Bra jazzmickar
- swahili
- Medlem
Bra jazzmickar
Har en fender american standard jazz 4a som jag har insett låter knorrigt och mittigt och ganska tråkigt, jag har byggt en bandlös jazzbas själv med exakt samma elektronik som låter fem resor trevligare, och det är ju ganska synd då den hembyggda allt som allt kostat 1500 för lack, bas och mickar och allt pill, medans fendern då kostar iallafall 10 000 mer...
Hur ska jag få min fender att låta bättre?
Hur ska jag få min fender att låta bättre?
- B-Å Åhs
- Medlem++
Re: Bra jazzmickar
Dimarzio Ultra Jazz låter fläskigt ( med köttma )
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Zyrran
- Medlem++
Jag kör ultrajazzar i ett hemmabygge, låter verkligen fläsk! Rekomenderas!
Andra som är enkelt att ändra och kan bättra på ljudet är att skaffa nya potar och löda om. Kanske inte nödvändigt på ett +10000kr instrument men jag brukar göra det på alla mina instrument och sätta i en PIO konding.
Andra som är enkelt att ändra och kan bättra på ljudet är att skaffa nya potar och löda om. Kanske inte nödvändigt på ett +10000kr instrument men jag brukar göra det på alla mina instrument och sätta i en PIO konding.
-
- Medlem
Även jag har ultra jazz i min am std jazz numera. Låter fett o bra. Tack Backis56! Nu ska jag bara få tummen ur och koppla bort den där jämrans S1 switchen som allt som oftast fastnar i mellanläge, varvid basen tystnar... 

Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
- BBQV
- Forumvärd
Här finns ett set bra mikar till bra pris!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=70848" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=70848" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Vilka potar rekommenderar du? CTS´s potar verkar göra sig bättre på tekniska museet än i en jazzbas...Zyrran skrev:Jag kör ultrajazzar i ett hemmabygge, låter verkligen fläsk! Rekomenderas!
- Zyrran
- Medlem++
Alltid kört CTS, om du känner de är museiföremål så har jag inte så mycket mer att komma med 

- BBQV
- Forumvärd
Du får det att låta som nåt negativt...allan skrev:Vilka potar rekommenderar du? CTS´s potar verkar göra sig bättre på tekniska museet än i en jazzbas...

-
- Medlem+
O nej! Mycket för pengarna är min melodi! Funderar på o motivlacka James Jamerson på undersidan.BBQV skrev:Du får det att låta som nåt negativt...allan skrev:Vilka potar rekommenderar du? CTS´s potar verkar göra sig bättre på tekniska museet än i en jazzbas...

Men visst är de bökiga om man skall stoppa in andra saker under klockan, och det måste väl finnas smidigare grejer? Burns har väl mindre, dyrare potar, som är "modernare" än CTS? Nån som kollat dem?
På min Jazzbass (typ -04, ursprungligen med SR-mojäng..sedan länge utslängd) så blev det rejält med diskant om man vred på max på blenden. Kan det bero på en linjär pot i orginalet, eller ovanligt värde på poten?
- swahili
- Medlem
Har nu beställt ett set ultrajazz, men har kollat på lödscheman från dimarzios hemsida, där är lödschemat för stackad tonkontroll, är det nödvändigt? Tänkte använda mig av de potar som redan sitter i basen och bara löda bort de gamla och dit de nya, det borde väl fungera?
- Roger Hedin
- Medlem++
Det borde det.
Jag satte nåt helt annat i min gamla J'78: EMG JX som släpper fram all ton som finns i basen på ett "tsunamiskt" sätt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7eLAjhS5x_c#t=35[/youtube]
...fast det där var ju Bobby Vega och inte jag...
Jag satte nåt helt annat i min gamla J'78: EMG JX som släpper fram all ton som finns i basen på ett "tsunamiskt" sätt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7eLAjhS5x_c#t=35[/youtube]
...fast det där var ju Bobby Vega och inte jag...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- 41HZ
- Medlem+
Jag blandar mej i här då...
Har en Squier vintage modified jazz som jag inte kommer överens med ljudet. Den är fruktansvärt vass o metallisk i tonen.
Är det värt å byta mickar på den o i såfall till vad?
Jag vill ha värme och mid, och bort med den skrikiga diskanten.
Vad säger panelen?
Har en Squier vintage modified jazz som jag inte kommer överens med ljudet. Den är fruktansvärt vass o metallisk i tonen.
Är det värt å byta mickar på den o i såfall till vad?
Jag vill ha värme och mid, och bort med den skrikiga diskanten.
Vad säger panelen?

Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
- Grundström
- Medlem+
Jag säger alltid DiMarzio. Låter bra och prisvärt. Dom har väl tre varianter av Jazzmickar med lite olika karaktär. Klart värt att byta mickar om du är nöjd med basen förövrigt. Svårt är det inte, man behöver skruvmejsel, lödkolv och lödtenn.
//Emil
- Zyrran
- Medlem++
Yes, det fungerar fint, jag har kört så med just de där mickarna. De låter riktigt bra därtill! Kör dem genom en oonboard John East Retro Preamp för maxat össwahili skrev:Har nu beställt ett set ultrajazz, men har kollat på lödscheman från dimarzios hemsida, där är lödschemat för stackad tonkontroll, är det nödvändigt? Tänkte använda mig av de potar som redan sitter i basen och bara löda bort de gamla och dit de nya, det borde väl fungera?