En kompis håller på att sälja ett hus och har en mycket intresserad köpare. Det är en rolig och intressant fastighet som möjligen skulle kunna vara värd rätt mycket. Det är en urgammal fastighet med gårdshus och gathus vid gågata mitt i centralaste Ystad. Fin medelhavsträdgård.
Av naturliga skäl är han intresserad av att kolla upp köparen. Få veta om han normalt är ok att göra affärer med. Men varken kompisen eller jag vet hur man gör. Den här köparen borde det finnas massor om. Han har sex bolag, varav några med en del anställda. Han har troligen köpt flera fastigheter, däribland ett slott till ett av bolagen.
Det känns som lite tveksamt att outa hans nämn här. Vi har inga särskilda misstankar om mannen, det är bara för säkerhets skull, så att säga.
Någon som vet vad jag ska göra?
EDIT: Äsch, detta är ju inget förtal. Jag har inget negativt att säga om honom, så jag ger ut namnet ändå. Förnamn: Knut, Efternamn: Borg. Om någon hittar något intressant kan ni ju PMa. Han bor i Västerås och hans bolag äger Snogeholms slott.
Kolla upp en husköpare
- Tripod
- Medlem++
Kolla upp en husköpare
Senast redigerad av Tripod den sön 25 maj 2014, 15:15, redigerad totalt 2 gång.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Pulse
- Medlem
Re: Kolla upp en husköpare
Ratsit har ju en tjänst där man kan kolla på personer. Sen googla namn på honom och hans företag.
Borde kunna ge lite info.
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
- Tripod
- Medlem++
Ja, det är genom det jag vet ovanstående. Men det borde gå att få reda på mycket mer tror jag.Pulse skrev:Ratsit har ju en tjänst där man kan kolla på personer. Sen googla namn på honom och hans företag.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- mikkejohansson
- Medlem++
Via Ratsit tror jag man (om man betalar?) kan kolla resultat för bolag osv - kan ju en bild av hur hans bolag sköts i vart fall. Köper han som privatperson eller genom något av bolagen?
Kanske svårare för en privatperson att kolla ett bolag än om säljaren också är bolag…?
EDIT: Funkar på AllaBolag med.
Kanske svårare för en privatperson att kolla ett bolag än om säljaren också är bolag…?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Tripod
- Medlem++
Det finns massor av upplysningsbolag som dyker upp bland resultaten om man googlar namnet. Tyvärr är jag inte alls intresserad (och därmed inte kunnig) av företagsekonomi, så jag har svårt att begripa de upplysningar jag får fram. En del bolag ser i mina ögon rätt framgångsrika ut och andra går med förlust. Men ett företag som går med förlust behöver ju inte vara ett misslyckande utan kan ibland vara en del i ett större arrangemang där förlusten är avsiktlig. Så jag kan i stort sett bara se att det verkar vara tre anställda i ett bolag och elva i ett annat. Jaha? Sen då?mikkejohansson skrev:Via Ratsit tror jag man (om man betalar?) kan kolla resultat för bolag osv - kan ju en bild av hur hans bolag sköts i vart fall. Köper han som privatperson eller genom något av bolagen?
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- mikkejohansson
- Medlem++
Personen verkar i alla fall vara välrenommerad inom båt-branschen där han köpt upp, renoverat och i vissa fall sålt vidare klassiska fartyg i Sverige. Mitt googlande (kunde inte hålla mig) hittar inga skandaler utan verkar snarare vara en person som gjort sig bra med pengar under åren och numer väljer att lägga dem på saker han tycker om 

Fender - Pedaler - GK - TKS