Välja bil
- Tripod
- Medlem++
Välja bil
Min fru har nu en Ford Windstar. Anledningen till det är att vi har fem barn. Dessutom är hon reumatiker och har svårt att sätta sig ned i en vanlig låg bil. Enklare då att sätta sig i en hög bil.
Nu är det dock så här , emellertid och emedan, att barnen växer. De är nu 16-22 år. Det innebär att vi aldrig åker med alla på en gång längre. Vi har insett att det blir inga fler semesterresor med barnen. Kanske en eller två som följer med, men inte alla. Sist hela sjupersonersfamiljen var ute och åkte var nästan två år sedan.
Därför finns inte längre det behovet av många sittplatser.
Vi har tyvärr en ekonomi som tvingar oss att köpa bilar i 15000-kronorsklassen. Eftersom hustrun nyss lagt ner sin stockholmsfilial i firman så kör hon bara in till Eslöv ett par gånger i veckan och nån gång till något köpcenter i Lund eller Malmö. Det är med andra ord väldigt kort körsträcka = bränsleförbrukning inte särskilt viktig.
Andra krav på bilen är att den ska vara lättlastad och rymlig. Windstaren har egentligen lite dåligt lastutrymme. Då måste hon ofta lasta bland stolarna, vilket hon inte gillar. Hon vill kunna slänga in tio jordsäckar och fem matkassar i bagaget.
Den måste alltså ha funnits så pass länge att den går att få tag på för cirka 15000 kr. Designmässigt föredrar hon lite kantigare bilar. Men det har underordnad betydelse. En bil som jag spontant tänker på är Nissan X trail, men den finns inte tillräckligt gammal, så det blir för dyrt.
Vi har lite diffusa tankar om hur vi ska göra. Antingen kör vi Forden så länge den går och köper sen det ni kommer fram till här och vi kan hitta. Eller så säljer vi Forden. Den är faktiskt nybesiktigad och har bara gått 16000 mil, så det borde gå. Vet inte riktigt än.
Nån som har några tankar om vad hon borde ha för bil?
Nu är det dock så här , emellertid och emedan, att barnen växer. De är nu 16-22 år. Det innebär att vi aldrig åker med alla på en gång längre. Vi har insett att det blir inga fler semesterresor med barnen. Kanske en eller två som följer med, men inte alla. Sist hela sjupersonersfamiljen var ute och åkte var nästan två år sedan.
Därför finns inte längre det behovet av många sittplatser.
Vi har tyvärr en ekonomi som tvingar oss att köpa bilar i 15000-kronorsklassen. Eftersom hustrun nyss lagt ner sin stockholmsfilial i firman så kör hon bara in till Eslöv ett par gånger i veckan och nån gång till något köpcenter i Lund eller Malmö. Det är med andra ord väldigt kort körsträcka = bränsleförbrukning inte särskilt viktig.
Andra krav på bilen är att den ska vara lättlastad och rymlig. Windstaren har egentligen lite dåligt lastutrymme. Då måste hon ofta lasta bland stolarna, vilket hon inte gillar. Hon vill kunna slänga in tio jordsäckar och fem matkassar i bagaget.
Den måste alltså ha funnits så pass länge att den går att få tag på för cirka 15000 kr. Designmässigt föredrar hon lite kantigare bilar. Men det har underordnad betydelse. En bil som jag spontant tänker på är Nissan X trail, men den finns inte tillräckligt gammal, så det blir för dyrt.
Vi har lite diffusa tankar om hur vi ska göra. Antingen kör vi Forden så länge den går och köper sen det ni kommer fram till här och vi kan hitta. Eller så säljer vi Forden. Den är faktiskt nybesiktigad och har bara gått 16000 mil, så det borde gå. Vet inte riktigt än.
Nån som har några tankar om vad hon borde ha för bil?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Hatt_Johan
- Medlem+
Re: Välja bil
Citroen Evasion! Både min fars fru, som har ryggproblem, och min farfar, som är gammal och stel, älskar den bilen!
Släng ut stolarna så har man gott om lastutrymme.
Dock vet jag inte om man får tag på en för 15000... Sen är det alltid så att man får räkna med att ha en reparationsbuffert när man handlar bilar, så att hitta bilar i den prisklassen är rätt svårt :/.
Släng ut stolarna så har man gott om lastutrymme.
Dock vet jag inte om man får tag på en för 15000... Sen är det alltid så att man får räkna med att ha en reparationsbuffert när man handlar bilar, så att hitta bilar i den prisklassen är rätt svårt :/.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
-
- Medlem
Vi har en Opel Zafira av första generationen, 5+2 sitsig som med framflyttad baksäte och nedfällda extrastolar har ett hyggligt bagageutrymme. Hygglig bil tycker jag de år vi har haft den förrutom att vår ECU packade ihop med en gång och att stolarna inte är världens bekvämaste direkt - snarare tvärtom... En bil man sätter sig "rakt in i" och en ner i. Åk och testa en, köp ingen med X18XE1 motorn...
Mvh Thomas
Mvh Thomas
- Tripod
- Medlem++
Vad gäller Opel kan jag nog säga att det är lättare att övertala Hells Angels att köpa Suzuki än att få min fru att köpa Opel. Tidigare erfarenhet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- AlbinH
- VIP medlem
Tripod skrev:...det är lättare att övertala Hells Angels att köpa Suzuki...

Tack för den blivande Klassikern!!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
-
- Medlem++
Äh, Opel Power!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
- strummer
- VIP medlem
-
- Medlem++
Borde gå att hitta en lite äldre 9-5 kombi för det priset. Sväljer ganska mycket där bak och är bra bilar överlag. Tråkigt förslag kanske men det hade jag satsat på.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- HellMek
- Medlem+
Citroen C5. Ligger i rätt prisklass och mycket bil för pengen. Sköna fotöljer och fjädring, som gjort för en sliten rygg.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Hatt_Johan
- Medlem+
Bra skit!HellMek skrev:Citroen C5. Ligger i rätt prisklass och mycket bil för pengen. Sköna fotöljer och fjädring, som gjort för en sliten rygg.
Man ska passa sig med spjällmotorerna i fläktpaketet. Det brukar lägga av. Bara fläktpaketet kostar 14000 och det sitter inte lätt åt.
Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
- HellMek
- Medlem+
Vet, är inne på min andra C5 och båda har problemet. På fas 1 är det bara en motor med längre utstick som behövs, kostar under tusingen. Men att byta den är inte gjort på en kafferast. På fas 2 är det axlarna som går av, inte heller här är delarna dyrare men massor med jobb. Hela intrumentpanelen ska bort. Hela fläktpaketet byter man inte, båda felen vet Citroen om och har fixat förbättrade delar.Hatt_Johan skrev:Bra skit!HellMek skrev:Citroen C5. Ligger i rätt prisklass och mycket bil för pengen. Sköna fotöljer och fjädring, som gjort för en sliten rygg.
Man ska passa sig med spjällmotorerna i fläktpaketet. Det brukar lägga av. Bara fläktpaketet kostar 14000 och det sitter inte lätt åt.
Jag är själv bilmek, därför köpte jag min andra C5 billigt med trasiga spjäll

Funderar på att fixa dessa fel åt andra, pengar att tjäna för mig och pengar att spara åt kunden som slipper märkesverkstan

Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Hatt_Johan
- Medlem+
Smart!HellMek skrev:Vet, är inne på min andra C5 och båda har problemet. På fas 1 är det bara en motor med längre utstick som behövs, kostar under tusingen. Men att byta den är inte gjort på en kafferast. På fas 2 är det axlarna som går av, inte heller här är delarna dyrare men massor med jobb. Hela intrumentpanelen ska bort. Hela fläktpaketet byter man inte, båda felen vet Citroen om och har fixat förbättrade delar.Hatt_Johan skrev:Bra skit!HellMek skrev:Citroen C5. Ligger i rätt prisklass och mycket bil för pengen. Sköna fotöljer och fjädring, som gjort för en sliten rygg.
Jag är själv bilmek, därför köpte jag min andra C5 billigt med trasiga spjällDå menar jag BILLIGT! Lagar såklart själv.
Funderar på att fixa dessa fel åt andra, pengar att tjäna för mig och pengar att spara åt kunden som slipper märkesverkstan
Jag jobbar själv på verkstad men som kundmottagare. Har tillgång till verkstaden.
Hade aldrig haft bil annars. Än mindre 7-serie

Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
- Tripod
- Medlem++
Jag har själv en 9-5 från 2000. Oerhört bekväm bil som gått väldigt bra. Men problemet är för den, liksom för Citroenen, att den är för låg för min fru. Hon behöver en hög bil för att få ett bekvämt insteg (pga hennes reumatiska höfter). Därför tänker jag SUV.
Skickas från min iPad via Tapatalk
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Hågge
- Medlem++
Letade länge bil i 20k klassen. Det slutade i mitt fall med Billån och en Toyota för 100k från Toyotacenter. Jag kan verkligen ingenting om bilar och har inte ångrat mitt beslut. Bilen i fråga har nu rullat problemfritt i snart ett år.
- HellMek
- Medlem+
Skillnaden på 9-5 och C5 är att C5 går att höja med en knappTripod skrev:Jag har själv en 9-5 från 2000. Oerhört bekväm bil som gått väldigt bra. Men problemet är för den, liksom för Citroenen, att den är för låg för min fru. Hon behöver en hög bil för att få ett bekvämt insteg (pga hennes reumatiska höfter). Därför tänker jag SUV.

Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Tripod
- Medlem++
Oavsett fjädringen är både Saab och låg Cittra uteslutna. Det måste vara en högre bil, precis som jag skrev från början.
Ingen som kan rekommendera en billig SUV?
Pickis med dubbelhytt sa nån. Då tänker jag på VW från 70-talet. Men det kanske finns bättre att leta efter. Kanske Nissan king cab. Vad mer?
Ingen som kan rekommendera en billig SUV?
Pickis med dubbelhytt sa nån. Då tänker jag på VW från 70-talet. Men det kanske finns bättre att leta efter. Kanske Nissan king cab. Vad mer?
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Hågge
- Medlem++
Oj! Glömde det viktigaste i min tidigare post. Det är en "Toyota Corolla verso" som man sitter högre i än i standard bilar.
- blackparkas
- Medlem++++
Äldre pickisar i all ära men jag misstänker att det blir mer krångel än smidigt med de flesta av dem.
Många är körda av entrepenörer som knappast servat dem lika väl som många andra yrkeskårer...!
Dock så tror jag absolut att det går att hitta undantag.
Hittar man en som ser någorlunda fräsch ut så är den förmodligen omhändertagen på andra sätt också.
Jag tänker ändå att en minibuss av något slag borde vara bästa alternativet.
Toyota Previa?
Chevrolet Trans Sport?
Äldre SUV:ar annars är väl Pajero, Vitara om man ska komma ner i den önskade prisklassen.
Finns ju andra alternativ också förstås..
Många är körda av entrepenörer som knappast servat dem lika väl som många andra yrkeskårer...!
Dock så tror jag absolut att det går att hitta undantag.
Hittar man en som ser någorlunda fräsch ut så är den förmodligen omhändertagen på andra sätt också.
Jag tänker ändå att en minibuss av något slag borde vara bästa alternativet.
Toyota Previa?
Chevrolet Trans Sport?
Äldre SUV:ar annars är väl Pajero, Vitara om man ska komma ner i den önskade prisklassen.
Finns ju andra alternativ också förstås..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- ferm
- Medlem++
Citroen Berlingo Family. Den kliver man rakt in i. Har även en C5, men den ramlar man ner i.
För många basar är inte nog
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, Berlingo är ju liten, smidig men bra att lasta i och man sitter i alla fall lite högre än i en vanlig bil.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- HellMek
- Medlem+
Mercedes A-klass sitter man lite högre i, i vart fall första generationen. Har haft en sån, rätt ok bil i prisklassen kan jag tycka.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Tripod
- Medlem++
Att lasta tio säckar blomjord och fem matkassar i en A-klass skulle jag vilja se.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Tripod
- Medlem++
Jaså är Berlingo så pass hög? Det ser den inte ut som. Det måste kollas.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- HellMek
- Medlem+
Inga problem om man skjuter fram baksätet som är på skenor. Dom är avsevärt rymligare än man tror. Utan baksäte ställer man en spis eller tvättmaskin rakt in.Tripod skrev:Att lasta tio säckar blomjord och fem matkassar i en A-klass skulle jag vilja se.
Berlingon är dock stor som ett hus bak, väldigt högt lastutrymme dessutom.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.