Holy Shit!! (Mesa Fluxdrive content....)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Re: Holy Shit!! (Mesa Fluxdrive content....)

Inlägg av kmo »

Håller med Parkas här, tycker inte fluxen stjäl någon bas och jag har den inte maxad. Äger bägge och jag tycker väl BBn är mer av en dist än od, även om den är magiskt bra. Gillar bägge skarpt, men är man ute efter lätt od är BB fel val.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
theBasstard
VIP medlem

Inlägg av theBasstard »

blackparkas skrev:Märkligt.

Någon reverbeffekt har jag aldrig märkt med min Flux, vare sig när jag testat på bas eller gura.
Och att den skulle stjäla bas trots max på bas-ratten är också det väldigt underligt.
Videon som gjorde att jag skaffade pedalen (som jag inte kan hitta längre) demade just detta klockrent och senast igår när jag repade upplevde jag att den snarare adderade bas med basen på max än drog bort...!
Kände efter du skrev Parkas & pga. allt bra jag läst om pedalen att det var på sin plats att koppla in pedalerna en gång till för ett litet snabbtest! Denna gång kopplades dessa in i Cubase hemmavid, helt utan andra effekter i signalkedjan & lyssning via lurar.

Först ut var FluxDriven & jag tänkte SHIT vad bra den låter! Upplevde här inte riktigt samma basstöld som jag tidigare nämnt, men inte heller som du säger Parkas att den skulle addera någon nämnvärd mängd bas... :?
När jag sedan kopplade in Bass BB Preamp:en så bleknade den förstnämnda dessvärre igen. Jag kan inte annat än förbluffas av den transparens som BB:n uppvisar. Vad gäller Flux:en är det svårt att förklara den färgning som sker av ljudet, vill inte riktigt kalla den för reverbeffekt, men det blir lite "litet rum" eller "låda" över ljudet, speciellt i jämförelse med den väldigt transparenta BB:n.

Efter min ytterligare testomgång så måste jag nog säga att dessa båda är mycket trevliga pedaler! Hade jag bara lånat hem Mesa FluxDrive:n hade det troligtvis slutat med köp, men det misstag jag gjorde var att köra en A/B-test mot Xotic Bass BB Preamp, som i mina öron är den bättre av dessa två!

Tillägg:
Håller helt med KMO & nämnde även detta i första delen av min test, du får inte alls till samma snälla OD på BB:n som på Flux:en, utan det är mera dist i karaktären! :D
Och Parkas, vi testade även Flux:en på gitarr när vi var i repan, & då lät den helt underbart! :tummenupp:
Min pres.

Huvudsaklig utrustning:
Fender Geddy Lee CIJ, Fender Aerodyne CIJ, Yamaha BB1000s, Sire M.Miller V3, Texas J, Bach P51, HPD Fenderbird, Ibanez AEB8E,
EBS Reidmar 750 + 500, 2 x TKS S112, Hartke 210TP + ett gäng pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...

Ja, alla bra pedaler kan ju inte falla ALLA i smaken, då vore det tråkigt!! :D

Kan inte minnas att jag testat nå´n BB faktiskt, var nära att köpa en otestad dock för ett tag sedan men...
Nåväl.
P-bas och Flux är hittills för min del odiskutabelt ballaste kombon. :D
Sedan kan jag hålla med om att den inte är helt transparent, när jag kör den får jag en elakare mid vilket gör den bättre än de flesta pedaler jag testat eftersom ljudet tränger igenom ännu mer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Och som sagts tidigare, Fluxen är vansinnigt bra när det gäller att få till lite småspräck och frän OD, den låter bra när man vrider på mer också, men för min del passar den bäst med P-bas och gain på kl 8 typ vill jag minnas.

Har ju testat med aktiva mickar också och fick till det rått och ballt då också, med mer gain.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+

Inlägg av bassgroover »

Har nu gjort ett flertal tester som theBasstard m.f.l. mellan Fluxen och BB i bandsituation, och det är ju bara att inse att smaken är som baken, men i mitt fall så vinner Fluxen varje gång, och jag tappar ingen botten när jag har basratten på mellan åttio och nittio procent. Även mina kära bandmedlemmar föredrar Fluxen, så Xotic Bass BB får gå.
Ska tilläggas att i mitt fall så handlar det om "kvart i nio gain", typ.
Så en BB finns till salu. :lol:
Ville verkligen att BB skulle passa mig bättre då jag fullkomligt älskar RCn som är always on på mitt bord.
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

bassgroover skrev:Har nu gjort ett flertal tester som theBasstard m.f.l. mellan Fluxen och BB i bandsituation, och det är ju bara att inse att smaken är som baken, men i mitt fall så vinner Fluxen varje gång, och jag tappar ingen botten när jag har basratten på mellan åttio och nittio procent. Även mina kära bandmedlemmar föredrar Fluxen, så Xotic Bass BB får gå.
Ska tilläggas att i mitt fall så handlar det om "kvart i nio gain", typ.
Så en BB finns till salu. :lol:
Ville verkligen att BB skulle passa mig bättre då jag fullkomligt älskar RCn som är always on på mitt bord.
Ska man gnälla lite på Xotic så är det nog så att det är ett litet för stort hopp gainmässigt mellan RC och BB.
Grymma pedaler båda, men RC skulle morra lite till eller BB börja lite snällare. I en perfekt värld....
Men det är ju därför man uppfann Fluxdrive, jag har alla tre :D
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
theBasstard
VIP medlem

Inlägg av theBasstard »

Håller med om att BB:n kunde fått vara lite snällare, även i mitt tycke! :tummenupp:

Blev f.ö. lite spontant med EBS MultiDrive, blir intressant att testa! :D
Min pres.

Huvudsaklig utrustning:
Fender Geddy Lee CIJ, Fender Aerodyne CIJ, Yamaha BB1000s, Sire M.Miller V3, Texas J, Bach P51, HPD Fenderbird, Ibanez AEB8E,
EBS Reidmar 750 + 500, 2 x TKS S112, Hartke 210TP + ett gäng pedaler
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

upp till bevis, åker till repan nu!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

saft skrev:upp till bevis, åker till repan nu!
Vad tyckte du då?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

(Psst! Gain ratten på BB:n går att vrida på :D )
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Aslan skrev:

Är inte säker än. Låter som sagt tidigare, bra, hur man än rattar. Upplever inte att den snor nå bas om man rattar upp till ca kvart över.
Måste testa lite till. Och testa ihop med bandet åxå. Det som låter gött själv låter inte alltid gött tillsammans lixåm.

Måste jag exprimentera lite.
Har en MXR envelope som får de perfekta whoop svepet jag vill ha i vissa partier. Sen har jag VT bass som gör att basen låter kukbra och tydligt tillsammans med gura å trummor.
Men kör jag dom tillsammans så tappar envelopen hela dynamiken. Just nu har jag en boss lopp å switchar emmelan VTn å MXRen.
Men det saknas lite lite knorr efter envelopens svep.
Sen behöver jag även kunna trampa igång overdrive av bara fan på en ny låt där jag har åttondelar i bakgrunden hela refrängen, på ljusa ljusa E. Måste få ner attacken från plonk plonk till wrom wrom :P

Vi får se hur det går ihop
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

saft skrev:
Aslan skrev:

Är inte säker än. Låter som sagt tidigare, bra, hur man än rattar. Upplever inte att den snor nå bas om man rattar upp till ca kvart över.
Måste testa lite till. Och testa ihop med bandet åxå. Det som låter gött själv låter inte alltid gött tillsammans lixåm.

Har en MXR envelope som får de perfekta whoop svepet jag vill ha i vissa partier. Sen har jag VT bass som gör att basen låter kukbra och tydligt tillsammans med gura å trummor.
Men kör jag dom tillsammans så tappar envelopen hela dynamiken. Just nu har jag en boss lopp å switchar emmelan VTn å MXRen.
Sen behöver jag även kunna trampa igång overdrive av bara fan på en ny låt där jag har åttondelar i bakgrunden hela refrängen, på ljusa ljusa E. Måste få ner attacken från plonk plonk till wrom wrom :P

Korkad fråga kanske, men du har väl envelopen efter VT:n?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

strummer skrev:
saft skrev:
Aslan skrev:

Korkad fråga kanske, men du har väl envelopen efter VT:n?
Har testat båda. Men inte nöjd:P
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Dubbeltestade igen, efter att Aslan fråga, men den låter inte bra efter VTn.

Men nu har jag hittat rätt!

MXR Envelope vidare till Mesa Huxfluxen. Level och gain på kvart i. Bass på max, treble på lunch.
Genom Boss LS2 effektlopp, och VTn genom andra loopen.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Kört med fluxen ett par veckor nu med båda banden på några rep. Satan vad nöjd jag är med den, ville bara säga det :lol:
Vet inte hur ni andra använder den men jag kör bara med ytterst lite gain. Rörtoppen redan lätt distad vid hårda anslag så tajtar den till ljudet på ett grymt trevligt sätt. Distat blir det, men tillsammans med andra instrument upplevs det inte direkt distat. Bara genomträngande och fylligt.
Den är väl på större delen av tiden haha, vill inte slå av den.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kör med gain på kl 8 ungefär som max i ena bandet, vrider upp den till kl 11 typ i det andra.

Packade precis upp min andra Flux-Drive!
Har ju två bord, två lokaler, två riggar etc... då måste man ju ha två Fluxar...

Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Kör med gain på kl 8 ungefär som max i ena bandet, vrider upp den till kl 11 typ i det andra.

Har ju två bord, två lokaler, två riggar etc... då måste man ju ha två Fluxar...
Har du provat Flux-5an oxå?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Jepp, gain på runt kl 8 här också.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Aslan skrev:
blackparkas skrev:Kör med gain på kl 8 ungefär som max i ena bandet, vrider upp den till kl 11 typ i det andra.

Ja vafan Parkas, plocka hem en Flux 5a och testa nu! Jag är sjukt sugen på en sån!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

Kom hem precis efter premiärgig med min Höfner http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=72797
Mycket nöjd med hur den lät. Men så slog jag på Fluxen och jädrar va fet den blev. Körde hela giget med enbart flux oxh volympedal! Sjukt kul kombination!
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+

Inlägg av hellride »

Missat denna. Måste testas.
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Repade med båda nymoddade basarna(pj+jazz med flyttad mick), slutade med att fluxen var på hela tiden. Lät svinbra och medförde också att jag sänkte volymen rejält på toppen med fortfarande grymt tydligt basljud.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
Aslan skrev:

Ja vafan Parkas, plocka hem en Flux 5a och testa nu! Jag är sjukt sugen på en sån!

Nja, tyvärr.
För mycket pengar för en pedal i lilla Bollnäs.... :(
Och för min del så räcker det bra med 2 st vanliga fluxar! :D

Men det skulle vara kul att testa!

Joelidalen
Nykomling

Inlägg av Joelidalen »

OT:

Jag kör med en obaspedal som funkar ypperligt till både bas och gitarr, både jag och gitarristen använder en.
Ska vara en kopia på en BB, har dock inte testat orginalet..

Känns ganska robust byggd och har TB.

Köp två för de är så billig!

http://www.ebay.com/itm/Overdrive-Guita ... 53fc85c490" onclick="window.open(this.href);return false;

Volym och gain på kvart i, bas och diskant på kvart över, låter gudomligt med P-bas med plektrum! Stjäl ingen bas vad jag kan tycka.

Dock så verkar det som om man läre testa en Fluxdrive..

Hej föresten, jag är ny här!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Körde precis igenom de flesta av pedalerna i butiken här, OD/dist alltså, med gura... Flux:en är verkligen bra.....!!!

Skriv svar