Aktiva mickar som beter sig konstigt

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem

Aktiva mickar som beter sig konstigt

Inlägg av SebastianNordström »

Hallå

När jag kopplar in basen (Peavey Cirrus, aktiv 18v elektronik) så funkar det i typ 20-30 minuter. Sen börjar det brumma/susa. Kommer även skumma ljud när jag snuddar vid telekabeln som sitter i basen. Ljudet från mickarna är kvar, men bruset låter ju skit så basen bli helt oanvändbar. Batterierna är alldeles nya och det har inte med förstärkaren att göra. Problemet försvinner om man bara lirar med stallmicken, men med båda mickarna eller bara halsmicken så är bruset där. Kopplar jag ur basen och testar igen nästa dag funkar det som det ska men bara i 20-30 minuter, sen är det tillbaka. Om jag däremot kopplar ur och sen kopplar in direkt igen så är problemet kvar.
Här är en snubbe som beskriver samma grej: http://forums.guitarnoise.com/viewtopic.php?f=3&t=46274" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad fan kan detta vara och hur fixar jag det?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Aktiva mickar som beter sig konstigt

Inlägg av mrbaloo »

Jag hade ungefär samma fel i min Cirrus. Det visade sig vara kondensatorerna på kretskortet som givit upp. Bytte dem så har basen funkat perfekt sedan dess.

Läs gärna min blogg i ämnet : http://basgitarr.wordpress.com/2012/06/ ... 4-lsningen" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem

Ok!

Nu har jag läst alla delar om detta ämnet i din blogg. Jag borde kanske testa att byta kondensatorerna eller rättare sagt, be någon som vet hur man gör det att fixa det åt mig.

Försvann missljudet i din bas om du bara körde på stallmicken?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jösses, det tänkte jag nog inte på när jag höll på att lösa problemet. Jag spelar mest på båda mickarna för jämnan.

Problemet för mig var att batterierna drog slut på ca 20 min och lät man basen stå ett dygn så hade batterier återhämtat sig så pass att det gick att spela en stund till.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, visst är det preampen som är alldeles lik min. Jag kanske skulle kunna hjälpa dig beroende på hur brådska du har och om du skulle kunna skicka till Norrland. Men du har säkert någon bra lokalt kunnig på området närmare.

Lycka till!
Senast redigerad av mrbaloo den sön 25 maj 2014, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bas
Medlem

Inlägg av bas »

:(

Det är min gamla Cirrus som Sebastian har. Jag är bedrövad över att den krånglar så. Satt själv och lirade i typ 2 timmar efter jag hade satt i nya batterier (tog ett sista farväl) och märkte ingenting alls av några missljud då.

Jag känner extra starka sympatier eftersom jag själv nyligen åkte på en suring med en gitarr jag köpte - elektroniken är helt vajsing där och jag måste nog lägga pengar hos en reparatör på att få den fixad. Ironiskt, onekligen! :roll: (Här tror jag dock att säljaren var medveten om problemet och mörkade. :evil:)

Så Sebastian, kommer du att behöva lägga en massa pengar och slit på att fixa till den, säg till så kan vi hitta på nåt.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Är det kondensatorerna som krånglar (på samma sätt som min bas gjorde) så kommer det att kosta 30 spänn i delar att laga. Inga problem.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

bas skrev: Det är min gamla Cirrus som Sebastian har. Jag är bedrövad över att den krånglar så. Satt själv och lirade i typ 2 timmar efter jag hade satt i nya batterier (tog ett sista farväl) och märkte ingenting alls av några missljud då.
Problemet uppstod ganska direkt utan några förvarningar. Jag hade spelat ganska mycket på basen ett tag och sedan, mitt under en kortare turné lade hela preampen av på samma sätt som berättats. Så det är inget man kan garandera sig för. Så du behöver nog inte känna skuld, det kan nog hända vem som helst när som helst. Speciellt när kondensatornerna bestämmer sig för att vara "gamla".

/MrBaloo
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem

bas skrev::(

Det är min gamla Cirrus som Sebastian har. Jag är bedrövad över att den krånglar så. Satt själv och lirade i typ 2 timmar efter jag hade satt i nya batterier (tog ett sista farväl) och märkte ingenting alls av några missljud då.

Jag känner extra starka sympatier eftersom jag själv nyligen åkte på en suring med en gitarr jag köpte - elektroniken är helt vajsing där och jag måste nog lägga pengar hos en reparatör på att få den fixad. Ironiskt, onekligen! :roll: (Här tror jag dock att säljaren var medveten om problemet och mörkade. :evil:)

Så Sebastian, kommer du att behöva lägga en massa pengar och slit på att fixa till den, säg till så kan vi hitta på nåt.
Per, det är helt lugnt. Såsom Baloo skriver så är det ju inte något man kan förutsäga.

Baloo, tror du att någon med normala löddfärdigheter men begränsade elektronikkunskaper kan fixa det? Jag syftar på mig själv... Jag har tagit isär och satt ihop elektroniken i j och p basar några gånger, men detta är kanske för avancerat?

Var hittar jag "reservdelarna"?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

SebastianNordström skrev: Baloo, tror du att någon med normala löddfärdigheter men begränsade elektronikkunskaper kan fixa det? Jag syftar på mig själv... Jag har tagit isär och satt ihop elektroniken i j och p basar några gånger, men detta är kanske för avancerat?

Var hittar jag "reservdelarna"?
Du hittar dessa grejor på ELFA, räkna med:
- 5 st 22μF/50VDC kondensatorer, 2 mm benavstånd
- 1 st 47uF/16VDC kondensator, 2 mm benavstånd

Köp lite extra av varje så har du lite i reserv om det blir något vajs...

Jag tror att du kommer klara det galant om du ser till att montera de nya kondensatorerna med rätt polaritet. Kolla noga på de kondensatorer du löder bort, alltså hur de sitter med polerna.

Var även beredd på att du måste skrapa bort lite skyddslack från de gamla lödningarna innan du kan löda bort de gamla kondingarna med hjälp av lödfläta. Sen använder du givetvis en lödstation med rund spets och möjlighet till att ställa temperatur.

De nya kondensatorerna löder du fast innan du klipper överbliven "pinne".

Jag är verkligen ingen superexpert på lödning, men det fungerade bra för mig. Är man bara noggrann och gör ett bra jobb så blir det bra.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

mrbaloo skrev:
Jag tror att du kommer klara det galant om du ser till att montera de nya kondensatorerna med rätt polaritet. Kolla noga på de kondensatorer du löder bort, alltså hur de sitter med polerna.
Det brukar finnas ett litet "+" på kretskort, men dom kan vara nästan mikroskopiskt små och svåra att upptäcka ibland.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar