Bartolini (Ibba 705)
- HellMek
- Medlem+
Bartolini (Ibba 705)
Lånade en 5-strängad Ibanez 705 av bandets gitarrist. På den sitter det Bartolini. Måste säga att jag inte blev det minsta imponerad av ljudet, snarare mycket besviken. I ren jämförelse utan att röra förstärkaren och skifta till min SR800LE låter min gamla häst avsevärt bättre. Med rattande på stärkaren gick det att få lite bättre ljud ur 705:an men fortfarande inte särskilt bra. Det låter extremt scoopat, ingen "punch" i mellanregistret som jag vill ha. Låter som basisten i Korn om det säger nåt.
Frågan är, är det fel på mig, basen eller ska det vara såhär? Jag tycker själv min rigg med SR800 inkluderad låter en del åt Ampeg-hållet, dvs ett skönt stuns när plektrumet slår an strängen. Bartolini lät förresten en smula bättre med fingerspel, men jag spelar normalt med plektrum.
Frågan är, är det fel på mig, basen eller ska det vara såhär? Jag tycker själv min rigg med SR800 inkluderad låter en del åt Ampeg-hållet, dvs ett skönt stuns när plektrumet slår an strängen. Bartolini lät förresten en smula bättre med fingerspel, men jag spelar normalt med plektrum.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Bartolini (Ibba 705)
Det är inte bara dig det är fel på. Har också haft svårt att få till bra ljud med Bartolini-mickar de ggr jag testat.
Hade jag köpt en bas med Bartolini, så hade jag rivit ut dessa direkt och satt i EMG i stället.
Hade jag köpt en bas med Bartolini, så hade jag rivit ut dessa direkt och satt i EMG i stället.
- HellMek
- Medlem+
Skönt att jag inte var helt ensam då 
Vad är dom egentligen lämpliga till? Jazz?

Vad är dom egentligen lämpliga till? Jazz?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Bottesini
- Medlem
För mig var det som att komma hem när jag provspelade en bas med bartolinimickar (dock ingen Ibanez) för första gången. Det är ju alltid svårt att beskriva ljud men jag gillar den lite återhållsamma ljudbilden som jag tycker bartolini har. Jag kan tänka mig att andra kanske tycker att de låter kvävda och att de inte passar till plektrumspel. Jag spelar nästan uteslutande bara fingerspel med någon liten slappning då och då. Jag tycker att de passar bra i de flesta stilar förutom åt det rockiga hållet och hårdare.
Skickas från min iPad via Tapatalk
-
- Medlem
Steve DiGiorgio använde Bartolini på Individual Thought Patterns och det ljudet gillar i alla fall jag skarpt, däremot så kör han ju med EMG efter det... 

- HellMek
- Medlem+
Det är ett väldigt tight ljud på den plattan, passar både hans spelstil och musiken på albumetinane skrev:Steve DiGiorgio använde Bartolini på Individual Thought Patterns och det ljudet gillar i alla fall jag skarpt, däremot så kör han ju med EMG efter det...

Tror i vart fall att vi börjar komma fram till att detta är en mic för mer teknisk musik och fingerspel. Skitig och stökig rock funkar dom mindre bra till verkar det som.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Bottesini
- Medlem
+1HellMek skrev:Det är ett väldigt tight ljud på den plattan, passar både hans spelstil och musiken på albumetinane skrev:Steve DiGiorgio använde Bartolini på Individual Thought Patterns och det ljudet gillar i alla fall jag skarpt, däremot så kör han ju med EMG efter det...
Tror i vart fall att vi börjar komma fram till att detta är en mic för mer teknisk musik och fingerspel. Skitig och stökig rock funkar dom mindre bra till verkar det som.
- HellMek
- Medlem+
Med nytt batteri och miden på max blev denna basen lite piggare i tonen men fortfarande ej godkänd för min smak.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Roger Hedin
- Medlem++
Bartolini är inte direkt kända för att sticka ut och uppröra. Jag funderar på att plocka ur Bart-systemet ur en av mina Lakland-basar och byta till Delano.HellMek skrev:Med nytt batteri och miden på max blev denna basen lite piggare i tonen men fortfarande ej godkänd för min smak.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- HellMek
- Medlem+
Bartolini kanske rent av är överreklamerade? Delano har jag aldrig hört talas om, det ska jag genast googlaRoger Hedin skrev:Bartolini är inte direkt kända för att sticka ut och uppröra. Jag funderar på att plocka ur Bart-systemet ur en av mina Lakland-basar och byta till Delano.HellMek skrev:Med nytt batteri och miden på max blev denna basen lite piggare i tonen men fortfarande ej godkänd för min smak.

Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Roger Hedin
- Medlem++
Nä, de är inte överreklamerade. De är bra till det de är tänkt för. Bo Hanson på Lakland förklarade varför de gamla Bart-bestyckade Lakland-basarna låter som de gör. Man ville ha elegans och följsamhet som passar bra in i en kompljudbild. De är lite "bassyntvoicade" för att vara tjocka och mulliga. Alltså inget som sticker ut och gör "ont". När jag jämför mina aktiva Lakland med den passiva så slår den de aktiva med tonala hästlängder. Dock är de aktiva mer anpassningsbara.HellMek skrev:Bartolini kanske rent av är överreklamerade? Delano har jag aldrig hört talas om, det ska jag genast googlaRoger Hedin skrev:Bartolini är inte direkt kända för att sticka ut och uppröra. Jag funderar på att plocka ur Bart-systemet ur en av mina Lakland-basar och byta till Delano.HellMek skrev:Med nytt batteri och miden på max blev denna basen lite piggare i tonen men fortfarande ej godkänd för min smak.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- HellMek
- Medlem+
Då förstår jag poängen med dom.
Dock lite märkligt val av Ibanez som i vart fall i min bok är ganska rockiga instrument även om dom givetvis är tänkta att passa till allt.
Min gamla SR800LE med Ibanez egna Lo-z på låter helt fantastiskt bra, tycker mer och mer om den för varje dag nästan
Dock lite märkligt val av Ibanez som i vart fall i min bok är ganska rockiga instrument även om dom givetvis är tänkta att passa till allt.
Min gamla SR800LE med Ibanez egna Lo-z på låter helt fantastiskt bra, tycker mer och mer om den för varje dag nästan

Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
-
- Medlem++
Testade nån möbelhistoria i glanshammar för ett par år sen som jag vill minnas att parkas köpte, den hade bartolini och lät helt gudomligt bra med en TS-9. Snabbtest och inte i en mix såklart, fanns inte så många gitarrister och trummisar att finna där 

Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Kan det inte vara preampen i basen som ställer till det, det var ju Ibanez som kom på vari-mid så det kan ju göra en misstänksam.