Band of Jade - Musikvideo.....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Band of Jade - Musikvideo.....

Inlägg av Jan Hellman »

Vi har gjort en musikvideo. Själva.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_J_0tG8EIhk[/youtube]

Ett experiment mer än någonting annat för att se om vi fixar att göra egna videos istället för att betala någon för att göra jobbet. Ingen "förproduktion" gjord utan vi greppade mest kameran och gav oss ut och filmade nästan helt utan att tänkt ut något koncept innan. Vad vi använde i utrustningsväg var följande....:

* Nikon D800 D-SLR camera.
* Bose Soundlink Mini bluetooth högtalare.
* iPhone.
* Final Cut Pro X

Vi streamade ljudet från Soundcloud till min iPhone och streamade vidare från iPhone till Bose-högtalaren via bluetooth för att kunna synka upp filmklippen till ljudspåret i Final Cut. Spelade in ljudet i den inbyggda micken i D800 när vi filmade. Ställde högtalaren mitt emellan det vi filmade och kameran. Enkelt och hyfsat fungerande sätt att jobba på. När vi filmade truminspelningen så var inte Bose-högtalaren tillräckligt ljudstark utan då körde vi med lurar till trummisen och han räknade in två takter i början av låten. Inräkningen som spelades in i kamerans inbyggda mikrofon räckte för att synka trumklippet mot ljudspåret.

Som sagt, ett första experiment. Ska vara mer noggranna nästa gång och göra en pre prod/synopsis. Det här var verkligen på väldigt lösa boliner. Har ni några tips och tricks i rockärmen, dela gärna med er. Jag har redigerat videos tidigare men aldrig en musikvideo då man måste synka ljud. Uppgraderade till Final Cut Pro X nyligen och det programmet är rejält olikt v9 så det tog ett tag innan jag fattade ens dom mest grundläggande redigeringsverktygen. Men när vi väl klurat ut det så gick det faktiskt hyfsat fort att redigera. Vi tänker ta mer tid på oss nästa gång dock och vara mer noggranna. Nu handlade det mest om att prova på.

Tjo!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Re: Band of Jade - Musikvideo.....

Inlägg av archisland »

Kul! Vi gjorde lite samma sak när vi gjorde våra två senaste (och enda) videos: In i replokalen, filma en massa vinklar och sen var det bara att klippa ihop det :) (Kan säga att jag blev betydligt mer nöjd med den andra videon än med den första, såhär i retrospektiv :) )
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

archisland skrev:Kul! Vi gjorde lite samma sak när vi gjorde våra två senaste (och enda) videos: In i replokalen, filma en massa vinklar och sen var det bara att klippa ihop det :) (Kan säga att jag blev betydligt mer nöjd med den andra videon än med den första, såhär i retrospektiv :) )
Hoppas att det blir samma här! :) Man lär sig ju. Själv tappar jag alltid fokus när jag kör fast. Vilket hände OFTA under redigeringen innan jag fattade dom mest enkla redigeringsverktygen och hur man får fram dom i programmet. :D Flödet i arbetet är viktigt och det störs något innan man fått koll på saker och ting..... ;)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det gick väl bra det där..
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar