För 24 år sen så började jag med två nya hagströmhalsar inköpta i Hagströmbutiken på Drottninggatan här i Stockholm (Varför köpte jag inte fler nya hagströmhalsar då?), och en tung Mahogany-planka (vill ju ha ett bra sustain i kroppen) som inköpts och kapats på mitten, samt limmats ihop långsida mot långsida och sågats ut, hos en barndomsväns (ena gitarristen i bandet) morbrors konstnärsatelje i Södertälje.
Sen hände inte mycket mer förutom att Arne Arvidsson fick uppdraget att fräsa ut halsfästena i kroppen. Sen inköptes Shallerstämskruvar. Två bas-set och ett gitarrset som monterades på halsarna.
Nu sitter jag och funderar på om jag ska tillverka en ny kropp då mycket blev fel. Kroppen skulle ha gjorts spegelvänd så att undre halsen kom närmre , och halsen för åttan skulle ha hamnat som övre hals istället för undre hals.
Sen väger basen blyyyyyy (Mahogany ÄR ju tungt), och är felbalanserad och p g a det kräver en special-lösning för att bli spelbar på scen.
En idé är att fräsa av en centimeter av baksidan av kroppen för att få en lite mer hanterbar vikt (om och när pottar, mickar m.m. ska fräsas ur så minskar vikten lite till) i nuläget så är det en noll-balans när jag bara har ett fäste bakpå övre halsens skruvning, (Hagströmhalsarna med sina H-skenor tynger ner mycket),om jag fräser bort en del av materialet i kroppen så kommer halsarna tynga ner sin ände av basen än mer.
Eller som sagt, gå tillbaka till ruta 1 med en annan Mahogany-planka.
Vad tycker ni andra? Ska jag börja om, eller?