Den obligatoriska gula hammaren är med så klart.

Nej, det kommer inte du (heller) att göra.Fluktbas skrev:Jag provade att spela på min jazzkopia för första gången på några månader. Det kändes som att den hade konstigt metallskräp på greppbrädan, då jag nu i stället övat med en bandlös. Då tänkte jag att eftersom jag varken spelar på den eller gillar banden längre, kunde jag göra som alla andra och ta bort dem. Få bort dem klarar jag nog. Men jag undrar.
Vad ska man använda för kemträ? Något som är så likt rosewood som möjligt gärna. Vet någon som vilken produkt som är bra? Märke och namn?
Jag tycker om känslan i greppbrädan och vill inte lacka. Måste jag det om jag bara kör flats?
Kommer jag att låta som Jaco nu?
Skönt att veta att jag bara är ett strängval från JacoJazzBassillen skrev:Nej, det kommer inte du (heller) att göra.Fluktbas skrev:Jag provade att spela på min jazzkopia för första gången på några månader. Det kändes som att den hade konstigt metallskräp på greppbrädan, då jag nu i stället övat med en bandlös. Då tänkte jag att eftersom jag varken spelar på den eller gillar banden längre, kunde jag göra som alla andra och ta bort dem. Få bort dem klarar jag nog. Men jag undrar.
Vad ska man använda för kemträ? Något som är så likt rosewood som möjligt gärna. Vet någon som vilken produkt som är bra? Märke och namn?
Jag tycker om känslan i greppbrädan och vill inte lacka. Måste jag det om jag bara kör flats?
Kommer jag att låta som Jaco nu?
Basister som låter som Jaco är "Few and far between"
Minimikravet för hans knorrljud är Rotosound Swing Bass 66, en rund stålsträng som äter rosewood med glupande aptit.
Jaco lackade sin greppbräda med epoxi.
Du får göra ett val; Jaco eller greppbrädeskänsla.
Många, vänner till mig till och med, upplever att synliga bandmarkeringar, som erhålls med kemträ i avvikande nyans kan vara en hjälp.
Behöver man det inte så blir det ju snyggare.
/Jazzo Bassillius
Jag använde någon sorts (har glömt vilken) fernissa från Nordsjö. Funkade fint.basen skrev:Ni som har lackat greppbrädan med båtlack och haft det ett tag, hur är hållbarheten jämfört med andra typer av lack och är ni nöjda med resultatet?
Stempa skrev:Kul att råka hitta den här tråden precis innan jag ska ta tag i ett banda av projekt.
Har en undran ang lack på greppbrädan efter avbandning. Om lacken är för hård, är det inte risk för sprickor i lacken om halsen skulle få för sig att typ klimatjustera sig själv till en bow?
Stempa skrev:Äh, jag är nog bara nojig. Vill göra rätt från början den här gången. Men skulle nog själv föredra mer träfeeling än att det ser ut att ligga en hård glasruta på halsen. Fast snyggt är det.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Gul hammare, så klart?magstorm skrev:...så jag testade med en gammal sliten skruvmejsel och en hammare (utan att använda lödkolv). Den metoden visade sig vara klart effektivare...