Det där med särskrivning...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Re: Det där med särskrivning...

Inlägg av Eagle Hazze »

En höjdare.

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Förmågan att uttrycka sig i fullständiga, grammatiskt korrekta meningar i både tal och skrift är på god väg att bli en av vår tids största klassmarkörer.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:Förmågan att uttrycka sig i fullständiga, grammatiskt korrekta meningar i både tal och skrift är på god väg att bli en av vår tids största klassmarkörer.
Fast det var där min poäng var...
Mer och mer kommunikation via telefon, med telefoners ordförslag och autokorrekt som funkar rätt illa på långa sammansatta ord, gör det ganska enkelt att särskriva. Det handlar om att inte orka korrigera telefonens förslag snarare än att skriva fel för att man inte vet bättre.
Jodå, "om man bryr sig tar man sig tid", men det håller ju inte alltid - ibland måste man kommunicera fast man egentligen inte har tid...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

fieldflower skrev:
bootsy skrev:Förmågan att uttrycka sig i fullständiga, grammatiskt korrekta meningar i både tal och skrift är på god väg att bli en av vår tids största klassmarkörer.
Fast det var där min poäng var...
Mer och mer kommunikation via telefon, med telefoners ordförslag och autokorrekt som funkar rätt illa på långa sammansatta ord, gör det ganska enkelt att särskriva. Det handlar om att inte orka korrigera telefonens förslag snarare än att skriva fel för att man inte vet bättre.
Jodå, "om man bryr sig tar man sig tid", men det håller ju inte alltid - ibland måste man kommunicera fast man egentligen inte har tid...
Ju fler gånger man skriver långa, sammansatta ord, desto mer lär sig autocorrect att stava till dessa.
Men jag fattar vad du menar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+

Inlägg av Sir Realistic »

Fick detta i mejlen idag från en kollega;
"Super snällt. Tusen tack!"

Jag svarade "Det hoppas jag..."
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det var roligt svarat. :wink:

Tycker i alla fall jag.

Särskrivningarna blir nog norm inom en generation och det kan jag motvilligt acceptera. När det heter "Super kul" och "rån försök" även i officiellt språk, då är jag ändå död och begraven. Så varför hetsa upp sig? Jag gör aktivt motstånd, men det finns trots allt viktigare samhällsfrågor.

Det är värre med alla människor som skriver det de vill ha sagt i en (1) enda ström av ord. Det blir bara en kakafoni av ord och jag ids inte ens försöka tolka vad de vill ha sagt. Inte helt ovanligt att speciellt den yngre generationen - de som messar med tummarna och inte med pekfingret :wink: - är helt inkapabla att uttrycka ens den enklaste tanke. Det är sorgligt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

@ Sir R.: :clappy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar