SnålCSN
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Läste nånstans att det kan bli aktuellt att avveckla csn och att bankerna ska ta över studielånet. Känns rätt bra för egen del. I alla fall jag har ett bättre förhållande till min bank än till csn och banken är det ju lätt att få tag på folk i, vet inte hur många gånger man suttit och möglat i telefonkön hos csn.
Sen det där med att få dubbelt så hög lön för att man har pluggat. Beror väl lite på vad man jobbade med innan och vad man pluggar till. Som socionom har man inte nån värstinglön, men det var inte därför jag valde den utbildningen heller, utan för att få en bred utbildning gentemot att arbeta med människor. Har jobbat inom industrin och tjänat bra ett tag, men tråkigare arbete och miljö får man leta efter. Men sen är ju vissa såna att de föredrar monotona sysslor varje dag. Väldigt individuellt det där.
Sen det där med att få dubbelt så hög lön för att man har pluggat. Beror väl lite på vad man jobbade med innan och vad man pluggar till. Som socionom har man inte nån värstinglön, men det var inte därför jag valde den utbildningen heller, utan för att få en bred utbildning gentemot att arbeta med människor. Har jobbat inom industrin och tjänat bra ett tag, men tråkigare arbete och miljö får man leta efter. Men sen är ju vissa såna att de föredrar monotona sysslor varje dag. Väldigt individuellt det där.
- TDHP
- Forumvärd
Bara för att förtydliga en gång till:
"Utbildning är överskattat" tycker jag själv låter så dumt att jag utgick från att alla fattade att jag var ironisk, men så var icke fallet tydligen.
Att många enligt min erfarenhet tar jättestora studielån för att finansiera utblildningar som vilken yrkesvägledare som helst skulle kunna tala om att det är att slänga pengarna i sjön och mer för att få fortsätta sitt avslappnade liv på skolbänken istället för att bli vuxen har imo inte så mycket med kunskapstörst eller viljan att ha en gedigen yrkesutbildning att göra.
Att ta studielån med ett uttalat syfte och en realistisk plan för ökad inkomst eller åtminstone möjligheten att i och med det kunna jobba med något man finner meningsfullt är en helt annan sak och bör naturligtvis uppmuntras!
"Utbildning är överskattat" tycker jag själv låter så dumt att jag utgick från att alla fattade att jag var ironisk, men så var icke fallet tydligen.
Att många enligt min erfarenhet tar jättestora studielån för att finansiera utblildningar som vilken yrkesvägledare som helst skulle kunna tala om att det är att slänga pengarna i sjön och mer för att få fortsätta sitt avslappnade liv på skolbänken istället för att bli vuxen har imo inte så mycket med kunskapstörst eller viljan att ha en gedigen yrkesutbildning att göra.
Att ta studielån med ett uttalat syfte och en realistisk plan för ökad inkomst eller åtminstone möjligheten att i och med det kunna jobba med något man finner meningsfullt är en helt annan sak och bör naturligtvis uppmuntras!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- blackparkas
- Medlem++++
Jojo, då tyckte jag det var bra, och tycker fortfarande det är bra att ha någon utbildnin öht. Men just nu har jag ju ingen användning av den utbildningen då jag inte jobbar som fritidsledare.Makten skrev:Utbildade du dig inte till något du ville lära dig? Jag förstår inte hur du kan gnälla på tusen spänn i månaden med tanke på hur du handlar basar, hehe.blackparkas skrev:Själv får jag betala 1000 spänn i månaden för mina 2 år på folkhögskola, vansinniga pengar måste jag säga... speciellt för något som jag inte använder mig av för tillfället, eller kanske aldrig kommer göra, men som sagt, ångrar mig gör jag väl inte, det är åtminstone en utbildning.Vad är dyrast?
Tycker 1000 spänn i månaden är grymt mycket pengar faktiskt. Skulle hellre ta ett till lån och köpa en till Camaro och betala 1000 spänn på den varje månad...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Kim S
- Medlem++
Det "roligaste" med CSN är att dom aldrig gör rätt på en gång. Jag har jobbat under hela min tid som student (2 1/2 år). Under denna tid har jag sökt studiebidrag under kortare perioder under terminerna när jag får en känsla för hur mycket jag kommer ha tjänat totalt under terminen. Alla, ALLA, ALLA gånger jag skickat in en ansökan har de behandlat det felaktigt.
Ex.1 Jag ansökte om bidrag utan lån i 15 veckor.
Jag blev beviljad bidrag + lån i 23 veckor.
Ex.2 Jag ansökte om bidrag utan lån i 10 veckor.
Jag blev beviljad bidrag + lån i 11 veckor.
Ex.3 Jag ansökte om bidrag utan lån i 12 veckor.
Jag blev beviljad ENDAST bidrag
i 13 veckor
Ex.4 Jag ansökte om bidrag + lån i 12 veckor
Jag blev först inte beviljad NÅGONTING, senare beviljad bidrag + lån
i 13 veckor
Jag har ansökt fler gånger än dessa fall med liknande utfall. Vill bara tillägga att till råga på allt är mina ansökningar gjorda i datoriserad form som e-kund hos csn. Denna tjänst som skall göra det enklare för mig innebär att jag varenda gång ändå måste ringa tillbaks och be dem korrigera sina misstag så att jag inte blir återbetalningsskyldig!
Starkt jobbat!
Ex.1 Jag ansökte om bidrag utan lån i 15 veckor.
Jag blev beviljad bidrag + lån i 23 veckor.

Ex.2 Jag ansökte om bidrag utan lån i 10 veckor.
Jag blev beviljad bidrag + lån i 11 veckor.

Ex.3 Jag ansökte om bidrag utan lån i 12 veckor.
Jag blev beviljad ENDAST bidrag

Ex.4 Jag ansökte om bidrag + lån i 12 veckor
Jag blev först inte beviljad NÅGONTING, senare beviljad bidrag + lån
i 13 veckor

Jag har ansökt fler gånger än dessa fall med liknande utfall. Vill bara tillägga att till råga på allt är mina ansökningar gjorda i datoriserad form som e-kund hos csn. Denna tjänst som skall göra det enklare för mig innebär att jag varenda gång ändå måste ringa tillbaks och be dem korrigera sina misstag så att jag inte blir återbetalningsskyldig!
Starkt jobbat!
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Inte kul att läsa om CSN inkompetens här när man har långa år framför sig i skolbänken... Ska börja plugga i höst efter ett sabbatsår som jag haft efter gymnasiet. Det som är surast är antagligen att man nu har skaffat sig en inkomst som man blir utan då plugget börjar...
Dock är utbildningen jag ska gå inom pendlingsavstånd, så jag lär bo kvar hemma så länge mina föräldrar orkar med mig. Borde klara mig på enbart bidrag om allt går som det ska. Ingen som har ungefärliga siffror på hur mycket bidraget kan vara på?
Ska förövrigt plugga till högskoleingenjör byggteknik med inriktning innovation och design, om nån undrade.
Dock är utbildningen jag ska gå inom pendlingsavstånd, så jag lär bo kvar hemma så länge mina föräldrar orkar med mig. Borde klara mig på enbart bidrag om allt går som det ska. Ingen som har ungefärliga siffror på hur mycket bidraget kan vara på?
Ska förövrigt plugga till högskoleingenjör byggteknik med inriktning innovation och design, om nån undrade.

Bas > distpedaler > stor förstärkare
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Athe
- Medlem+
Jag har läst på högskola nu i ca ett halvår, har funkat görfint med CSN, dom är snabba med utbetalningarna.
Lite ledsamt att tänka på att jag efter bara 6-7 månader har 40k i skulder
Försöker hitta ett litet jobb på sidan, så jag har registrerat mig att få nyheter om studentjobb via mail, men alla jobb är ju helt galna, exempelvis: "kräver tillgång till egen bil, 2 års erfarenhet av att leda projekt." <-- vilken student har sån erfarenhet? Och råd med egen bil?

Försöker hitta ett litet jobb på sidan, så jag har registrerat mig att få nyheter om studentjobb via mail, men alla jobb är ju helt galna, exempelvis: "kräver tillgång till egen bil, 2 års erfarenhet av att leda projekt." <-- vilken student har sån erfarenhet? Och råd med egen bil?

Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag köpte bil när jag pluggade i sthlm.Athe skrev:Jag har läst på högskola nu i ca ett halvår, har funkat görfint med CSN, dom är snabba med utbetalningarna.
Som semi-norrlänning kan man inte vara utan bil..
Köpte bilen tillsammans med flickvännen (min fru) efter att ha tjänat ihop lite pengar under sommaren.
Det går bara man prioriterar... Dra ner på en festrunda i månaden och använd sommarjobbspengar till bilköpet så klarar man definitivt av att ha en bil för typ 15 loppor iaf.... om man nu VILL ha en bil...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Kim S
- Medlem++
Jag tror som såhär. Om man pluggar på heltid och tar ut bidrag eller bidrag + lån för hela terminer i taget, då är det inga problem. Det passar liksom in i CSN:s "standardmall". Börjar man trixa lite som jag alltid gör (iofs helt enligt CSN:s egna reglar) så är det inte lika självskrivet att det blir som det ska. OM du kommer jobba och du tror att du kommer tjäna mer än gränsbeloppet under en termin (nånstans mellan 34000 och ca 44000) för en heltidsstuderande ska du veta en sak: olika personer på CSN kan ge dig rådet att göra på två olika sätt. Varav ett ger dig mindre pengar och fler spenderade veckorSeaweed skrev:Inte kul att läsa om CSN inkompetens här när man har långa år framför sig i skolbänken... Ska börja plugga i höst efter ett sabbatsår som jag haft efter gymnasiet. Det som är surast är antagligen att man nu har skaffat sig en inkomst som man blir utan då plugget börjar...

CSN är egentligen en jävligt fin idé. Man får pengar bara man är i skolan, och man kan få låna pengar som man inte behöver betala tillbaka förrän man är klar och får en rimlig chans att börja jobba**. Men man måste hela tiden spela deras spel på rätt sätt.
För att svara på din fråga: Bidraget ligger på 2572 kr för 4 veckor.
http://www.csn.se
http://www.csn.se/2.127/2.297/1.442
**Just det, tänkte bara beskriva hur det kan vara på andra platser. Ett exempel är från Jamaica (där min fru är ifrån). Där tar man studielån av banken. De börjar räkna DAGLIG ränta från första dagen man lånar pengar av dem. D.v.s., tar du ett lån första dagen du börjar din femåriga utbildning har du fem års ränta att se fram emot, som har ackumulerats sen den första dagen. När min fru tog examen tror jag hon fick deras "default"-avbetalningsplan över åtta år (hon lånade visserligen inte mycket) som skulle innebära att hon skulle betala tillbaka 5 gånger mer än hon lånade från början. Kul Jul. I och med att vi fortsatte att leva som studenter kunde hon betala av det på ungefär 6 månader istället RÄTT mycket billigare.
Senast redigerad av Kim S den fre 25 jan 2008, 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
- Liten
- Hedersmedlem
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Tack för svaret, kommer defentivt höra av mig om jag har fler funderingar!Kim S skrev:En massa bra textSeaweed skrev:Inte kul att läsa om CSN inkompetens här när man har långa år framför sig i skolbänken... Ska börja plugga i höst efter ett sabbatsår som jag haft efter gymnasiet. Det som är surast är antagligen att man nu har skaffat sig en inkomst som man blir utan då plugget börjar...

Bas > distpedaler > stor förstärkare
-
- VIP medlem
Pratat med Anders än? Blir det något......Liten skrev:Jag har ingen studieskuld.. inga rika föräldrar.. hade bara ovanlig tur att utbilda mig till något som var i ropet ett tag, hamna på ett företag som gick riktigt bra och som satsade på sina anställda i form av vidareutbildning..
Är däremot väldigt sugen på att utbilda mig i något annat.. typ bastillverkning.. gå som lärling eller något..
Men ni säger alla att csn är något man bör hålla sig borta från? Vad ligger det generella studiestödet på idag?
- calif de funk
- VIP medlem
There goes your brave heart! Jag kom å tänka på en titel från Beatles "Revolver" albumet anno 1966. Vet du vilkenbasmartin skrev:Jag håller med. CSN, arbetsförmedlingen och Alfa-kassan är några jag aldrig kommer att ha att göra med igen.

"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- basmartin
- Medlem+++
Nope.calif de funk skrev:There goes your brave heart! Jag kom å tänka på en titel från Beatles "Revolver" albumet anno 1966. Vet du vilkenbasmartin skrev:Jag håller med. CSN, arbetsförmedlingen och Alfa-kassan är några jag aldrig kommer att ha att göra med igen.?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Athe
- Medlem+
Fast det kostar väl rätt mycket att ha bilen också? Inte bara köpet? Jag festar nästan aldrigblackparkas skrev:Jag köpte bil när jag pluggade i sthlm.Athe skrev:Jag har läst på högskola nu i ca ett halvår, har funkat görfint med CSN, dom är snabba med utbetalningarna.
Köpte bilen tillsammans med flickvännen (min fru) efter att ha tjänat ihop lite pengar under sommaren.
Det går bara man prioriterar... Dra ner på en festrunda i månaden och använd sommarjobbspengar till bilköpet så klarar man definitivt av att ha en bil för typ 15 loppor iaf.... om man nu VILL ha en bil...

Yamaha RBX JM2
- FreCKo
- Medlem++
Re: SnålCSN
CSN skiter fullständigt (med all rätt) i vilka tider på året det är du jobbar. Du får mer studiebidrag i början av terminen för att köpa studielitteratur och liknande studierelaterat.Hellish skrev:Och ifjol fick man ett halvt i maj, men ett dubbelt i januari. Hur tänker de som? Det borde väl vara tvärtom? Jag menar, jag har haft sommarjobb alla somrar, men det är sällan man börjar jobba innan midsommar som sommarvikarie eftersom de flesta ordinarie börjar sin semester då. Det innebär att jag fick lön för de få dagarna jag jobbade i juni först i juli, och julis arbete fick jag lön för i augusti. Sen fick man lite lön i september, plus dubbla studielån och så... Sjukt... Det är ju i maj man behöver pengarna, inte september. Håhåjaja...
Sen är det inte SÅ jävla svårt att spara, öppna ett till konto, sätt över pengarna och ha lite diciplin. You'd be suprised hur mycket det kan komma till användning där i maj när du inte har pengar.
-
- VIP medlem
Både j och nej. Köper man en billig bil och är lite händig så man kan fixa det löpande sericebehoet + att man snålar lite med försäkring (bara trafikförsäkring) och inte nöjesåker så behöver det inte kosta många kronor i månaden. Däremot om du inte fixar själv, åker överallt du ska och har helförsäkrat och billån så kostar det en del. Som Parkas säger. Det går om man vill. Bara att ändra sina prioriteringar.Athe skrev: Fast det kostar väl rätt mycket att ha bilen också? Inte bara köpet? Jag festar nästan aldrigJag har faktiskt ingen aning om vart alla pengar försvinner..
- blackparkas
- Medlem++++
Precis.Matte skrev:Både j och nej. Köper man en billig bil och är lite händig så man kan fixa det löpande sericebehoet + att man snålar lite med försäkring (bara trafikförsäkring) och inte nöjesåker så behöver det inte kosta många kronor i månaden. Däremot om du inte fixar själv, åker överallt du ska och har helförsäkrat och billån så kostar det en del. Som Parkas säger. Det går om man vill. Bara att ändra sina prioriteringar.Athe skrev: Fast det kostar väl rätt mycket att ha bilen också? Inte bara köpet? Jag festar nästan aldrigJag har faktiskt ingen aning om vart alla pengar försvinner..
Vi köpte en Ford Sierra för 19000 kr och ställde den på farsan och hade helförsäkring dessutom... Kostade väl en 200 spänn i månaden eller nå´t.
Skatt kostar på en liten bil mellan 1200-1600 per år, ju större bil desto dyrare skatt. (enkelt förklarat)
Bensinen är väl det dyra i sammanhanget och där avgör man ju själv hur mycket man åker.
Vi bodde på Lidingö när vi bodde i sthlm och tog gärna bilen till Ropsten och sedan Tunnelbanan därifrån.
Nyckeln är ju att hitta en vettig bil för en vettig peng som man INTE tagit lån på banken för att få.
Köper man en liten bil och slår ut skatten på ett år och har halvförsäkring så kostar själva ägandet av bilen 2-300 kr i månaden, men det är klart, med gamla bilar osv så händer det ju alltid att saker går sönder. Köp en bil med billiga reservdelar.
- Diesel
- Medlem++
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Men hur gick det med korvmojen dåAthe skrev:Fast det kostar väl rätt mycket att ha bilen också? Inte bara köpet? Jag festar nästan aldrigblackparkas skrev:Jag köpte bil när jag pluggade i sthlm.Athe skrev:Jag har läst på högskola nu i ca ett halvår, har funkat görfint med CSN, dom är snabba med utbetalningarna.
Det går bara man prioriterar... Dra ner på en festrunda i månaden och använd sommarjobbspengar till bilköpet så klarar man definitivt av att ha en bil för typ 15 loppor iaf.... om man nu VILL ha en bil...Jag har faktiskt ingen aning om vart alla pengar försvinner..

- hosse
- Medlem+++
då kan det ta en bra stund.Diesel skrev:Jag kommer inte plugga förrän jag har råd att plugga utan att ta lån..
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- FreCKo
- Medlem++
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Re: SnålCSN
Men... Får jag inte ens gnälla på CSN??? Vem fan får jag gnälla på då?FreCKo skrev:CSN skiter fullständigt (med all rätt) i vilka tider på året det är du jobbar. Du får mer studiebidrag i början av terminen för att köpa studielitteratur och liknande studierelaterat.
Sen är det inte SÅ jävla svårt att spara, öppna ett till konto, sätt över pengarna och ha lite diciplin. You'd be suprised hur mycket det kan komma till användning där i maj när du inte har pengar.

Klart jag klarar mig i alla fall och klart att jag har sparat för det, jag tyckte bara att det var konstigt att man inte får nåt för de tre veckor man går i januari. Fick ett mail av csn idag förresten då jag mailade dem och frågade hur det såg ut med utbetalningen. Jag ska tydligen fått pengarna för januari redan i december eftersom de har förskottsutbetalning. Men.. Jag fick inget i augusti för september och septemberutbetalningen fick jag i slutet av september så där var det inget förskott. Humhum..