vintera 70s Jazz
- Phear
- Medlem+
Re: Sv: Hur blir man musiker?
Vad har du gjort åt saken själv sedan du skapade tråden?Nyasu skrev:Fortfarande lika aktuellt.
Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
-
- Medlem
Intressant tråd.
Min uppfattning är, tvärt emot trådskaparen, att det finns ganska många spelställen runt om i landet just nu.
I staden jag bodde i tidigare (Helsingborg) är det fler nu än det någonsin varit som har livemusik på helgerna.
I den jag bor nu vet jag inte, bott där för kort tid (Göteborg).
Dock ganska få ställen för musiker som bara vill spela egen musik, men så har det ju mer eller mindre alltid varit (möjligen undantaget första punkvågen, och anledningen då var att folk såg till att det "hände").
Det låter kanske hårt (men det är inte menat så) men har man rykte om sig att vara bra på att lira i sin stad men inte får några speljobb ändå är det något som inte stämmer (speciellt då om man är duktig keyboard kille, såna finns det väldigt, väldigt få av). Troligtvis något på det "socialkompetens" planet, att man på ett eller annat sätt sänder ut "svår" signaler till folk. Kan vara så enkla grejer som att man ställer högre krav på andra än man kan leva upp till själv, skall bestämma lite för mycket ("alla skall spela som jag vill, det är min vision, jävlar och fan!" Många låtskrivare trampar i den tunnan, tunnan är okay om man hyr de andra och ger dem lön, annars full av "ingen vill jobba med dig"), att man dissar saker (musik) lite för ofta eller lite för hårt (väldigt vanligt) eller nått.
Även om man inte spelat med någon av dem som eventuellt tycker så så är hur man pratar om andra musiker (eller nästan vad som helst) det som sänder signalerna.
Kanske är man bra på att lira men kreativt pannkaka, alltså att man inte bidrar med något? Kunna lira är ju en egenskap som är... ganska vanlig. Det finns många som kan det.
Att vara lätt att komma överens med, easy going guy, är nog den viktigaste egenskap en musiker kan ha.
Man tar inte plats (förutom när man skall det), man är uppmuntrande/peppande utan att vara fjäskig, men sprider gott humör och ställer inte krav hela tiden.
Speciellt om man inte skall bli stjärna i eget namn. Spela bra nog för giget finns det hur många som helst som kan, så att tro att man skall få jobb för att man är en fena på att lira är att lura sig själv.
Man behöver vara en fena (det hjälper i alla fall), men det är kanske 10-20 % av vad som behövs.
Lära sig fort som fan är också en attraktiv egenskap.
Ha koll på sitt sound, ta sin plats i mixen (inte dominera och inte mesa), ha rätt på sin tajming (viktigt) och sin intonering. Kunna sjunga stämmor hjälper en mycket.
Mest av allt, vara en drivande kraft, att själv se till att det finns gig osv.
Det är lätt att hitta folk att lira med om man har gig som kommer in.
Lycka till hur som helst.
/Magnus
Min uppfattning är, tvärt emot trådskaparen, att det finns ganska många spelställen runt om i landet just nu.
I staden jag bodde i tidigare (Helsingborg) är det fler nu än det någonsin varit som har livemusik på helgerna.
I den jag bor nu vet jag inte, bott där för kort tid (Göteborg).
Dock ganska få ställen för musiker som bara vill spela egen musik, men så har det ju mer eller mindre alltid varit (möjligen undantaget första punkvågen, och anledningen då var att folk såg till att det "hände").
Det låter kanske hårt (men det är inte menat så) men har man rykte om sig att vara bra på att lira i sin stad men inte får några speljobb ändå är det något som inte stämmer (speciellt då om man är duktig keyboard kille, såna finns det väldigt, väldigt få av). Troligtvis något på det "socialkompetens" planet, att man på ett eller annat sätt sänder ut "svår" signaler till folk. Kan vara så enkla grejer som att man ställer högre krav på andra än man kan leva upp till själv, skall bestämma lite för mycket ("alla skall spela som jag vill, det är min vision, jävlar och fan!" Många låtskrivare trampar i den tunnan, tunnan är okay om man hyr de andra och ger dem lön, annars full av "ingen vill jobba med dig"), att man dissar saker (musik) lite för ofta eller lite för hårt (väldigt vanligt) eller nått.
Även om man inte spelat med någon av dem som eventuellt tycker så så är hur man pratar om andra musiker (eller nästan vad som helst) det som sänder signalerna.
Kanske är man bra på att lira men kreativt pannkaka, alltså att man inte bidrar med något? Kunna lira är ju en egenskap som är... ganska vanlig. Det finns många som kan det.
Att vara lätt att komma överens med, easy going guy, är nog den viktigaste egenskap en musiker kan ha.
Man tar inte plats (förutom när man skall det), man är uppmuntrande/peppande utan att vara fjäskig, men sprider gott humör och ställer inte krav hela tiden.
Speciellt om man inte skall bli stjärna i eget namn. Spela bra nog för giget finns det hur många som helst som kan, så att tro att man skall få jobb för att man är en fena på att lira är att lura sig själv.
Man behöver vara en fena (det hjälper i alla fall), men det är kanske 10-20 % av vad som behövs.
Lära sig fort som fan är också en attraktiv egenskap.
Ha koll på sitt sound, ta sin plats i mixen (inte dominera och inte mesa), ha rätt på sin tajming (viktigt) och sin intonering. Kunna sjunga stämmor hjälper en mycket.
Mest av allt, vara en drivande kraft, att själv se till att det finns gig osv.
Det är lätt att hitta folk att lira med om man har gig som kommer in.
Lycka till hur som helst.
/Magnus