En optimal basistbil är väl egentligen någon slags minibuss alt. de där i gränslandet mellan stor kombi och minibuss.
Ford S-max
Mitsubishi Grandis
Ford Galaxy (01- framåt är helt ok)
Sharan (01- framåt är helt ok)
Sedan minibussarna förstås, Voyager, Trans Sport, men de börjar ju kännas rätt mossiga om man jämför med de flesta andra bilar, men praktiska!
Ang. Forden du har erfarenhet av så har jag aldrig haft en Ford det regnat in i och jag har haft Ford i 15 år, kan inte minnas att farsan haft något sådant problem heller och han har kört Ford sedan 1981 typ.
Backspegeln... jadu... Äldsta sonen hade loss min backspegel också, men då hängde han typ i den när han var 6-7 år gammal...
Otäta vindrutor och lösa backspeglar är det större chans att det är ägarrelaterat alt. den som bytt vindrutan efter stenskott som har fuckat upp det, i de flesta fall när det gäller sådana där prylar är det ägarrelaterat, oavsett fabrikat på bilen. (Förutom Renault och Peugeot....)
Min Mondeo är 10 år gammal.
Har bytt en del av avgasröret, nån styrled, ena fjädern (för två veckor sedan), bromsklossar och skivor samt växelförarvajjer på 5 år och 12000 mil.
Batteri har jag nog bytt också..
Delarna kostar mindre än till en Volvo och då kör jag ändå en lite "specialare" med 3.0 liters V6 och grymt trevligt chassie och sportstolar. I rött skinn...

Försäkringen är som typ en VW Golf..
Förra Mondeon jag hade var en 00:a som jag körde lika långt och länge, vanliga slitagedelar + en generator vill jag minnas vart på minuskontot på den.
Farsan har en 02:as Mondeo som gått 25000 mil, minns att han faktiskt hade nån tråkig historia i början, men minns inte vad det var.
Koppling har han bytt också, men koppling får du byta på de flesta bilar efter ett tag, ofta ägarrelaterat...
Så, slitagedelar: styrleder, bromsar och kanske nån krängningshämmare, dvs sådant man får byta på ALLA bilar om de används och körs en del.