När behöver jag ev en kompressor?
- AsPåBas
- Medlem+
När behöver jag ev en kompressor?
Har testat några olika vid några tillfällen men det slutar alltid med att jag kopplar ur den.
Var på 4Sound och testade lite pedaler, de flesta EBS, pratade lite med en i personalen och sade att ett chorus kunde var intressant men inte idag. Då sa han, en kompressor då, mitt svar blev, jag vet inte vad jag ska ha den till.
Så när kan det vara användbart med en kompressor?
Var på 4Sound och testade lite pedaler, de flesta EBS, pratade lite med en i personalen och sade att ett chorus kunde var intressant men inte idag. Då sa han, en kompressor då, mitt svar blev, jag vet inte vad jag ska ha den till.
Så när kan det vara användbart med en kompressor?
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: När behöver jag ev en kompressor?
Ovnilab har riktigt bra beskrivningar av hur, när och varför och massa annat om kompressorer: http://www.ovnilab.com/faq.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- strummer
- VIP medlem
Alltså, en kompressor kan man ju ha till en massa olika saker.
Jag tror att om du ser till att ha en neutral eller helst poistiv grundinställning till kompressorn som verktyg, och sedan sätter dig ner med en som har "alla" rattar kommer du snart att hitta jobb den kan göra för dig, ditt sound och din känsla. Eller så blir det bara sämre vad du än gör, och då är det dags för en reality check där man spelar in med och utan. Det går lika bra att repa med fullt bsnd, men personligen tucker jag det är enklare att koncentrera mig om det spelas in. Det du sedan lyssnar på är såklart ljudet, men se också till att normslisera de båda spåren för att höra hur mycket kompressorn jobbar. Det blir ofta en ögonöppnare, eller så hatar man den minskade dynamiken.
Ovnilab som sagt, där finns massor av bra om kompressorer.
Jag tror att om du ser till att ha en neutral eller helst poistiv grundinställning till kompressorn som verktyg, och sedan sätter dig ner med en som har "alla" rattar kommer du snart att hitta jobb den kan göra för dig, ditt sound och din känsla. Eller så blir det bara sämre vad du än gör, och då är det dags för en reality check där man spelar in med och utan. Det går lika bra att repa med fullt bsnd, men personligen tucker jag det är enklare att koncentrera mig om det spelas in. Det du sedan lyssnar på är såklart ljudet, men se också till att normslisera de båda spåren för att höra hur mycket kompressorn jobbar. Det blir ofta en ögonöppnare, eller så hatar man den minskade dynamiken.
Ovnilab som sagt, där finns massor av bra om kompressorer.
Kompressor, det är livet!
- kmo
- Medlem++
I studio.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Roger Hedin
- Medlem++
Om du inte kan spela med tillräckligt jämn dynamik så är kompressorn ett bra redskap. Vill du ha "pumpeffekten" så är kompressorn nödvändig. Klarar du dig utan så behöver du den inte, och då menar jag att du har så bra teknik att du kan spela utan att volymen far upp och ner på ett okontrollerat sätt. Aldrig är en lång tid, liksom alltid, så den klyschan finns inte...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- AsPåBas
- Medlem+
Tack för input, det lutar åt att jag inte behöver någon för tillfället 

Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
-
- Medlem++
Jag tycker att den jag använder, multicomp, färgar ljudet snyggt och trycker till sinlalen lite ungefär som en preamp. Beroende på stärk så är den ibland ett trevligt inslag och ibland känns den mest överflödig. Helt fel orsak till att använda kompressor egentligen men varför inte om det gör positiv skillnad.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Har kompressor inbyggd på min Ashdown stärkare. Hör verkligen ingen skillnad när jag rattar på den
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Sv: När behöver jag ev en kompressor?
+1Bullen skrev:Jag tycker att den jag använder, multicomp, färgar ljudet snyggt och trycker till sinlalen lite ungefär som en preamp. Beroende på stärk så är den ibland ett trevligt inslag och ibland känns den mest överflödig. Helt fel orsak till att använda kompressor egentligen men varför inte om det gör positiv skillnad.
Då kändes det för mig också första gången jag provade en MultiComp.
- HellMek
- Medlem+
Jag inbillar mig att om man är en riktigt duktig basist behöver man aldrig en kompressor.
Jag är beroende av en. När jag spelar hård metal och vill ha maximal attack i varenda ton är kompressorn ett nödvändigt verktyg. Om jag spelar nåt soft och vill kunna påverka volymen genom att variera hur hårt jag spelar så ger jag fan i kompressorn.
Jag är beroende av en. När jag spelar hård metal och vill ha maximal attack i varenda ton är kompressorn ett nödvändigt verktyg. Om jag spelar nåt soft och vill kunna påverka volymen genom att variera hur hårt jag spelar så ger jag fan i kompressorn.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
- lowfreq
- Medlem++
Har tidigare inte gillat kompressor .. tills jag började testa de lite bättre modellerna.
Ratta in rätt är A & O dvs lagom (måttligt) pådrag.
Nu har jag vant mig vid min jättebraiga kompressor och vill ogärna spela utan den!
Ratta in rätt är A & O dvs lagom (måttligt) pådrag.
Nu har jag vant mig vid min jättebraiga kompressor och vill ogärna spela utan den!
Don't mess with me, I do not want any treble!