Världens bästa Chorus?
- Hågge
- Medlem++
Världens bästa Chorus?
Vilket är det?
- strummer
- VIP medlem
- jisac
- VIP medlem
Re: Världens bästa Chorus?
Boss CE-2 tycker jag hamnar högt på den listan. CE-1 är också bra men kräver bagagevagn vid förflyttning.
- AndersB
- Medlem
Är CE-2:an bra på bas också alltså? Till gitarr testade jag lite olika och kom fram till att CE-2 bara liksom var hur ett chorus skulle låta (enligt mina öron) och att det därför inte var någon idé att ha nåt annat om man nu ska ha ett chorus.jisac skrev:Boss CE-2 tycker jag hamnar högt på den listan.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
- jisac
- VIP medlem
Re: Sv: Världens bästa Chorus?
Funkar jättebra till bas. Stjäl ingen lågbas heller.AndersB skrev: Är CE-2:an bra på bas också alltså? Till gitarr testade jag lite olika och kom fram till att CE-2 bara liksom var hur ett chorus skulle låta (enligt mina öron) och att det därför inte var någon idé att ha nåt annat om man nu ska ha ett chorus.
Senast redigerad av jisac den tis 15 jul 2014, 22:25, redigerad totalt 2 gång.
- kmo
- Medlem++
CE-2 är grymt bra.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Hågge
- Medlem++
Den jag har just nu är en Boss CE B3. Använder visserligen bara Chorus i min ensamhet, men tycker den är lite "tråkig". Är det stor skillnad på CE-2 i jämförelse med den jag har undrar man?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Har inte provat runt så mycket men gillar min EBS Unichorus.
Medlem i PB50+
- Roger Hedin
- Medlem++
Jag är väl töntig/fånig, men jag gillar TC:s lilla gröna...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- kmo
- Medlem++
CE-2 är mer organisk, blöt. Svårt att förklara..Hågge skrev:Den jag har just nu är en Boss CE B3. Använder visserligen bara Chorus i min ensamhet, men tycker den är lite "tråkig". Är det stor skillnad på CE-2 i jämförelse med den jag har undrar man?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- lowfreq
- Medlem++
Den absolut bästa är Boss Chorus Ensemble CE-1 
Jag har den.. den slår allt annat. Och den är inte alls besvärlig att ha med.
en grym buffer-pedal är den också, har den alltid först i kedjan, låter grymt även avslagen.

en grym buffer-pedal är den också, har den alltid först i kedjan, låter grymt även avslagen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
- BBQV
- Forumvärd
Världens bästa kanske är att ta i, men för de pengarna så är det här svårslaget!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=72392" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=72392" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Oj då... har en sån, har aldrig fallit mig in att testa den på bas... har nästan varit på väg att sälja den... vad man nu kan få för en sådan.lowfreq skrev:Den absolut bästa är Boss Chorus Ensemble CE-1
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
En sån här är jag lite sugen på. http://youtu.be/IU9lsd0d108" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Punkster
- Medlem+++
Vad som helst som inte har ordet "bass" med i modellnamnet. Baschorus brukar låta de låga frekvenserna passera oprocesserade genom kretsen, vilket gör att man bara får chorus-effekt på höga toner långt upp på halsen.
Jag hade en Boss CE-3 förut. Den lät 80-tal. Jag älskade det, alla andra hatade det...
Jag hade en Boss CE-3 förut. Den lät 80-tal. Jag älskade det, alla andra hatade det...
/Linus
- lowfreq
- Medlem++
Den är suverän till bas. Dom brukar ligga på mellan 2500 och 3500kr lite beroende på skick.BasTore skrev:Oj då... har en sån, har aldrig fallit mig in att testa den på bas... har nästan varit på väg att sälja den... vad man nu kan få för en sådan.lowfreq skrev:Den absolut bästa är Boss Chorus Ensemble CE-1
Don't mess with me, I do not want any treble!
- joachime
- Medlem++
Jag hade en Ibanez CS505 för länge sedan. Då tyckte jag den lät mycket roligare än de bosspedaler jag testat. Funkade även på bas.

Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
-
- Medlem++
Kalasbra pedal! Har en sådan just nu och är riktigt nöjd!joachime skrev:Jag hade en Ibanez CS505 för länge sedan. Då tyckte jag den lät mycket roligare än de bosspedaler jag testat. Funkade även på bas.
Har dock ett annat förslag, Earthquaker Devices Sea Machine! Kan vara det bästa choruset, men om det inte skulle vara det så är det i alla fall det mest intressanta choruset!
Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
-
- Medlem+
Hade också en sån... ångrar som tusan att jag gjorde mig av med den.joachime skrev:Jag hade en Ibanez CS505 för länge sedan. Då tyckte jag den lät mycket roligare än de bosspedaler jag testat. Funkade även på bas.
- strummer
- VIP medlem
Re: Sv: Världens bästa Chorus?
Haha, jäklar som jag ville ha en Sea machine, ända tills jag testade den... Gick väl iofs att få till ett ok old school chorusljud, men mest en massa annat som iofs var "kul" men inte så användbart kanske...Markooo skrev:Kalasbra pedal! Har en sådan just nu och är riktigt nöjd!joachime skrev:Jag hade en Ibanez CS505 för länge sedan. Då tyckte jag den lät mycket roligare än de bosspedaler jag testat. Funkade även på bas.
Har dock ett annat förslag, Earthquaker Devices Sea Machine! Kan vara det bästa choruset, men om det inte skulle vara det så är det i alla fall det mest intressanta choruset!
Kompressor, det är livet!
-
- Medlem++
Jag trodde att det skulle vara rätt oanvändbart men ack så fel jag hade! Haft massa användning för den med gitarr men även till bas ifall man vill få till ett snarlikt Jaco-sound.
- blackparkas
- Medlem++++
Har faktiskt inte testat på bas, men jag tycker MXR Analog Chorus är grymt till gura!!
Kostar 1000 spänn, är blå tyvärr, men med en massa rattar.
Svårslaget IMO... men det är klart... den kostar ju inte 2500 spänn och är handmålad med tuschpenna så jag förstår att den kanske inte är så populär just nu i boutiquehysterin...
Svårslaget IMO... men det är klart... den kostar ju inte 2500 spänn och är handmålad med tuschpenna så jag förstår att den kanske inte är så populär just nu i boutiquehysterin...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Drivved
- Medlem
Har någon testat Source Audio orbital modulator? Den verkar fräsig! (Förlåt om jag crashar tråden)
-
- Medlem++
Den var väldigt lockande för ett tag sedan. Bas- och diskantrattarna verkar väldigt användbara om man vill kunna få till lite andra ljudkaraktärer.blackparkas skrev:Har faktiskt inte testat på bas, men jag tycker MXR Analog Chorus är grymt till gura!!
- Bassplaya
- VIP medlem