plåster på skadat finger?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

plåster på skadat finger?

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej på er, jag satte en skruvmejsel i vänster pekfinger, på toppen givetvis. Jag gjorde en korkad manöver när jag skulle trycka dit en packning på mitt köksavlopp. Jag behöver spela bas i morgon (öva) och vi har ett gig om en vecka. I morgon så kör jag lite lätt med resten av fingrarna, men om en vecka så måste jag köra för fullt. Jag kör nu med plåster och kollodialt silver för att påskynda läkning av det inte så djupa såret men ack så felplacerat.
Har någon av er tips på ett vettigt fingertoppsskydd som pallar en timmes gig och bibehåller i alla fall en aning känsla i fingret.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: plåster på skadat finger?

Inlägg av Roger Hedin »

Tyvärr inte för skärsår, men jag bukar köra med nagellack över självsprickor. Dock inte det som blivit förbjudet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det var intressant, är nagellack elastisk så det funkar att hänga med huden. Kan tänka mig att lacka på ett sår gör att man kvicknar till. Tack för ditt tips, det händer faktisk ibland att jag har självsprickor, då ska jag testa.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Har för mig jag sett nån kontorist ha nån slags fingertoppsskydd i gummi men har inte den blekfetaste aning vad den kan heta.

Det kanske går att hitta en tjock gummihandske och klippa av fingertoppen på den (företrädesvis med handen ur handsken vid operationen). Kolla på apoteket om det finns någon vettig produkt.

Ha inget tätt, plastigt plåster på såret. Köp en sån där aloe vera (krukväxten), bryt en topp från bladen och smeta på såret. Jättebra för småsår och bättre än salva med aloe vera i.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Sök på fingertuta så får man lite alternativ, om det fungerar för är en annan sak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag råkade skära av en bit av höger pekfingertopp för ett antal år sedan. Inte mitt fram, men precis på yttersidan av nageln. Det blödde som s_ _ _n, jag fick åka till akuten. De satte på ett förband i storlek av en mindre potatis. Gig två dagar senare med partybandet! Jag åkte hem, hängde på mig basen och testade om jag kunde spela den gamla DP-klassikern Lady double dealer i lite mer än rätt tempo, fast utan pekfinger. Det kunde jag. Under två månader var jag trefingrad, men det var en bökig period efteråt att vänja sig av med den feljusterade "tumställningen" i vänsterhanden, då jag i praktiken varit utan ett finger. Allt går utom spädbarn.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

jag funderar på om inte compeed borde funka.
är ju ett slags extra hudlager,
men vet inte hur mycket känsla man tappar!?
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

En kompis som var mattläggare brukade fixa skärsår (skar sig ofta) med mattlim. Blev inga ärr. Förmodligen inte så bra ur andra synpunkter, men han lever än.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack för alla tips, jag funderar på en kombo med flytande plåster som trikloretylen föreslog och någon typ av fingertuta som Phear och Zyrran är inne på. Mattlim (bjelkeman) är otroligt intressant men jag vågar nog inte dra på det på mitt sår. Men du har ju en levande preferens på att det fungerar så jag ska ta det i beaktande. Roger Hedin, jag har försökt att klara mig på ring och långfinger(har ett mycket kort lillfinger som inte direkt fungerar till detta) till våra relativt komplicerade figurer för bas. Det blir komplicerat helt plötsligt på två fingrar, men inget är omöjligt. Poängen är ju att man öppnar upp en ny motorik som kan bli spännande när fingret är läkt. Jag ska ut nu och kolla lite på dessa alternativ för dagens rep. Återkommer om hur det gick. Jo fingertutan i gummi är troligtvis ett hjälpmedel för sedelräkning alternativ blankett hantering.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Sk släng upp ett oto på dgens skydd om ungrade myckt bra.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Bild

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:Bild

Jag köpte en arbetshandske gummerad, en kraftig variant men tunn, klippte at toppen. Under har jag ett elastiskt tygplåster med en bit textiltejp precis över såret över plåster, sedan på med toppen på handsken och den sitter fast med samma textiltejp. Fungerar hyfsat att spela med.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Kul att du fick det att fungera!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja såret var helt klart säkrat, men det var lite okänsligt. Konstruktionen. dämpade nedtrycken så jag fick ta i lite extra för att inte döda tonen. Men nu är såret läkt och inget fortsatt mekande utan skyddshandskar.
Användarvisningsbild
Fredr1k
Medlem

Inlägg av Fredr1k »

Nu verkar ju problemet redan vara löst, men Tony Iommi fixade (och gör fortfarande?) sitt avkapade finger med bitar av en sönderklippt skinnjacka. Enligt sin bok "iron man" verkar hsn
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja Iommis lösning har jag sneglat på en del. Han har ju en viss erfarenhet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Bara för att ingen sagt det än: Plektrum!
Vet ju inte vad du spelar får nåt så det funkar säkert inte för 5 öre...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Hårdrock så plektrum fungerar, men jag kan inte hålla i plektrum, jag tappar ideligen plastbiten. Annars så hade det varit en klockren lösning.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Eagle Hazze skrev:Hårdrock så plektrum fungerar, men jag kan inte hålla i plektrum, jag tappar ideligen plastbiten. Annars så hade det varit en klockren lösning.
Hade det problemet också, men en kombination av övande och rätt sorts plektrum så löste det sig.
Har lyckats dra på mig heffa-blåsa i första set nån gång (dålig medhörning) och kunde fullfölja helt med plektrum.
Bra kunskap att ha med sig...

För mig var de lite mjöliga Delrin-plektrumen lösningen - då slutade jag tappa dem hela tiden.
Och efter ett tag har man ju vant sig och är inte så himla fumlig...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Delrin har en skön känsla, får väl börja öva som backup.

Skriv svar