BYOC Bass Overdrive

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
schmilblick
Medlem

BYOC Bass Overdrive

Inlägg av schmilblick »

Slog till häromveckan och köpte en byggsats från moodysounds.com: http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=972" onclick="window.open(this.href);return false;

Sist jag lödde ihop en pedal efter ritning är många långa år sen. Jag minns att det var en Big Muff-klon och jag satte den i en plastlåda. Den fungerade, men lät inte riktigt som den skulle... Hursomhelst, det tog mig inte så lång tid att komma in i lödandets underbara värld igen!

Så här gick det till när jag, nybörjare på området, gav mig på ett pedalbygge i medelsvår klass:

Dag 1
Tog ett tag att dela upp alla komponenter i fina högar så jag visste vad som är vad.
Satte på alla motstånd och dioder, lödde fast samtliga - hade glömt avbitaren hemma så gav upp och drog hem

Dag 2
Lödde på alla kondingar och hållarna för op-amparna
Inser när jag ska gå vidare att jag lött fast SAMTLIGA elektrolytkondingar åt FEL HÅLL :oops:
Då märker jag att tennsugen är trasig. Hojar iväg till Jula och köper ny, sen ägnar timmar åt att få loss samtliga och vända på dom. Ger upp för dagen och drar hem.

Dag 3
På med resten! Bökigaste delen var själva fotswitchen, vem hade anat att en enkel på/av-switch kan ha 9 ben under sig:
Bild

Det var även ett himla pusslande för att få på aluboxen över alla potar, men skam den som ger sig.

Till slut upp till bevis. I med batteri, i med kablar.... voilá - LEDen lyser! Det kommer ljud! Hade bara en elgura i repan att testa med, kan återkomma med lite ljudbildinspelningar när basen är på plats om intresse finns :)

Bild
Sandberg TM4 hardcore aged & Epiphone Firebord IV & Schecter Omen-5
EBS Classic 450 + 2x12 + 4x10
Schmilblick
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: BYOC Bass Overdrive

Inlägg av jisac »

Intresse finns alltid ;)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Haha det där låter ungefär som när jag löder/försöker!
Lödde en gång ihop kontrollerna till en p-bas och lyckades "vända" volymkontrollen. Alltså man vrider av den för att få upp volymen...15 år senare är den fortfarande så...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

41HZ skrev:Haha det där låter ungefär som när jag löder/försöker!
Lödde en gång ihop kontrollerna till en p-bas och lyckades "vända" volymkontrollen. Alltså man vrider av den för att få upp volymen...15 år senare är den fortfarande så...
:D
Låter som en idé till en signaturmodell.
Användarvisningsbild
schmilblick
Medlem

Inlägg av schmilblick »

41HZ skrev:Haha det där låter ungefär som när jag löder/försöker!
Haha, snyggt! Kan tänka mig paniken när man för en sekund glömmer bort det, står på scen och inte förstår varför ens bas inte låter...
Sandberg TM4 hardcore aged & Epiphone Firebord IV & Schecter Omen-5
EBS Classic 450 + 2x12 + 4x10
Schmilblick
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Haha jo även det har hänt.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Bra jobbat!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

Tack för att du ledde mig till den sidan!

Nu blev jag sugen på en: http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=165" onclick="window.open(this.href);return false;
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar