Hur löder man detta??

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Hur löder man detta??

Inlägg av Uncle Funk »

Bild

Jag har dessa mickar som jag tänkte löda ihop med den stora humbuckern i stallmicksläge. Men den har bara en sladd. I en vanlig P/J-bas finns det ju två. P-mickarna är Seymour Duncan och humbuckern är en stallhumbucker från en Dean metalman. Går det att blanda och hur gör man det i så fall?
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Hur löder man detta??

Inlägg av inber »

Om micken bara har en sladd ut så beror det på att någon har slitit av den andra sladden. Mickar med bara en utgång finns inte.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Inlägg av Uncle Funk »

Ok, jag anade att det kunde vara så. Då får jag försöka ta isär micken och löda dit en sladd till. Men potar och kondensator är lika som en vanlig P/J-sättning?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag ser inget skäl till att du inte ska koppla som vanligt.

Det enda som i min fantasi skulle kunna ge ett lite annorlunda kopplingsschema är om balansen mellan mickarna blir ojämn och du vill dämpa den ena, eller dra ner basen på den.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Har du kollat vad som finns i den ensamma sladden?
Har du tur så kan det vara skärm och en eller tom. två ledare i den, typ såhär;

Bild
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Inlägg av Uncle Funk »

Det ser bara ut som en. Får se om jag lyckas ta isär micken den är ju limmad rätt så rejält.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Det är troligen en tunn, skärmad sladd. Skala försiktigt en liten bit till i stället för att öppna micken!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Inlägg av Uncle Funk »

Ok, får kolla när jag kommer hem. Om det är en skrämda sladd hur löder jag ihop den då med övriga potar? Måste jag splitta sladden till två för att löda dem eller finns det andra sätt?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Skrämda sladd? :D
Om det skulle vara en skärmad sladd (vilket jag misstänker) så "nyper" du försiktigt bort den svarta ytterisoleringen utan att skada innerledaren, det är tunna saker. Även skärmen får du vara rädd om...
Om du vill kan jag fixa en bild på hur jag menar så sladdarna inte blir trassliga när du ska löda fast dom.
Skärmen kallar vi minus (-) och innerledaren plus (+).
- Ingvar -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Hur löder man detta??

Inlägg av inber »

Om det verkligen är en skärmad kabel som kommer ut från micken, så är den i så fall VERKLIGEN tunn. Bilden är inte tillräckligt skarp, så det går inte att se.

Löda är inget svårt, det är bara att bena upp sladden tills både innerkabeln och skärmen är så långa att de når fram till potten de ska till. Det svåra är skalandet.

Försök inte ens skala med avbitartång, om du är ovan. Ta ett rakblad och skala av en cm ytterst. Har du väl lyckats separera skärm och sladd, så är det ganska enkelt att låta en centimeter bli fem. Eller vad som nu behövs.

Om du inte förstår vad jag menar, så googla på "skärmad kabel" så du ser på bild hur de brukar se ut. En bild säger som bekant mer än tusen ord...

EDIT: det här är en skärmad kabel för starkström, men är uppbyggd på samma sätt . Tänk dig att du har en (1) sladd plus skärm - inte fyra som på bilden.

http://elbutik.se/product.html/ekkj-jor ... ry_id=2099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

När du löder fast skärmen klämmer du med en spetstång där pilen visar så smälter inte innerledaren av värmen.
Bild
- Ingvar -
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Musikanten skrev:När du löder fast skärmen klämmer du med en spetstång där pilen visar så smälter inte innerledaren av värmen.
Bild
Nu kanske det verkar som om jag är på krigsstigen efter dig musikanten, men så är inte alls fallet :D
Men.. Det där är inget bra tips för en bra lödning.. Tången stjäl alldeles för mycket värme från lödstället. Däremot om man vill ha en kallödning som kan lossna när som helst. Använder man rätt värme och löder fort är det inga problem med isoleringen. Det största problemet med folk som hemmalöder är att man håller på och grosar med spetsen alldeles för länge. Så fort lödstället är varmt tillför man lite lod och sen bort med både spets och lod. Klart.
Jag är rätt halvkass på elektronik, men lödning har jag koll på.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Jag har också koll på lödning.
Det har ingått i mitt yrke sedan 1955. Nu har jag jobbat färdig sedan tio år, därför har jag tid att sitta vid datorn.

Spetstången är perfekt att kyla skärmen men lödkolven skall ha tillräcklig värme för en snabb lödning ock tennet skall flyta ut ordentligt. Man kan förstås ha spetstången lite närmare kabeln.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem

Inlägg av Uncle Funk »

Bild

Ni hade rätt. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Trevligt!
Då fixar du resten nu?
Annars vet du var vi finns :D

Jag tänkte på en sak. Om du skarvar micksladden med oskärmade kablar så se till att ha bra skärmning
i kabelutrymmet i basen och även under mickarna, men det vet du säkert.
- Ingvar -
Skriv svar